Köpråd: Söker dieselbil och kombi för max 100k

cerium
28 juni 2016 · 6 Inlägg

Hej
Pendlar ca 15 mil om dagen så är ute efter en begagnad dieselbil som är så billig i skatt som möjligt (Gärna under 1500 om de går att hitta). Och den ska vara kombi. Sen så gärna så låga mil som möjligt. Och bra kvalite och andrahandsvärde. Allt franskt och italienskt går bort direkt. inte jätte pepp på japanskt/koreanskt, men kanske finns några guldkorn där som jag inte tänkt på. Kom gärna med förslag. smile

sen är det plus om den har dragkrok, automat och gärna motorvärmare/dieselvärmare
Har ni några bra förslag?

Tack på förhand

ekelund88
28 juni 2016 · 2 656 Inlägg

cerium skrev:
Hej
Pendlar ca 15 mil om dagen så är ute efter en begagnad dieselbil som är så billig i skatt som möjligt (Gärna under 1500 om de går att hitta). Och den ska vara kombi. Sen så gärna så låga mil som möjligt. Och bra kvalite och andrahandsvärde. Allt franskt och italienskt går bort direkt. inte jätte pepp på japanskt/koreanskt, men kanske finns några guldkorn där som jag inte tänkt på. Kom gärna med förslag. smile

sen är det plus om den har dragkrok, automat och gärna motorvärmare/dieselvärmare
Har ni några bra förslag?

Tack på förhand

inga dåliga krav med den prisbilden , men en skoda fabia greenline ligger väl ganska väl med dina krav , tråkig komfort men går billigt och snålt , och en runt 2010 har tappat största värdeminskningen

cerium
28 juni 2016 · 6 Inlägg

ekelund88 skrev:

cerium skrev:
Hej
Pendlar ca 15 mil om dagen så är ute efter en begagnad dieselbil som är så billig i skatt som möjligt (Gärna under 1500 om de går att hitta). Och den ska vara kombi. Sen så gärna så låga mil som möjligt. Och bra kvalite och andrahandsvärde. Allt franskt och italienskt går bort direkt. inte jätte pepp på japanskt/koreanskt, men kanske finns några guldkorn där som jag inte tänkt på. Kom gärna med förslag. smile

sen är det plus om den har dragkrok, automat och gärna motorvärmare/dieselvärmare
Har ni några bra förslag?

Tack på förhand

inga dåliga krav med den prisbilden , men en skoda fabia greenline ligger väl ganska väl med dina krav , tråkig komfort men går billigt och snålt , och en runt 2010 har tappat största värdeminskningen

Behöver inte exakt vara 100 k, har börjat kolla runt lite och sett att man kanske får höja ribban lite på priset och skatten. Sett att det finns en del Saab 9-3 tdi 160 från 2011 som håller låg skatt och som är lågt prissätta. Någon som känner till just Saab 9-3 tdi 160 hk? är det något man bör tänka på?

Stefan7neson
28 juni 2016 · 394 Inlägg

cerium skrev:
Hej
Pendlar ca 15 mil om dagen så är ute efter en begagnad dieselbil som är så billig i skatt som möjligt (Gärna under 1500 om de går att hitta). Och den ska vara kombi. Sen så gärna så låga mil som möjligt. Och bra kvalite och andrahandsvärde. Allt franskt och italienskt går bort direkt. inte jätte pepp på japanskt/koreanskt, men kanske finns några guldkorn där som jag inte tänkt på. Kom gärna med förslag. smile

sen är det plus om den har dragkrok, automat och gärna motorvärmare/dieselvärmare
Har ni några bra förslag?

Tack på förhand

Varför går allt franskt bort?

cerium
28 juni 2016 · 6 Inlägg

Stefan7neson skrev:

cerium skrev:
Hej
Pendlar ca 15 mil om dagen så är ute efter en begagnad dieselbil som är så billig i skatt som möjligt (Gärna under 1500 om de går att hitta). Och den ska vara kombi. Sen så gärna så låga mil som möjligt. Och bra kvalite och andrahandsvärde. Allt franskt och italienskt går bort direkt. inte jätte pepp på japanskt/koreanskt, men kanske finns några guldkorn där som jag inte tänkt på. Kom gärna med förslag. smile

sen är det plus om den har dragkrok, automat och gärna motorvärmare/dieselvärmare
Har ni några bra förslag?

Tack på förhand

Varför går allt franskt bort?

Talar inte franska wink  ne men de gör bilar som tilltalar mig inte helt enkelt..

Stefan7neson
28 juni 2016 · 394 Inlägg

cerium skrev:

Stefan7neson skrev:

cerium skrev:
Hej
Pendlar ca 15 mil om dagen så är ute efter en begagnad dieselbil som är så billig i skatt som möjligt (Gärna under 1500 om de går att hitta). Och den ska vara kombi. Sen så gärna så låga mil som möjligt. Och bra kvalite och andrahandsvärde. Allt franskt och italienskt går bort direkt. inte jätte pepp på japanskt/koreanskt, men kanske finns några guldkorn där som jag inte tänkt på. Kom gärna med förslag. smile

sen är det plus om den har dragkrok, automat och gärna motorvärmare/dieselvärmare
Har ni några bra förslag?

Tack på förhand

Varför går allt franskt bort?

Talar inte franska wink  ne men de gör bilar som tilltalar mig inte helt enkelt..

Ok:)

cerium
29 juni 2016 · 6 Inlägg

Någon annan som har några förslag? behöver inte exakt vara 100K, men gärna runt där. Och ska vara billig i skatt,  smile
//Ce

panda666
29 juni 2016 · 4 250 Inlägg

cerium skrev:
Någon annan som har några förslag? behöver inte exakt vara 100K, men gärna runt där. Och ska vara billig i skatt,  smile
//Ce

Ford? focus eller mondeo? bmw 3 serie? 316-318 diesel. finns 1 serie också annars. Måste du ha jätte mycket plats?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 juni 2016 · 2 972 Inlägg

Exempel, finns fler liknande.
https://www.blocket.se/goteborg/Ford_Mo … 23&w=3

1155kr i skatt. Ca 0,5l/mil, gott om plats till både passagerare och last. Ganska tråkig motor men den duger väldigt gott till pendling. Kör en likadan själv så jag vet.


Men jag förstår inte varför folk är så besatta av skatten. Det är en av de minsta utgifterna i samband med ett bilägande. 1000 eller 6000kr/år är ingen jätteskillnad i totalkalkylen på ett bilägande. Är det för att det är just skatt?

Senast redigerat av matteeee (30 juni 2016)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
30 juni 2016 · 834 Inlägg

cerium skrev:
Någon annan som har några förslag? behöver inte exakt vara 100K, men gärna runt där. Och ska vara billig i skatt,  smile
//Ce

Jag själv leetade efter en bil med liknande krav när jag skulle köpa ny bil. Det landade på en Opel astra 1.7 ecoflex diesel 2013. Den drar ca 0,5l milen blandad körning och är skattebefriad till 2017 och jag har fortfarande nybilsgaranti kvar. Just min bil har näst intill det mesta man kunde lägga till i utrustning, tex läderklädsel, opc paket, navi, glastak, infinity ljudsystem, ledstrålkastare osv osv. Har ägt bilen i ett halvår och kört ca 2000mil med den och är helt otroligt nöjd. Kul att köra för att vara en liten diesel kombi och extremt billig att äga. Vad betalade jag då för denna? Exakt 100.000kr. Mer bil än så får du inte för pengar. Och glöm allt med vad Opels rykte om rost och dålig kvalitet, dom är numer extremt bra ihopskruvade, gedigen kvalitet och rostar mindre än samtliga tyska premiumslädar.

torpis Forummoderator
30 juni 2016 · 10 572 Inlägg

Du kan hitta en Nissan Leaf för närmare 100k än 150k idag. Där har du ingen skatt och billiga mil. Du behöver dock kunna ladda med 16A både hemma och på jobbet.

Jag har 5+5mil vilket innebär att jag bara laddar vindkraftsel på jobbet. Det blir stor skillnad att kapa bort typ 3000kr/månad i soppakostnad! betalar jag all el själv så blir det ca 600kr/månad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Evildan
30 juni 2016 ·

Vilka språk talar du då?
Det blir lättare för oss att ge förslag eftersom det förefaller lite avgörande för bilvalet.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 juni 2016 · 2 972 Inlägg

torpis skrev:
Du kan hitta en Nissan Leaf för närmare 100k än 150k idag. Där har du ingen skatt och billiga mil. Du behöver dock kunna ladda med 16A både hemma och på jobbet.

Var då?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Juggen1988
30 juni 2016 · 161 Inlägg

matteeee skrev:

torpis skrev:
Du kan hitta en Nissan Leaf för närmare 100k än 150k idag. Där har du ingen skatt och billiga mil. Du behöver dock kunna ladda med 16A både hemma och på jobbet.

Var då?

Den billigaste jag hittar kostar 179 tkr och det är ju snarare närmare 200 tkr än 150 tkr...

https://www.blocket.se/hela_sverige/bil … =1&w=3

EDIT:

Reanult Zoe finns för runt 130 tkr dock,

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=Z … =1&cp=

Senast redigerat av Juggen1988 (30 juni 2016)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
torpis Forummoderator
30 juni 2016 · 10 572 Inlägg

Juggen1988 skrev:

matteeee skrev:

torpis skrev:
Du kan hitta en Nissan Leaf för närmare 100k än 150k idag. Där har du ingen skatt och billiga mil. Du behöver dock kunna ladda med 16A både hemma och på jobbet.

Var då?

Den billigaste jag hittar kostar 179 tkr och det är ju snarare närmare 200 tkr än 150 tkr...

https://www.blocket.se/hela_sverige/bil … =1&w=3

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5929-40.html I måndags på KVD 124500kr. Det kräver dock en del tid att hitta en vettig till rätt prislapp.

Man kan även titta på att importera en från tex Frankrike.

Mn kan nog komma ner lägre, men då är det bilar som beskrivs som folkracebilar. Men, å andra sidan har vissa jättefina kontakter på att lackera - då är det ju en baggis. Andra kan inte tänka sig annat än Mercedes S-class 2016 eller nyare. Då är inte Nissan Lean för er ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 juni 2016 · 2 972 Inlägg

Juggen1988 skrev:

matteeee skrev:

torpis skrev:
Du kan hitta en Nissan Leaf för närmare 100k än 150k idag. Där har du ingen skatt och billiga mil. Du behöver dock kunna ladda med 16A både hemma och på jobbet.

Var då?

Den billigaste jag hittar kostar 179 tkr och det är ju snarare närmare 200 tkr än 150 tkr...

https://www.blocket.se/hela_sverige/bil … =1&w=3

EDIT:

Reanult Zoe finns för runt 130 tkr dock,

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=Z … =1&cp=

Zoe får man väl bara hyra batteriet på? Då tillkommer en hel del. Typ antal mil per år motsvaras ungefär i kronor per månad i hyra... DYRT!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
torpis Forummoderator
30 juni 2016 · 10 572 Inlägg

matteeee skrev:
Zoe får man väl bara hyra batteriet på? Då tillkommer en hel del. Typ antal mil per år motsvaras ungefär i kronor per månad i hyra... DYRT!

Ja det tillkommer och jag har indikation på att du är fast livet ut med hyran om du köper bilen. Hyran Renault specar tror jag var 1200kr och då för 1000mil per år + moms. Men det kan kvitta på exakta summan för vid 3000mil så blir det liksom mer än vad diesel kostar!!!

Väldigt få kör därför Zoe och det är därför man "ger bort" en nästan ny elbil för 100papp!!

Men kan man hitta en Leaf för vettinga pengar så är 7.5mil en sweet spot där den kommer klara sig riktigt länge innan batteriet inte orkar mer. 25000mil bör inte vara ett problem.

Men det bygger på att man inte kör 130blås på motorvägen, att man kan ladda 100%-igt hemma och på jobbet, att man inte åker iväg längre sträcka hemma på kvällen osv.

Men tänk dig på 3år, 10000mil, du spar in 0,5*15*10000mil = 75000kr bara i soppa, 10000kr i 3st oljeservicar, 4500kr i skatt.....   Vi närmar oss 100000kr i besparing på 10000mil, eller om vi vänder på det 10kr/mil.  Så en Leaf för 179k är inte heller helt fel om man kan lägga ut de pengarna och att elbilslivet passar i övrigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 juli 2016 · 2 972 Inlägg

Ja, jag har kikat ett tag på det. Frugan pendlade 8+8 mil tidigare, utan möjlighet att ladda på jobbet. Där föll de flesta, för 16 garanterade mil fanns väl bara i Tesla för nåt år sen, och den faller på prislappen smile
Nu har hon bytt jobb och kommer ha 2+2 mil istället. Dags för bensinare igen? smile

Själv kör jag 4+4 och har möjlighet att ladda på jobbet. Har inte provkört Leaf men tyckte Zoe var ok (om man bortser från hyran då). Är nog mer inne på i3 eller eGolf, men de ligger för dyrt ännu. Dessutom har jag två barn i bilstol några år till, så jag får nog lugna mig lite.
Varför finns inte eGolf kombi?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Evildan
1 juli 2016 ·

matteeee skrev:
Ja, jag har kikat ett tag på det. Frugan pendlade 8+8 mil tidigare, utan möjlighet att ladda på jobbet. Där föll de flesta, för 16 garanterade mil fanns väl bara i Tesla för nåt år sen, och den faller på prislappen smile
Nu har hon bytt jobb och kommer ha 2+2 mil istället. Dags för bensinare igen? smile

Själv kör jag 4+4 och har möjlighet att ladda på jobbet. Har inte provkört Leaf men tyckte Zoe var ok (om man bortser från hyran då). Är nog mer inne på i3 eller eGolf, men de ligger för dyrt ännu. Dessutom har jag två barn i bilstol några år till, så jag får nog lugna mig lite.
Varför finns inte eGolf kombi?

Plats för två bilbarnstolar och eldrift?
Varsågoda : http://www.caraboo.nu/elfordon/elbilskonvertering/

torpis Forummoderator
1 juli 2016 · 10 572 Inlägg

matteeee skrev:
Ja, jag har kikat ett tag på det. Frugan pendlade 8+8 mil tidigare, utan möjlighet att ladda på jobbet. Där föll de flesta, för 16 garanterade mil fanns väl bara i Tesla för nåt år sen, och den faller på prislappen smile
Nu har hon bytt jobb och kommer ha 2+2 mil istället. Dags för bensinare igen? smile

Själv kör jag 4+4 och har möjlighet att ladda på jobbet. Har inte provkört Leaf men tyckte Zoe var ok (om man bortser från hyran då). Är nog mer inne på i3 eller eGolf, men de ligger för dyrt ännu. Dessutom har jag två barn i bilstol några år till, så jag får nog lugna mig lite.
Varför finns inte eGolf kombi?

Man kan fråga sig varför inte Octavia finns med eldrivlinan. Med de nya celler som kommit i Leaf, är på väg till i3 och runt hörnet till Golf så ser vi 16 riktiga mil, kanske till och med 18 riktiga mil.

Octavia hade kunnat ha den drivlinan...

Nissan NV200 är en mycket vacker buss med Leaf drivlina, antar det kommer 30kWh till den med. Då blir den med ett alternativ.

Men som sagt prislapparna på bilarna är för höga än.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang