BMW 330Ci Turbo.

En BMW 330Ci som blivit turbokonverterad och ska nu fortsättas på samma spår och förfinas ytterligare.
  • 73 Följare
  • 36 291 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 november 2017
Louca
17 maj 2016 · 438 Inlägg

Epforce skrev:
Varit lite dålig uppdatering här men jag kör bilen rätt ofta.
Väntar på att få hem uppgradering till min vanos så jag kan byta den då jag misstänker att dom är väldigt dåliga då responsen är ganska seg smile

Jag har pillat lite med den under tiden, håller på att högglalnspolera mitt fjäderbensstag smile
http://forumbilder.se/EBTVJ/2015-07-10-15-54-59.jpg Någon omgång till så kommer det bli sjukt blankt !

Sen har jag problem med min aux. Jag har den vanliga business stereon med stora H/K paketet och sen har jag en sån klassisk dosa som man kopplar till imellan stereon och sen även till cd-växlaruttaget för att få aux. Jag får ganska dryga störningar när man kör aux och jag har felsökt det till den kabeln på bilden. Om man jordar halva den så får man lite mindre störningar men dom finns fortfarande kvar. Någon som har haft liknande?
http://forumbilder.se/EBTVJ/2015-07-02-12-58-13.jpg

Har missat din tråd, men gillar skarpt vad du gör med bilen. Lagom och snygga originalförändringar. Bra jobbat smile
Är det generatorljud du får av AUXn? Brorsan hade kopplat aux till min e38 en gång i tiden och fick sjukt mycket generatorljud. Tjutande, vinande ljud.

Jag har letat mycket och det finns ganska många alternativ hur man kan koppla aux, iaf på en BMW e38, behöver du länkar eller har du löst problemet?

Vart köpte du dosan för att överhuvudtaget få aux om jag får fråga? smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Epforce
17 maj 2016 · 111 Inlägg

Louca skrev:

Epforce skrev:
Varit lite dålig uppdatering här men jag kör bilen rätt ofta.
Väntar på att få hem uppgradering till min vanos så jag kan byta den då jag misstänker att dom är väldigt dåliga då responsen är ganska seg smile

Jag har pillat lite med den under tiden, håller på att högglalnspolera mitt fjäderbensstag smile
http://forumbilder.se/EBTVJ/2015-07-10-15-54-59.jpg Någon omgång till så kommer det bli sjukt blankt !

Sen har jag problem med min aux. Jag har den vanliga business stereon med stora H/K paketet och sen har jag en sån klassisk dosa som man kopplar till imellan stereon och sen även till cd-växlaruttaget för att få aux. Jag får ganska dryga störningar när man kör aux och jag har felsökt det till den kabeln på bilden. Om man jordar halva den så får man lite mindre störningar men dom finns fortfarande kvar. Någon som har haft liknande?
http://forumbilder.se/EBTVJ/2015-07-02-12-58-13.jpg

Har missat din tråd, men gillar skarpt vad du gör med bilen. Lagom och snygga originalförändringar. Bra jobbat smile
Är det generatorljud du får av AUXn? Brorsan hade kopplat aux till min e38 en gång i tiden och fick sjukt mycket generatorljud. Tjutande, vinande ljud.

Jag har letat mycket och det finns ganska många alternativ hur man kan koppla aux, iaf på en BMW e38, behöver du länkar eller har du löst problemet?

Vart köpte du dosan för att överhuvudtaget få aux om jag får fråga? smile

Haha originalförändringar vet jag inte, turbo och m3 e92 huv.. big_smile men är iofs bara saker som finns på andra BMWs smile
Ja det är väl kanske ett slags generatorljud. Minns inte exakt men blev värre med hastighet iaf. Jag provade lite jordpunkter från stereon men dom var bra. Säljaren tyckte jag skulle linda in allt i alu-folie vilket jag inte gjort dock. Köpte den på ebay. Hade som sagt en till min förra Audi och där funkade den perfekt. Som blivande elektroingenjör borde jag verkligen kunna reda ut problemet men har fokuserat på motorn smile

Louca
18 maj 2016 · 438 Inlägg

Epforce skrev:

Louca skrev:

Epforce skrev:
Varit lite dålig uppdatering här men jag kör bilen rätt ofta.
Väntar på att få hem uppgradering till min vanos så jag kan byta den då jag misstänker att dom är väldigt dåliga då responsen är ganska seg smile

Jag har pillat lite med den under tiden, håller på att högglalnspolera mitt fjäderbensstag smile
http://forumbilder.se/EBTVJ/2015-07-10-15-54-59.jpg Någon omgång till så kommer det bli sjukt blankt !

Sen har jag problem med min aux. Jag har den vanliga business stereon med stora H/K paketet och sen har jag en sån klassisk dosa som man kopplar till imellan stereon och sen även till cd-växlaruttaget för att få aux. Jag får ganska dryga störningar när man kör aux och jag har felsökt det till den kabeln på bilden. Om man jordar halva den så får man lite mindre störningar men dom finns fortfarande kvar. Någon som har haft liknande?
http://forumbilder.se/EBTVJ/2015-07-02-12-58-13.jpg

Har missat din tråd, men gillar skarpt vad du gör med bilen. Lagom och snygga originalförändringar. Bra jobbat smile
Är det generatorljud du får av AUXn? Brorsan hade kopplat aux till min e38 en gång i tiden och fick sjukt mycket generatorljud. Tjutande, vinande ljud.

Jag har letat mycket och det finns ganska många alternativ hur man kan koppla aux, iaf på en BMW e38, behöver du länkar eller har du löst problemet?

Vart köpte du dosan för att överhuvudtaget få aux om jag får fråga? smile

Haha originalförändringar vet jag inte, turbo och m3 e92 huv.. big_smile men är iofs bara saker som finns på andra BMWs smile
Ja det är väl kanske ett slags generatorljud. Minns inte exakt men blev värre med hastighet iaf. Jag provade lite jordpunkter från stereon men dom var bra. Säljaren tyckte jag skulle linda in allt i alu-folie vilket jag inte gjort dock. Köpte den på ebay. Hade som sagt en till min förra Audi och där funkade den perfekt. Som blivande elektroingenjör borde jag verkligen kunna reda ut problemet men har fokuserat på motorn smile

Ja men det var väl det jag menade wink Tycker det ser riktigt bra ut iaf smile
Ah men sweet, säg till om du hittar problemet wink
Jag ska prova en "box" som du kopplar in på baksidan via antennuttaget och sedan med 12 volt. Från den boxen kan du koppla in aux i. Lite som en FM sändare men borde vara betydligt bättre smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
macattac
18 maj 2016 · 201 Inlägg

mappat & bänkat den än? smile

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Epforce
18 maj 2016 · 111 Inlägg

macattac skrev:
mappat & bänkat den än? smile

nej precis köpt sprut smile
Har mycket i skolan just nu så blir någon gång i juni smile

e_eklund
19 maj 2016 · 41 Inlägg

Ser bra ut! smile

Generatorljud är oftast orsakat av signalkablar i närheten av strömkablar. Tipset om alu-folie kanske inte är dumt, annars finns ju alutejp smile

BMW Z3 (1998)
BMW E46 330 (2000)
Epforce
19 maj 2016 · 111 Inlägg

e_eklund skrev:
Ser bra ut! smile

Generatorljud är oftast orsakat av signalkablar i närheten av strömkablar. Tipset om alu-folie kanske inte är dumt, annars finns ju alutejp smile

ja precis, jag ska testa någon lösning när jag börjat köra med bilen igen smile

Pininfarina406
19 maj 2016 · 535 Inlägg

e_eklund skrev:
Ser bra ut! smile

Generatorljud är oftast orsakat av signalkablar i närheten av strömkablar. Tipset om alu-folie kanske inte är dumt, annars finns ju alutejp smile

Så kan det vara men enligt min erfarenhet så är de oftast ett slags fasfel på jordsidan, just när det gäller BMW, som plockar upp störningar.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
e_eklund
22 maj 2016 · 41 Inlägg

thilo skrev:
Så kan det vara men enligt min erfarenhet så är de oftast ett slags fasfel på jordsidan, just när det gäller BMW, som plockar upp störningar.

Utveckla! Vad beror det på och hur får man bort det? smile

BMW Z3 (1998)
BMW E46 330 (2000)
Pininfarina406
22 maj 2016 · 535 Inlägg

e_eklund skrev:

thilo skrev:
Så kan det vara men enligt min erfarenhet så är de oftast ett slags fasfel på jordsidan, just när det gäller BMW, som plockar upp störningar.

Utveckla! Vad beror det på och hur får man bort det? smile

I mitt fall så var det så att stereon fick sin ström och jord framifrån och ström och jord till slutsteget var ju kopplat bak. Detta gjorde då att det blev ett slags fasfel ( jordloop ) mellan jordpunkterna vilket kan hända på vilken bil som helst, men BMW har ( hade på min ) ström på till vissa förbrukare och av och påslag på minussidan, vilket gör att systemet blir ännu känsligare och plockar upp både tändstörningar och generatorvin lättare.
Lösningen i mitt fall var att ta både ström och jord på samma punkt till hela ljudsystemet, alltså bakifrån även till stereon.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Epforce
22 maj 2016 · 111 Inlägg

thilo skrev:

e_eklund skrev:

thilo skrev:
Så kan det vara men enligt min erfarenhet så är de oftast ett slags fasfel på jordsidan, just när det gäller BMW, som plockar upp störningar.

Utveckla! Vad beror det på och hur får man bort det? smile

I mitt fall så var det så att stereon fick sin ström och jord framifrån och ström och jord till slutsteget var ju kopplat bak. Detta gjorde då att det blev ett slags fasfel ( jordloop ) mellan jordpunkterna vilket kan hända på vilken bil som helst, men BMW har ( hade på min ) ström på till vissa förbrukare och av och påslag på minussidan, vilket gör att systemet blir ännu känsligare och plockar upp både tändstörningar och generatorvin lättare.
Lösningen i mitt fall var att ta både ström och jord på samma punkt till hela ljudsystemet, alltså bakifrån även till stereon.

Ja precis, jord-loop eller fel signal-jord brukar man säga. I mitt fall tror jag inte det är det men utesluter inte det smile

Senast redigerat av Epforce (22 maj 2016)

Epforce
30 juni 2016 · 111 Inlägg

Hejsan!
Länge sen jag uppdaterade sist nu. Har haft en hel del annat att göra så därför jag inte varit så aktiv här, har hållt på en hel del med båten som jag också har som projekt här. Dock varit dålig på att uppdatera där också..
Men bilprojektet börjar röra på sig och ska mappas snaaaaaaaart. Om inget strular dvs big_smile

Håller på att konstruera en adapterhärva till min bil där jag slaktat en e46 ecu och tagit kontakten genom att såga av kretskortet så att jag kan löda på mina sladdar på stiften där bak.
http://forumbilder.se/FA6HD/img-20160628-155341.jpg

http://forumbilder.se/FA6HD/img-20160630-175231.jpg

Jag har även monterat mitt bränslefilter samt monterat min shortshift. Jag kan ta en video på shortshiften nästa gång jag fixar med bilen smile

Projektet går lite segt pga flera anledningar men ska förhoppningsvis kunna köra med bilen snart iaf smile

Senast redigerat av Epforce (2 juli 2016)

Epforce
5 juli 2016 · 111 Inlägg

[video]http://www.garaget.org/video/151821[/video]

Här är video på min shortshift, har bra känsla.
Fortsätter på byggandet av adapterhärvan. smile

Senast redigerat av Epforce (5 juli 2016)

e_eklund
26 augusti 2016 · 41 Inlägg

Hur går det för dig? Vill se fler bilder under huven! big_smile

BMW Z3 (1998)
BMW E46 330 (2000)
Epforce
28 augusti 2016 · 111 Inlägg

e_eklund skrev:
Hur går det för dig? Vill se fler bilder under huven! big_smile

Har fixat med sprutet nästan färdigt men inte haft så mycket tid över big_smile
Men kommer bli mappad någon gång i höst/vinter iaf smile

Y169
27 december 2016 · 67 Inlägg

Hur får du pengar till o turbokonvertera när du studerar? Studielån?

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
e_eklund
27 december 2016 · 41 Inlägg

Y169 skrev:
Hur får du pengar till o turbokonvertera när du studerar? Studielån?

Jobb kanske? wink

BMW Z3 (1998)
BMW E46 330 (2000)
Y169
27 december 2016 · 67 Inlägg

e_eklund skrev:

Y169 skrev:
Hur får du pengar till o turbokonvertera när du studerar? Studielån?

Jobb kanske? wink

Tänkte mer på att du sa att det är mycket att göra när man läser till civilingenjör wink
Jag har haft funderingar på att läsa till ingenjör men jag går personbilsteknik på gymnasiet nu så det är mycket att ta igen om man vill läsa den linjen sen.. Och så är jag inte så sugen på att plugga heller..
Fin bil förresten!

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Epforce
27 december 2016 · 111 Inlägg

Y169 skrev:

e_eklund skrev:

Y169 skrev:
Hur får du pengar till o turbokonvertera när du studerar? Studielån?

Jobb kanske? wink

Tänkte mer på att du sa att det är mycket att göra när man läser till civilingenjör wink
Jag har haft funderingar på att läsa till ingenjör men jag går personbilsteknik på gymnasiet nu så det är mycket att ta igen om man vill läsa den linjen sen.. Och så är jag inte så sugen på att plugga heller..
Fin bil förresten!

Oklart om du fattar att det är jag som har tråden men e_ekelund har mycket fin bil han med smile
Har ju haft jobb innan jag började plugga vidare och så. Gör ju allting själv eller med vänner också så det håller ju nere kostnaden rätt mycket. Sen går ju projektet väldigt långsamt just nu som kanske märks. Hade gärna bokat mappning snart men finns mycket saker jag vill göra och skolan tar sin del av tiden och bilen står 10 mil ifrån där jag bor osv. Mycket ursäkter helt enkelt wink

Y169
27 december 2016 · 67 Inlägg

Epforce skrev:

Y169 skrev:

e_eklund skrev:

Jobb kanske? wink

Tänkte mer på att du sa att det är mycket att göra när man läser till civilingenjör wink
Jag har haft funderingar på att läsa till ingenjör men jag går personbilsteknik på gymnasiet nu så det är mycket att ta igen om man vill läsa den linjen sen.. Och så är jag inte så sugen på att plugga heller..
Fin bil förresten!

Oklart om du fattar att det är jag som har tråden men e_ekelund har mycket fin bil han med smile
Har ju haft jobb innan jag började plugga vidare och så. Gör ju allting själv eller med vänner också så det håller ju nere kostnaden rätt mycket. Sen går ju projektet väldigt långsamt just nu som kanske märks. Hade gärna bokat mappning snart men finns mycket saker jag vill göra och skolan tar sin del av tiden och bilen står 10 mil ifrån där jag bor osv. Mycket ursäkter helt enkelt wink

Aha oj haha! Ändå dyrt o hålla på med ju 😉 e46 är rätt dyrt nu om man ska ha stor motor, rostfri, lågmil o inga fel eller sönderskruvad..

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang