Rep- och säljdilemma

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Hej!

Helt ny på forumet och jag hoppas att jag postar rätt nu. Saken är den att jag äger en Toyota Aygo (modellår -08 men vettifan hur det går ihop, för den reggades dec -07) sedan 6 månader och har fått fixa en hel del med den. Nu har det visat sig att  hö hjullager måste fixas samt _alla_ drivknutar fram (inre och yttre). Med andra ord - byte av drivaxlar mot en kostnad av 11.000:-. Hjullagret 4300:- ca (inkl felsökning och rep).

Byte av drivknutar/axlar inte helt nödvändigt ännu, men det kommer ju så småningom. Så jag har lämnat in på rep för byte av hjullager, och har sedan tänkt sälja bort bilen (har redan lagt ner 12 papp, utöver inköpskostnaden av bilen).

Men här kommer mitt j-a samvete in i bilden. Vill ju inte lurendreja, jag skulle mao aldrig kunna jobba som bilförsäljare. Men skulle jag kunna beställa delar själv (drivaxel) och låta verkstad repa bilen och komma billigare undan så sett, innan försäljning? Om det ens har med saken att göra så är jag tjej, och är j-ligt teoretiskt lagt men inte praktiskt och skulle inte kunna repa bilen själv.

Mvh

Senast redigerat av Lottentotten (30 juni 2016)

uhlin
30 juni 2016 · 2 834 Inlägg

Finns säkert drivaxlar på nån bilskrot för en ringa peng. Sök på www.bildelsbasen.se eller sök upp närmsta bilskrot.

Sen kanske du känner nån som kan tänkas byta dem åt dig? Är ingen raketforskning att byta dem.
Du kommer undan med en bråkdel av priset en verkstad tar.

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Tack för svar! :-) Njae, känner faktiskt ingen mekare, men kanske t o m gubben min skulle klara det om det nu inte är så avancerat? Han är iaf mer teknisk och praktisk än vad jag är.  Verkar som att de flesta tycker det är lättare att byta hela axeln än att fippla med knutarna? Men hur funkar det, måste både axlar _och_ knutar bytas då? Förlåt om det är en dum fråga... Jag själv är verkligen inte praktiskt lagd. Men jag ska kolla länken du postade, tack så jättemycket! :-)

uhlin skrev:
Finns säkert drivaxlar på nån bilskrot för en ringa peng. Sök på www.bildelsbasen.se eller sök upp närmsta bilskrot.

Sen kanske du känner nån som kan tänkas byta dem åt dig? Är ingen raketforskning att byta dem.
Du kommer undan med en bråkdel av priset en verkstad tar.

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

PS. Vad för årtal ska jag söka (reservdelar) på när modellår är -08, men bilen reggades -07?

simlar
30 juni 2016 · 5 524 Inlägg

Axlar = Drivaxel komplett med drivknutar och damasker.
Mycket smidigare att byta än att ta loss drivknutarna och byta dom och damasker och då även måsta kladda med drivknutsfett.
Byta hela axlarna = Skruva ut gamla drivaxlarna och skruva in dom nya, bör ta max någon timme för en hemmamekare.

Bilen är modellår -08 så då är det detta du söker på.
Av någon krånglig anledning byter de flesta biltillverkare modellår runt Juli/Augsti. Dvs bil reggad andra havlåret av 2007 är då av årsmodell 2008 enligt biltillverkaren (tillverkad efter 2008års specifikationer osv).

Men mest troligt passar drivaxlar från alla Aygo med den karossen och motor/låda oavsett årsmodell.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Evildan
30 juni 2016 ·

Lottentotten skrev:
PS. Vad för årtal ska jag söka (reservdelar) på när modellår är -08, men bilen reggades -07?

Sök på 2008. Men å andra sidan spelar det ingen roll då det är samma prylar i bägge årgångarna.
Aygo är ruskigt lättmekad, så enkel att även du som inte känner dig praktiskt lagd skulle med en verkstadshandbok gå i land med ett drivaxelbyte.
Köp begagnade och låt "Berra på hörnet" byta dom åt dig.
Trist BTW att den inte är snäll med dig.

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Tack så mycket för svar, är så tacksam! :-) Då har jag faktiskt hittat delar att beställa för inte en helt oanständig summa, nu ska jag bara fixa resten (det praktiska). :-P
Tack igen! :-)

simlar skrev:
Axlar = Drivaxel komplett med drivknutar och damasker.
Mycket smidigare att byta än att ta loss drivknutarna och byta dom och damasker och då även måsta kladda med drivknutsfett.
Byta hela axlarna = Skruva ut gamla drivaxlarna och skruva in dom nya, bör ta max någon timme för en hemmamekare.

Bilen är modellår -08 så då är det detta du söker på.
Av någon krånglig anledning byter de flesta biltillverkare modellår runt Juli/Augsti. Dvs bil reggad andra havlåret av 2007 är då av årsmodell 2008 enligt biltillverkaren (tillverkad efter 2008års specifikationer osv).

Men mest troligt passar drivaxlar från alla Aygo med den karossen och motor/låda oavsett årsmodell.

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Jaaaa.... _Nu_ när jag kollar upp min bil på biluppgifter (baföattjakan) så står det modellår -07. Nåväl, kan väl gissa att reservdelar från samma årtal funkar på min bil. (Aldrig-mer-köpa-bil-på-blocket-oavsett-panikhetsgrad-vilket-var-en-dyrköpt-läxa).

Sanningen att säga så gillar jag ju bilen, men vill inte kosta på så där himla mycket! Har redan fixat nytt batteri, fungerande ytterspeglar och koppling (sistnämnda, dyyyrt). 12 papp ca bara detta nämnda. Mitt alternativ nu är att sälja (i befintligt skick, och så _ärligt_ som möjligt), eller att repa lillskiten och "gasa te den rasa".

Hur gör vanligt, vettigt folk i såna här sitsar eg?

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Men jag ska inte peta i sånt som man måste peta i, jag är den som ska dirigera. :-D Faktiskt sant, brukar bli bra då. :-) Jag kikar efter reservdelar, hittat till ok pris och får väl beställa därefter. Blir det galet med repet så får gubben skulden! :-P :-D Nä, så elak är jag inte. :-D Njaaa, jo, trist att den inte funkar som den borde, för det är i övrigt en kul och lätt bil och jag gillar den ju. :-) Ja, " Berra på hörnet" kanske har tid. :-)

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
PS. Vad för årtal ska jag söka (reservdelar) på när modellår är -08, men bilen reggades -07?

Sök på 2008. Men å andra sidan spelar det ingen roll då det är samma prylar i bägge årgångarna.
Aygo är ruskigt lättmekad, så enkel att även du som inte känner dig praktiskt lagd skulle med en verkstadshandbok gå i land med ett drivaxelbyte.
Köp begagnade och låt "Berra på hörnet" byta dom åt dig.
Trist BTW att den inte är snäll med dig.

Evildan
30 juni 2016 ·

Lottentotten skrev:
Jaaaa.... _Nu_ när jag kollar upp min bil på biluppgifter (baföattjakan) så står det modellår -07. Nåväl, kan väl gissa att reservdelar från samma årtal funkar på min bil. (Aldrig-mer-köpa-bil-på-blocket-oavsett-panikhetsgrad-vilket-var-en-dyrköpt-läxa).

Sanningen att säga så gillar jag ju bilen, men vill inte kosta på så där himla mycket! Har redan fixat nytt batteri, fungerande ytterspeglar och koppling (sistnämnda, dyyyrt). 12 papp ca bara detta nämnda. Mitt alternativ nu är att sälja (i befintligt skick, och så _ärligt_ som möjligt), eller att repa lillskiten och "gasa te den rasa".

Hur gör vanligt, vettigt folk i såna här sitsar eg?

Du har redan fixat så mkt på GoCarten att jag tycker det vore klokast att byta axlarna och behålla den.
En annan bil vet du ingenting om och du kan komma ur askan i elden.

I regel är Aygo en relativt strulfri bil och du har ju fixat dom vanligaste felen på den.
Ett typfel är att packningen till radioantennen torkar och det blir akvarium i innerbelysningen.
Lättfixat om så sker. Ett verktyg behövs, 10mm fast nyckel.

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Haha, du har rätt, för så långt har jag tänkt då jag redan kastat ut så mkt på den. :-) Men 11 papp är lite mer än jag vill kasta ut mer på den. Så jag ska beställa nödvändigheterna (drivaxlarna) och kolla om nån kan fixa det, jag ska inte greja med sånt. Ge mig en olydig och krånglig smartphone och jag grejar skiten helt garanterat, men inte en bil. Typ. Hehe vad fasen, du visste alltså att vid sista besiktningen (ägde ej den då) så kom bilen min undan med "diffus ljusbild" (utan ombesiktning)? Kondens? Ja. Fixat? Nej. Borra hål? Ska göra.

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
Jaaaa.... _Nu_ när jag kollar upp min bil på biluppgifter (baföattjakan) så står det modellår -07. Nåväl, kan väl gissa att reservdelar från samma årtal funkar på min bil. (Aldrig-mer-köpa-bil-på-blocket-oavsett-panikhetsgrad-vilket-var-en-dyrköpt-läxa).

Sanningen att säga så gillar jag ju bilen, men vill inte kosta på så där himla mycket! Har redan fixat nytt batteri, fungerande ytterspeglar och koppling (sistnämnda, dyyyrt). 12 papp ca bara detta nämnda. Mitt alternativ nu är att sälja (i befintligt skick, och så _ärligt_ som möjligt), eller att repa lillskiten och "gasa te den rasa".

Hur gör vanligt, vettigt folk i såna här sitsar eg?

Du har redan fixat så mkt på GoCarten att jag tycker det vore klokast att byta axlarna och behålla den.
En annan bil vet du ingenting om och du kan komma ur askan i elden.

I regel är Aygo en relativt strulfri bil och du har ju fixat dom vanligaste felen på den.
Ett typfel är att packningen till radioantennen torkar och det blir akvarium i innerbelysningen.
Lättfixat om så sker. Ett verktyg behövs, 10mm fast nyckel.

Senast redigerat av Lottentotten (30 juni 2016)

spillolja
30 juni 2016 · 4 020 Inlägg

Tyska ebay har nya prylar till lite lägre priser än vad skrotarna i sverige tar

http://www.ebay.de/sch/Antriebswellen/1 … &rt=nc

Senast redigerat av spillolja (30 juni 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

INNERbelysningen? Nepp. No problems. :-) AC:n funkar oxå anmärkningsvärt bra, men bör dra åt fläktremmen dock... :-)

Lottentotten skrev:
Haha, du har rätt, för så långt har jag tänkt då jag redan kastat ut så mkt på den. :-) Men 11 papp är lite mer än jag vill kasta ut mer på den. Så jag ska beställa nödvändigheterna (drivaxlarna) och kolla om nån kan fixa det, jag ska inte greja med sånt. Ge mig en olydig och krånglig smartphone och jag grejar skiten helt garanterat, men inte en bil. Typ. Hehe vad fasen, du visste alltså att vid sista besiktningen (ägde ej den då) så kom bilen min undan med "diffus ljusbild" (utan ombesiktning)? Kondens? Ja. Fixat? Nej. Borra hål? Ska göra.

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
Jaaaa.... _Nu_ när jag kollar upp min bil på biluppgifter (baföattjakan) så står det modellår -07. Nåväl, kan väl gissa att reservdelar från samma årtal funkar på min bil. (Aldrig-mer-köpa-bil-på-blocket-oavsett-panikhetsgrad-vilket-var-en-dyrköpt-läxa).

Sanningen att säga så gillar jag ju bilen, men vill inte kosta på så där himla mycket! Har redan fixat nytt batteri, fungerande ytterspeglar och koppling (sistnämnda, dyyyrt). 12 papp ca bara detta nämnda. Mitt alternativ nu är att sälja (i befintligt skick, och så _ärligt_ som möjligt), eller att repa lillskiten och "gasa te den rasa".

Hur gör vanligt, vettigt folk i såna här sitsar eg?

Du har redan fixat så mkt på GoCarten att jag tycker det vore klokast att byta axlarna och behålla den.
En annan bil vet du ingenting om och du kan komma ur askan i elden.

I regel är Aygo en relativt strulfri bil och du har ju fixat dom vanligaste felen på den.
Ett typfel är att packningen till radioantennen torkar och det blir akvarium i innerbelysningen.
Lättfixat om så sker. Ett verktyg behövs, 10mm fast nyckel.

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Men det kan vara svårt, de levererar inte alltid till Sverige. Men sånt går att lösa. :-)

spillolja skrev:
Tyska ebay har nya prylar till lite lägre priser än vad skrotarna i sverige tar

http://www.ebay.de/sch/Antriebswellen/1 … &rt=nc

Evildan
30 juni 2016 ·

Lottentotten skrev:
INNERbelysningen? Nepp. No problems. :-) AC:n funkar oxå anmärkningsvärt bra, men bör dra åt fläktremmen dock... :-)

Lottentotten skrev:
Haha, du har rätt, för så långt har jag tänkt då jag redan kastat ut så mkt på den. :-) Men 11 papp är lite mer än jag vill kasta ut mer på den. Så jag ska beställa nödvändigheterna (drivaxlarna) och kolla om nån kan fixa det, jag ska inte greja med sånt. Ge mig en olydig och krånglig smartphone och jag grejar skiten helt garanterat, men inte en bil. Typ. Hehe vad fasen, du visste alltså att vid sista besiktningen (ägde ej den då) så kom bilen min undan med "diffus ljusbild" (utan ombesiktning)? Kondens? Ja. Fixat? Nej. Borra hål? Ska göra.

Evildan skrev:

Du har redan fixat så mkt på GoCarten att jag tycker det vore klokast att byta axlarna och behålla den.
En annan bil vet du ingenting om och du kan komma ur askan i elden.

I regel är Aygo en relativt strulfri bil och du har ju fixat dom vanligaste felen på den.
Ett typfel är att packningen till radioantennen torkar och det blir akvarium i innerbelysningen.
Lättfixat om så sker. Ett verktyg behövs, 10mm fast nyckel.

wink


Bruka skiten ur den.
Minns inte om det är spännrulle eller manuell justering på aggregatremmen tyvärr, för sent! på kvällen. 😆

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Btw, kanske en trygghetsnisse som jag borde leasa en bil istället? :-)

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
Jaaaa.... _Nu_ när jag kollar upp min bil på biluppgifter (baföattjakan) så står det modellår -07. Nåväl, kan väl gissa att reservdelar från samma årtal funkar på min bil. (Aldrig-mer-köpa-bil-på-blocket-oavsett-panikhetsgrad-vilket-var-en-dyrköpt-läxa).

Sanningen att säga så gillar jag ju bilen, men vill inte kosta på så där himla mycket! Har redan fixat nytt batteri, fungerande ytterspeglar och koppling (sistnämnda, dyyyrt). 12 papp ca bara detta nämnda. Mitt alternativ nu är att sälja (i befintligt skick, och så _ärligt_ som möjligt), eller att repa lillskiten och "gasa te den rasa".

Hur gör vanligt, vettigt folk i såna här sitsar eg?

Du har redan fixat så mkt på GoCarten att jag tycker det vore klokast att byta axlarna och behålla den.
En annan bil vet du ingenting om och du kan komma ur askan i elden.

I regel är Aygo en relativt strulfri bil och du har ju fixat dom vanligaste felen på den.
Ett typfel är att packningen till radioantennen torkar och det blir akvarium i innerbelysningen.
Lättfixat om så sker. Ett verktyg behövs, 10mm fast nyckel.

Evildan
30 juni 2016 ·

Lottentotten skrev:
Btw, kanske en trygghetsnisse som jag borde leasa en bil istället? :-)

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
Jaaaa.... _Nu_ när jag kollar upp min bil på biluppgifter (baföattjakan) så står det modellår -07. Nåväl, kan väl gissa att reservdelar från samma årtal funkar på min bil. (Aldrig-mer-köpa-bil-på-blocket-oavsett-panikhetsgrad-vilket-var-en-dyrköpt-läxa).

Sanningen att säga så gillar jag ju bilen, men vill inte kosta på så där himla mycket! Har redan fixat nytt batteri, fungerande ytterspeglar och koppling (sistnämnda, dyyyrt). 12 papp ca bara detta nämnda. Mitt alternativ nu är att sälja (i befintligt skick, och så _ärligt_ som möjligt), eller att repa lillskiten och "gasa te den rasa".

Hur gör vanligt, vettigt folk i såna här sitsar eg?

Du har redan fixat så mkt på GoCarten att jag tycker det vore klokast att byta axlarna och behålla den.
En annan bil vet du ingenting om och du kan komma ur askan i elden.

I regel är Aygo en relativt strulfri bil och du har ju fixat dom vanligaste felen på den.
Ett typfel är att packningen till radioantennen torkar och det blir akvarium i innerbelysningen.
Lättfixat om så sker. Ett verktyg behövs, 10mm fast nyckel.

Ekonomiskt självmord.
Bättre köpa en bil på avbetalning eller givetvis kontant.

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Hahahaa, ja, " gasa te det rasa" på j-a äkta norrländskt vis! Jag är nog född i fel ände. Av landet. :-D Lapplisa har identitetsproblem :-D (Ba skoja, lapp dock, men inte lisa eller bidragstagare). Tror det är manuellt, minns inte heller. Kan inte skylla på klockslaget, bara minnet. :-) ( Att läsa sig till saker löser inte skiten om man inte har de naturliga skillsen). Men det är ju lätt att kolla upp. :-)

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
INNERbelysningen? Nepp. No problems. :-) AC:n funkar oxå anmärkningsvärt bra, men bör dra åt fläktremmen dock... :-)

Lottentotten skrev:
Haha, du har rätt, för så långt har jag tänkt då jag redan kastat ut så mkt på den. :-) Men 11 papp är lite mer än jag vill kasta ut mer på den. Så jag ska beställa nödvändigheterna (drivaxlarna) och kolla om nån kan fixa det, jag ska inte greja med sånt. Ge mig en olydig och krånglig smartphone och jag grejar skiten helt garanterat, men inte en bil. Typ. Hehe vad fasen, du visste alltså att vid sista besiktningen (ägde ej den då) så kom bilen min undan med "diffus ljusbild" (utan ombesiktning)? Kondens? Ja. Fixat? Nej. Borra hål? Ska göra.

wink


Bruka skiten ur den.
Minns inte om det är spännrulle eller manuell justering på aggregatremmen tyvärr, för sent! på kvällen. 😆

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

På avbetalning?! Why? DET om något är väl pengasjälvmord? Hur tänker du nu? Please, tell me? Ekonomiskt sett har jag råd med en bra bil på Blocket, men den vägen går jag aldrig mer. 

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
Btw, kanske en trygghetsnisse som jag borde leasa en bil istället? :-)

Evildan skrev:

Du har redan fixat så mkt på GoCarten att jag tycker det vore klokast att byta axlarna och behålla den.
En annan bil vet du ingenting om och du kan komma ur askan i elden.

I regel är Aygo en relativt strulfri bil och du har ju fixat dom vanligaste felen på den.
Ett typfel är att packningen till radioantennen torkar och det blir akvarium i innerbelysningen.
Lättfixat om så sker. Ett verktyg behövs, 10mm fast nyckel.

Ekonomiskt självmord.
Bättre köpa en bil på avbetalning eller givetvis kontant.

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Ok, sa emot mig själv - menade så här: Bra bil på Blocket. Sånt vet inte jag. Därför gör jag inte om det.

Lottentotten skrev:
På avbetalning?! Why? DET om något är väl pengasjälvmord? Hur tänker du nu? Please, tell me? Ekonomiskt sett har jag råd med en bra bil på Blocket, men den vägen går jag aldrig mer. 

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
Btw, kanske en trygghetsnisse som jag borde leasa en bil istället? :-)

Ekonomiskt självmord.
Bättre köpa en bil på avbetalning eller givetvis kontant.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang