Använda "gammal" motorolja för att skölja ur motorn?

Underdog
29 juni 2016 · 170 Inlägg

Som rubriken - dock är oljan i 2st dunkar som jag haft i garage ca 5 år. Det är 2x4L Castrol Magnatec. Dom har under all tid varit helt stängda dvs aldrig öppnade. Dom är just nu förvarade i mitt garage i ett skåp där dom stått senaste 3 åren, innan det stod dom på ett betonggolv i ett kallgarage ca 2år. Oljan har rätt klassning för min bil men har ändå beställt ny olja. Frågan är om jag kan använda den oljan för att byta oljan i motorn, låta den gå på tomgång med lite torrvarvning i några minuter för att sedan byta till nya oljan? Hur gör jag då med oljefiltret? Bäst före datumet på dunkarna var runt 2011.

Detta är tänkt vara en mellanservice, har en bmw med longlife olja som byts ut var 3000e mil. Har rullat med samma olja i snart 2000 mil.

Sköljandet är väl mest för att rengöra och bli av med dunkarna 😊

Tack för hjälpen

Senast redigerat av Underdog (29 juni 2016)

simlar
29 juni 2016 · 5 524 Inlägg

Det ska då inte vara några problem att använda 5år gammal oanvänd kvalitetsolja för att skölja igenom motorn.
Garanterat bättre än att skölja igenom med nån skitbillig olja.

Oljefiltret byter du varje gång innan du tömmer ut oljan eftersom all skit som släpper vid sköljningen sätter sig i filtret det är dessutom viktigt att ta ut oljefiltret innan man tömmer ut oljan eftersom du annars inte får ut oljan som är i filtrerhuset.

Så du behöver minst två oljefilter (om nu inte oljan räcker till två sköljningar då rekommenderar jag att du byter oljefiltret mellan sköljningarna också).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Power-krille
29 juni 2016 · 672 Inlägg

skulle utan tvekan använda den som normal service! alltså köra ett år (eller om du kör mycket, efter servicebok)

"Väx inte upp! det är en fälla"
Evildan
29 juni 2016 ·

Oanvänd oöppnad hermetiskt tillsluten motorolja åldras inte på den korta tiden.
Går alldeles utmärkt att bruka den under förutsättning att kraven uppfylls.

Underdog
29 juni 2016 · 170 Inlägg

Hmm kanontack för svaren smile Då köper jag 2 oljefilter när nya oljan kommer. Jag kände på mig att den går att använda med tanke på datumstämpeln men ville ändå skölja ur motorn då den snart rullat 15000mil samt ska in på trimning så vill ha den i tipptopp! smile

Underdog
29 juni 2016 · 170 Inlägg

Förresten är det något mer man kan göra förutom "torrvarva" för att oljan verkligen ska ta sig överallt förutom å köra bilen? (Kommer byta på okq8 gds hall)

Slash Saabifierad
29 juni 2016 · 2 026 Inlägg

Att bara låta bilen stå på tomgång och varva lite några minuter för att byta oljan gör inte så värst stor skillnad då oljan måste bli varm och snurra runt i motorn under en längre tid, bättre att köra typ 50-100 mil med den "gamla" oljan för att sedan byta den.
Kostnaden för en GDS-hall är inte heller så pass hög att det motiverar att göra allt på samma gång.
Sedan är egentligen BMWs serviceintervall på 3000 mil alldeles för lång för oljan.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Richtenb
30 juni 2016 · 1 359 Inlägg

Ingen olja håller 3000 mil... Vid 1500 börjar den bli riktigt risig. Spara din kvalitetsolja och gör ett byte efter max 1500 mil istället så kommer motorn hålla hur länge som hellst. Dessutom kommer du inte att komma på tanken att du behöver skölja ur den igen... vilket är en konsekvens av att man kör just 2-3000 mil på samma olja.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Underdog
30 juni 2016 · 170 Inlägg

Slash skrev:
Att bara låta bilen stå på tomgång och varva lite några minuter för att byta oljan gör inte så värst stor skillnad då oljan måste bli varm och snurra runt i motorn under en längre tid, bättre att köra typ 50-100 mil med den "gamla" oljan för att sedan byta den.
Kostnaden för en GDS-hall är inte heller så pass hög att det motiverar att göra allt på samma gång.
Sedan är egentligen BMWs serviceintervall på 3000 mil alldeles för lång för oljan.

Richtenb skrev:
Ingen olja håller 3000 mil... Vid 1500 börjar den bli riktigt risig. Spara din kvalitetsolja och gör ett byte efter max 1500 mil istället så kommer motorn hålla hur länge som hellst. Dessutom kommer du inte att komma på tanken att du behöver skölja ur den igen... vilket är en konsekvens av att man kör just 2-3000 mil på samma olja.

Jo ja vet att det är för långt att köra 3000 mil på ett oljebyte. Därav bytte jag nu själv (gamla oljan från senaste servicen har varit i motorn 1900mil). 1900 känner jag är för långt det med men har inte kunnat byta förän nu. Jag bytte olja nu till magnatec och ska köra en vecka sedan byta olja igen till en "fräsch" så vet man att den gjort nytta av att stå i 4-5år hehe

Hool
1 juli 2016 · 1 067 Inlägg

Finns oljor som har bäst före..  I sådana fall så står det på förpackningen..

Gäller mest specialoljor och flyg..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang