Rep- och säljdilemma

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Seriöst -  varför är det inte bra..? Jag vill ju absolut inte låna till en bil. Att köpa loss en har jag inte råd till. Vilka är mina alternativ lixom? /

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
Btw, kanske en trygghetsnisse som jag borde leasa en bil istället? :-) Dessutom vill jag att min jämte ska få plats i bilen utan att ta all plats. Fast... Det hade eg inte mer ursprungsproblemet att göra... :-P

Evildan skrev:
Du har redan fixat så mkt på GoCarten att jag tycker det vore klokast att byta axlarna och behålla den.
En annan bil vet du ingenting om och du kan komma ur askan i elden.

I regel är Aygo en relativt strulfri bil och du har ju fixat dom vanligaste felen på den.
Ett typfel är att packningen till radioantennen torkar och det blir akvarium i innerbelysningen.
Lättfixat om så sker. Ett verktyg behövs, 10mm fast nyckel.

Ekonomiskt självmord.
Bättre köpa en bil på avbetalning eller givetvis kontant.

Senast redigerat av Lottentotten (30 juni 2016)

spillolja
30 juni 2016 · 4 020 Inlägg

Lottentotten skrev:
Men det kan vara svårt, de levererar inte alltid till Sverige. Men sånt går att lösa. :-)

spillolja skrev:
Tyska ebay har nya prylar till lite lägre priser än vad skrotarna i sverige tar

http://www.ebay.de/sch/Antriebswellen/1 … &rt=nc

dom allra flesta leverar till sverige, fraktkostnad framgår i annons  och man betalar med paypal
smidigare än att handla godis till ungarna
tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Jag ska kolla upp det, sist gick jag på en nit och fick krångla som bara den för att få grejen levererad. Och dyrare blev det i slutändan än att beställa inom Sverige. :-/ Men, man lär sig, fih. :-)

spillolja skrev:

Lottentotten skrev:
Men det kan vara svårt, de levererar inte alltid till Sverige. Men sånt går att lösa. :-)

spillolja skrev:
Tyska ebay har nya prylar till lite lägre priser än vad skrotarna i sverige tar

http://www.ebay.de/sch/Antriebswellen/1 … &rt=nc

dom allra flesta leverar till sverige, fraktkostnad framgår i annons  och man betalar med paypal
smidigare än att handla godis till ungarna
tongue

simlar
30 juni 2016 · 5 524 Inlägg

Lottentotten skrev:
Jag ska kolla upp det, sist gick jag på en nit och fick krångla som bara den för att få grejen levererad. Och dyrare blev det i slutändan än att beställa inom Sverige. :-/ Men, man lär sig, fih. :-) ]

Beställer du inom EU tillkommer inga extra avgifter än det du betalar vid köp på Ebay.

Dock större saker som skickas med t.ex DHL leveras hem till dörren och kan vara ett rent helvete att få varorna leverade ifall man ej är på plats när dom kommer.

Här i Kalix har jag aldrig haft problem med det, är jag inte hemma brukar dom ringa och oftast går det bra att dom leverar varorna till jobbet eller till någon vän/släkting istället.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
spillolja
30 juni 2016 · 4 020 Inlägg

Franska mister-auto  har frakt för 29:- och man hämtar hos postnord-ombud
http://www.mister-auto.se/sv/drivaxel/t … 3_g13.html

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

He ent så enkelt, jag fick pröjsa extra och kanske blidde jag lurad (229:- tror jag alltihopet gick på till syvende och sist) men skitsamma. Det är som det är, grejen är fixad och funkar utmärkt (antenn) men jag beställer aldrig mer från samma säljare. :-).. Och blidde lite rädd för att beställa från Tyskland... :-/...

simlar skrev:

Lottentotten skrev:
Jag ska kolla upp det, sist gick jag på en nit och fick krångla som bara den för att få grejen levererad. Och dyrare blev det i slutändan än att beställa inom Sverige. :-/ Men, man lär sig, fih. :-) ]

Beställer du inom EU tillkommer inga extra avgifter än det du betalar vid köp på Ebay.

Dock större saker som skickas med t.ex DHL leveras hem till dörren och kan vara ett rent helvete att få varorna leverade ifall man ej är på plats när dom kommer.

Här i Kalix har jag aldrig haft problem med det, är jag inte hemma brukar dom ringa och oftast går det bra att dom leverar varorna till jobbet eller till någon vän/släkting istället.

Evildan
30 juni 2016 ·

Lottentotten skrev:
Seriöst -  varför är det inte bra..? Jag vill ju absolut inte låna till en bil. Att köpa loss en har jag inte råd till. Vilka är mina alternativ lixom? /

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
Btw, kanske en trygghetsnisse som jag borde leasa en bil istället? :-) Dessutom vill jag att min jämte ska få plats i bilen utan att ta all plats. Fast... Det hade eg inte mer ursprungsproblemet att göra... :-P

Ekonomiskt självmord.
Bättre köpa en bil på avbetalning eller givetvis kontant.

Du betalar mindre om du köper en  bil på avbetalning än om du leasar, givetvis jämfört med samma bil.
Det är enklare att leasa och enkelheten får du betala för.

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Hmm. Nu måste jag räkna om alltihop... Bara för att jag är logisk så betyder dt inte att jag är matematisk, fast somliga hävdar så (alla decenniers största lögn).
Ja, jag begrep direkt vad du menar... Men fan, vem fan är så dum att h*n frivilligt drar på sig en bil. Jag säljer leksaksbilen och skiter i att äga en, billigast så. :-) Jo, JAG var ju så jävla dum, hade panik och köpte en bil på blockjävlahelvetet utan desto mer kunskap, dumjävlahuvud (jag alltså)! Ja, jag är så jävla sur nu... Men jag vill inte köra fulspel och sälja bort den i befintligt skick.

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
Seriöst -  varför är det inte bra..? Jag vill ju absolut inte låna till en bil. Att köpa loss en har jag inte råd till. Vilka är mina alternativ lixom? /

Evildan skrev:
Ekonomiskt självmord.
Bättre köpa en bil på avbetalning eller givetvis kontant.

Du betalar mindre om du köper en  bil på avbetalning än om du leasar, givetvis jämfört med samma bil.
Det är enklare att leasa och enkelheten får du betala för.

Senast redigerat av Lottentotten (30 juni 2016)

Evildan
30 juni 2016 ·

Lottentotten skrev:
Hmm. Nu måste jag räkna om alltihop... Bara för att jag är logisk så betyder dt inte att jag är matematisk, fast somliga hävdar så (alla decenniers största lögn).
Ja, jag begrep direkt vad du menar... Men fan, vem fan är så dum att h*n frivilligt drar på sig en bil. Jag säljer leksaksbilen och skiter i att äga en, billigast så. :-) Jo, JAG var ju så jävla dum, hade panik och köpte en bil på blockjävlahelvetet utan desto mer kunskap, dumjävlahuvud (jag alltså)! Ja, jag är så jävla sur nu... Men jag vill inte köra fulspel och sälja bort den i befintligt skick.

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
Seriöst -  varför är det inte bra..? Jag vill ju absolut inte låna till en bil. Att köpa loss en har jag inte råd till. Vilka är mina alternativ lixom? /

Du betalar mindre om du köper en  bil på avbetalning än om du leasar, givetvis jämfört med samma bil.
Det är enklare att leasa och enkelheten får du betala för.

Ha bilen kvar.

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Du menar kort sagt; gasa te de rasa. Ok. Kanske. Fan oxå. Jag får se. Jävla ambivalens. Men inte fan är den billig att äga i dagsläget.

Evildan skrev:

Lottentotten skrev:
Hmm. Nu måste jag räkna om alltihop... Bara för att jag är logisk så betyder dt inte att jag är matematisk, fast somliga hävdar så (alla decenniers största lögn).
Ja, jag begrep direkt vad du menar... Men fan, vem fan är så dum att h*n frivilligt drar på sig en bil. Jag säljer leksaksbilen och skiter i att äga en, billigast så. :-) Jo, JAG var ju så jävla dum, hade panik och köpte en bil på blockjävlahelvetet utan desto mer kunskap, dumjävlahuvud (jag alltså)! Ja, jag är så jävla sur nu... Men jag vill inte köra fulspel och sälja bort den i befintligt skick.

Evildan skrev:
Du betalar mindre om du köper en  bil på avbetalning än om du leasar, givetvis jämfört med samma bil.
Det är enklare att leasa och enkelheten får du betala för.

Ha bilen kvar.

Senast redigerat av Lottentotten (30 juni 2016)

Lottentotten
30 juni 2016 · 25 Inlägg

Nepp. Jag fixar skiten, vet ju vad jag har då, kör ett tag och sen säljer eller skrotar dyngan? Hur hade andra gjort? Jag är helt vilse.
Vill ju eg bara ha en billig bil som tar mig från A till B och emellanåt XYZ med min jämte som är älgarnas skräck (jagar förutom älg gärna ren, utan att riva dem, men allt under den storleken får fan passa sig), och som fyller ut hela baksätet med jävla stora parabolöron (oooh, matte bromsar, äre quickfixfood på g?), med rätta 7 av 10 ggr.
Sen behöver jag väl inte vara kräsen och klaga på oljud eller komfort - vilket borde göra aygon till en perfekt kandidat. Jävla skitbil som ändå är så OK...
Vill ha en Suzuki Jimny, "rätt" årsmodell, utan snorkel, och susa fram över surmyrarna här i Lappland, och utan dispens (eller med, inte ä ja den som ä den). Eller så vill jag ha en Polo. Eller en Yaris. Dock ingen myrkörning då. What to do? Jävla ambivalens. Ambivalensen, jag har nämnt den tidigare, visst å..?

Senast redigerat av Lottentotten (1 juli 2016)

spillolja
1 juli 2016 · 4 020 Inlägg

Seså  ut å shoppa
http://www.mister-auto.se/sv/hjullager/ … _g654.html
http://www.bildelaronline24.se/toyota/a … /hjullager

skippa den dyra och exklusiva märkesverkstaden

ta in offerterter från   även från "berra på hörnet" samt  Achmeds bilservis och Kebab

om inte finns alltid en hemmapulare som vill har en billig småbil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
1 juli 2016 · 7 287 Inlägg

du Lotten,, var bor du? känner en duktig kille som är billig i Luleå wink  ps var det inte Toyota som bara går å går wink hehehe,, speciellt nyare bilar wink wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Lottentotten
3 juli 2016 · 25 Inlägg

Åh, lite långt bort, men så är det när man bor i världens avkrok. ;-P Men tack ändå. :-) Haha, ja, MINn Toyo rullar - mellan hemmet och verkstaden, konstant känns det som...

granadadr skrev:
du Lotten,, var bor du? känner en duktig kille som är billig i Luleå wink  ps var det inte Toyota som bara går å går wink hehehe,, speciellt nyare bilar wink wink

Lottentotten
3 juli 2016 · 25 Inlägg

Hmm... Så har jag kollat in detta med drivaxlar, men seriöst skiljer det inte mkt mellan beggade och nya, sistnämnda från drivknuten.se. Någon som har beställt från dem tidigare och kan ge omdöme?
Och förresten, om jag nu ska riva upp bilen och knyta ihop den igen, måste jag väl tömma växellådan på olja? Jag antar då det, och isf, är det inte lika bra att byta oljan då?

simlar
3 juli 2016 · 5 524 Inlägg

Lottentotten skrev:
Hmm... Så har jag kollat in detta med drivaxlar, men seriöst skiljer det inte mkt mellan beggade och nya, sistnämnda från drivknuten.se. Någon som har beställt från dem tidigare och kan ge omdöme?
Och förresten, om jag nu ska riva upp bilen och knyta ihop den igen, måste jag väl tömma växellådan på olja? Jag antar då det, och isf, är det inte lika bra att byta oljan då?

Skrotar tar nästan alltid överpris, speciellt på bildelsbasen så blir inte förvånad att det knappt skiljer i pris mellan nya delar.
Har tyvärr ingen erfarenhet av drivknuten.se så där kan jag tyvärr inte ge några råd.

Du behöver inte tömma växellådan på olja vid drivaxelbyte, ofta rinner det inte ens ut någon olja när man tar ut drivaxlarna ut lådan.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lottentotten
3 juli 2016 · 25 Inlägg

Tack för svar! :-) Jag ska ringa drivknuten.se imorgon och kolla så att drivaxlarna verkligen passar till min bil. Så får jag chansa och beställa. :-) Kanske får jag ställa en fråga till? Behövs specialverktyg för det här projektet? Kanske jag faktiskt fixar att byta dem helt själv om nu Aygon är lättmekad, vill iaf testa! :-)

simlar skrev:

Lottentotten skrev:
Hmm... Så har jag kollat in detta med drivaxlar, men seriöst skiljer det inte mkt mellan beggade och nya, sistnämnda från drivknuten.se. Någon som har beställt från dem tidigare och kan ge omdöme?
Och förresten, om jag nu ska riva upp bilen och knyta ihop den igen, måste jag väl tömma växellådan på olja? Jag antar då det, och isf, är det inte lika bra att byta oljan då?

Skrotar tar nästan alltid överpris, speciellt på bildelsbasen så blir inte förvånad att det knappt skiljer i pris mellan nya delar.
Har tyvärr ingen erfarenhet av drivknuten.se så där kan jag tyvärr inte ge några råd.

Du behöver inte tömma växellådan på olja vid drivaxelbyte, ofta rinner det inte ens ut någon olja när man tar ut drivaxlarna ut lådan.

simlar
3 juli 2016 · 5 524 Inlägg

Lottentotten skrev:
Tack för svar! :-) Jag ska ringa drivknuten.se imorgon och kolla så att drivaxlarna verkligen passar till min bil. Så får jag chansa och beställa. :-) Kanske får jag ställa en fråga till? Behövs specialverktyg för det här projektet? Kanske jag faktiskt fixar att byta dem helt själv om nu Aygon är lättmekad, vill iaf testa! :-)

Har tyvärr inte skruvat i Toyota (utöver oljebyte) så vet tyvärr ej.
Det enda "specialverktyget" jag kan tänka mig behövs är en stor hylsa och ett lagom långt dragskaft för att få loss drivaxelmuttern, i växellådan bör den bara vara itryckt så ska räcka med ett brytskaft att få ut drivaxeln därifrån.
Finns risk att du även behöver lossa spindelleden så du kan dra ut fjäderbenet någon centimeter för att få ut drivaxeln ur navet, dock osäker då jag som sagt ej skruvat Toyota.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
granadadr
3 juli 2016 · 7 287 Inlägg

OFTAST behövse ej det,, men kunskap om hur man lättast lossar hjulnav kan underlätta wink för finns risk att hjulnavet måste lös,, wink å då behövs lite rejälare verktyg,, inget speciellt i mina ögon,, men är hemma mek, och gör nästan allt själv wink

men som glad amatör så har man ej dom grejorna,, som stora hylsor och rejäl mutterdragare som kan behövas

granadadr
3 juli 2016 · 7 287 Inlägg

simlar skrev:

Lottentotten skrev:
Tack för svar! :-) Jag ska ringa drivknuten.se imorgon och kolla så att drivaxlarna verkligen passar till min bil. Så får jag chansa och beställa. :-) Kanske får jag ställa en fråga till? Behövs specialverktyg för det här projektet? Kanske jag faktiskt fixar att byta dem helt själv om nu Aygon är lättmekad, vill iaf testa! :-)

Har tyvärr inte skruvat i Toyota (utöver oljebyte) så vet tyvärr ej.
Det enda "specialverktyget" jag kan tänka mig behövs är en stor hylsa och ett lagom långt dragskaft för att få loss drivaxelmuttern, i växellådan bör den bara vara itryckt så ska räcka med ett brytskaft att få ut drivaxeln därifrån.
Finns risk att du även behöver lossa spindelleden så du kan dra ut fjäderbenet någon centimeter för att få ut drivaxeln ur navet, dock osäker då jag som sagt ej skruvat Toyota.

du vann= hann före wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang