Ak-Tuning eller smoab. Villken ska man välja?

mr_green
11 maj 2016 · 847 Inlägg

Nå gick den nåt bättre??

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Audi_allroad
11 maj 2016 · 79 Inlägg

Ja nu har jag kört hella dagen nästan :p.

Det va en skillnad men kanske inte som förväntat. Ska prova nu nån vecka och se om den blir mer skillnad.

Om man säger från start till 70 är skillnad innan chipet så slog de till i lådan för den hängde inte med motorn men nu är det som att den fattar jag är rätt tung på gasen ochså.

Från 76 till 155 gick nog snabbt att uppnå ca 15 sek kanske skulle jämfört sen innan för att se skillnad.


Den största önskan jag egentligen hade var jö så jag kan ställa om till orginal själv. Att åka till bromma för att göra det om de behövs blir jobbigt speciellt om det kanske har hänt något med bilen och behöver akut till verkstaden tex.

Kanske finns att man kanske kan köpa datan själv någonstans och kanske be om orginal filen igen på datan (tips någon)

Men vi får se hur det blir .

Är det någon annan som har en 508 1.6 diesel som har testat det här?

ehedman
12 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Tänk på att bilen väger runt 1700 kg. Ha också i åtanke att det är en liten 1,6:a.

Följande kanske inte stämmer helt och hållet - men så här har jag lärt mig...
Om man ska prata i generella termer kan man säga att en dieselmotor behöver vara mycket större än en bensinmotor för att få samma antal hästkrafter. En diesel har i regel högre vridmoment medan en bensinare har fler hästkrafter.

Senast redigerat av ehedman (12 maj 2016)

Audi_allroad
12 maj 2016 · 79 Inlägg

Så från 76 till 155 på 14 15 sek ska vara bra? :p

Hade jö velat ochså bänka den som ett bevis

Senast redigerat av Peugeot508 (12 maj 2016)

mr_green
12 maj 2016 · 847 Inlägg

Man ska ju inte förvänta sig en racer efter en sån här optimering. Det är en ganska tung bil med liten motor. Den ska ju bli piggare och ha lite bättre acc och bättre omkörningsegenskaper. Sen tror jag att du kommer märka att förbrukningen går ner oxå. Testa 80-120 på 4:an hur lång tid det tar. Original med min gamla Passat tog det 9.7 o med optimering 6.3.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Audi_allroad
23 maj 2016 · 79 Inlägg

En konstig fråga men. Jag chipa bilen till 140 hk.

Men tror ni bilen pallar 150 hk?

Blev lite missnöjd med 140 .

mr_green
23 maj 2016 · 847 Inlägg

Peugeot508 skrev:
En konstig fråga men. Jag chipa bilen till 140 hk.

Men tror ni bilen pallar 150 hk?

Blev lite missnöjd med 140 .

Nej det skulle jag rekommendera. Vill du ha mer effekt så får du nog byta bil. Tänk på att du har en 1.6 liters maskin som är gjord för att gå billigt. Det är helt enkelt fel bil för att trimma mycket.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Audi_allroad
23 maj 2016 · 79 Inlägg

mr_green skrev:

Peugeot508 skrev:
En konstig fråga men. Jag chipa bilen till 140 hk.

Men tror ni bilen pallar 150 hk?

Blev lite missnöjd med 140 .

Nej det skulle jag rekommendera. Vill du ha mer effekt så får du nog byta bil. Tänk på att du har en 1.6 liters maskin som är gjord för att gå billigt. Det är helt enkelt fel bil för att trimma mycket.

Så 140 där går gränsen eller kan det vara för mycket ochså?

mr_green
24 maj 2016 · 847 Inlägg

Alltså jag vet inte gränsen för din motor. För mycket lär det inte vara. Då hade aldrig promotech sålt den mjukvaran. Maila till dom o fråga vad dom tycker. Bryr du dig inte om hållbarheten så kan dom säkert skruva upp trycket lite extra.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Audi_allroad
24 maj 2016 · 79 Inlägg

Dom säger säkert det är jätte bra bara för att sälja.

Så frågar häldre andra än en säljare

mr_green
24 maj 2016 · 847 Inlägg

Dom är väldigt rädda om sitt rykte. Som sagt så säljer dom inga programvaror som det finns en risk att motorn ska haverera av. Men vill kunden tänja på gränserna kanske dom ställer upp. På min Octavia 1.9tdi skruvade promotech upp effekten extra åt mig. Gick från 105hk till 160hk ungefär.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Audi_allroad
24 maj 2016 · 79 Inlägg

Okej och hur mår bilen idag

mr_green
24 maj 2016 · 847 Inlägg

Peugeot508 skrev:
Okej och hur mår bilen idag

Den trimmades när den gått 15000mil och såldes när den gått 18500. Gick felfritt under den tiden iaf. Hur den mår idag vet jag inte.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Audi_allroad
24 maj 2016 · 79 Inlägg

Okej men då det va en 1.9.

Jag har bara 1.6 eller något sånt j

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
24 maj 2016 · 467 Inlägg

alltså förlåt. men vad hade du förväntat dig? att 30 hk å kanske 50nm skulle ge någon jätteskillnad?

din motor klarar bra mkt mer än 140 hp. men inte genom "chiptriming", men att göra på något annat sätt på den bilen är helt onödigt, som övre sa. byt bil om du vill upp högre.

Audi_allroad
28 juni 2016 · 79 Inlägg

Tja allså vet det är en liten motor och allt men är det någon som vet om om det är så att man känner att nä fan det hära känndes ingen skillnad och är hellt missnöjd om man kan lämna tillbaka det eller något sånt?

mr_green
28 juni 2016 · 847 Inlägg

Men du har ju skrivit i ett inlägg tidigare att det va skillnad. Du verkar inte riktigt förstå att du har en liten motor som det inte går att göra mirakel med. Du lär få dras med din optimering.
Sen har jag ett hett tips. Byt bil till en som har lite rejälare motor.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Audi_allroad
12 juli 2016 · 79 Inlägg

Nu behöver jag hjälp!!!

Peugeot vill felsöka styrboxen för jag har haft problem med torka motorena dom har bytt dom 4 gånger men felet är kvar.

Min fråga är kan dom märka att den är chippad om dom gör det isåfall vad fan svarar man då till dom?.

Kan det vara chippet som har gjort el felet för problemet var inte innan jag gjorde chippet??.

Cuefa Ain't no place like home...
13 juli 2016 · 4 628 Inlägg

Om ingen klåpat sig vid montering/demontering av motorstyrdonet (om det ens behövs på dessa bilar?) så borde det inte påverka.
Du har inte monterat xenon eller dylikt?
Vet att på äldre Audi A3 kunde man bränna torkarmotorn om man monterade xenonsatser av tvivelaktig (läs:billig) kvalitet...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
DasAuto
13 juli 2016 · 2 751 Inlägg

AK-Tuning är ganska populär inom VAG kretsen, vet flertal på en FB sida som fått sina A4/6 och S modeller, även RS modeller trimmade.

Hade jag inte haft BSR hade jag nog valt AK-TUNING idag. Gav runt 7k för mitt trim inklusive dosan som jag idag inte har någon användning för.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang