Hjälp !!! har glömt att betala fordonsskatten, vad göra?

KenthIJ
1 juli 2016 · 1 465 Inlägg

Hittade inbetalningskortet i dag och fordonsskatten skulle varit betald i går torsd. 30 juni. Betalade på nätet genom min bank nu fred.kväll 1a juli men pengarna går ju inte förrän på månd. 4e juli.
Jag skrev ut utdraget från banken där det står att jag signerat.

Vågar man köra bilen innan månd.4e juli när pengarna gått?

Vad händer om jag blir stoppad (har ju utdraget från banken) ?

caromania Forummoderator
1 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Spelar ingen roll.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
1 juli 2016 · 1 465 Inlägg

caromania skrev:
Spelar ingen roll.

tackar för svar och engagemangmen...

vad är det som inte spelar någon roll? menar du att det inte spelar nån roll om jag har utskriften från bankkontot?

men vad händer om man blir stoppad?  blir man tvungen att kliva ur bilen på plats eller blir det "bara" böter eller blir det både och?

caromania Forummoderator
1 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Jag tror du kan vara helt lugn helt enkelt. De kommer ev skicka en påminnelse där det står "om du betalat de senaste dagarna kan du bortse från denna". Förmodligen får du inte ens en sån eftersom du redan betalt. Om Polisen stoppar dig säger du bara "Jag har visst betalat min fordonsskatt, kolla igen."

Alltså, folk mördas, det begås terrorbrott och betydligt värre saker händer. Se bara på alla BMW-ägare som hävdar både det ena och andra. Jag tror att Berra Batong (om han nu verkligen stoppar dig under de här 2 ödesdigra dygnen) kommer säga att du verkar vara en hyvens prick som kan åka vidare.

Bra att du är reko. För få är såna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
1 juli 2016 · 1 465 Inlägg

caromania skrev:
Jag tror du kan vara helt lugn helt enkelt. De kommer ev skicka en påminnelse där det står "om du betalat de senaste dagarna kan du bortse från denna". Förmodligen får du inte ens en sån eftersom du redan betalt. Om Polisen stoppar dig säger du bara "Jag har visst betalat min fordonsskatt, kolla igen."

Alltså, folk mördas, det begås terrorbrott och betydligt värre saker händer. Se bara på alla BMW-ägare som hävdar både det ena och andra. Jag tror att Berra Batong (om han nu verkligen stoppar dig under de här 2 ödesdigra dygnen) kommer säga att du verkar vara en hyvens prick som kan åka vidare.

Bra att du är reko. För få är såna.

Tackar igen.

Jo tycker ju själv att det är ganska lindrigt eftersom bilen bara är nåt år gammal, så det är ju inget trafikfarligt, och jag har ju som sagt satt in pengarna.

Vår andra bil tappade avgasröret häromdagen och den skall in på verkstad på måndag så den går ju inte att köra och jag skulle behöva köra några ärenden med min dotter i helgen och hon har ett handikapp så det vore ju ingen hit att få ställa bilen och gå.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juli 2016 · 14 056 Inlägg

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Jag tror du kan vara helt lugn helt enkelt. De kommer ev skicka en påminnelse där det står "om du betalat de senaste dagarna kan du bortse från denna". Förmodligen får du inte ens en sån eftersom du redan betalt. Om Polisen stoppar dig säger du bara "Jag har visst betalat min fordonsskatt, kolla igen."

Alltså, folk mördas, det begås terrorbrott och betydligt värre saker händer. Se bara på alla BMW-ägare som hävdar både det ena och andra. Jag tror att Berra Batong (om han nu verkligen stoppar dig under de här 2 ödesdigra dygnen) kommer säga att du verkar vara en hyvens prick som kan åka vidare.

Bra att du är reko. För få är såna.

Tackar igen.

Jo tycker ju själv att det är ganska lindrigt eftersom bilen bara är nåt år gammal, så det är ju inget trafikfarligt, och jag har ju som sagt satt in pengarna.

Vår andra bil tappade avgasröret häromdagen och den skall in på verkstad på måndag så den går ju inte att köra och jag skulle behöva köra några ärenden med min dotter i helgen och hon har ett handikapp så det vore ju ingen hit att få ställa bilen och gå.

Nja, fordonsskatten har ju inget med trafiksäkerhet som besiktningen eller försäkringen och eftersom du säger att du kan visa att du verkligen betalt fordonsskatten så tror jag säger tror att det inte blir så att du blir halshuggen direkt. Det känns som att det verkar vara så att du kan ta hand om din dotter och skjutsa henne i helgen.
Hoppas att du får en bra helg och inte bara tänker på fordonsskatten hela tiden!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
1 juli 2016 · 9 296 Inlägg

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Jag tror du kan vara helt lugn helt enkelt. De kommer ev skicka en påminnelse där det står "om du betalat de senaste dagarna kan du bortse från denna". Förmodligen får du inte ens en sån eftersom du redan betalt. Om Polisen stoppar dig säger du bara "Jag har visst betalat min fordonsskatt, kolla igen."

Alltså, folk mördas, det begås terrorbrott och betydligt värre saker händer. Se bara på alla BMW-ägare som hävdar både det ena och andra. Jag tror att Berra Batong (om han nu verkligen stoppar dig under de här 2 ödesdigra dygnen) kommer säga att du verkar vara en hyvens prick som kan åka vidare.

Bra att du är reko. För få är såna.

Tackar igen.

Jo tycker ju själv att det är ganska lindrigt eftersom bilen bara är nåt år gammal, så det är ju inget trafikfarligt, och jag har ju som sagt satt in pengarna.

Vår andra bil tappade avgasröret häromdagen och den skall in på verkstad på måndag så den går ju inte att köra och jag skulle behöva köra några ärenden med min dotter i helgen och hon har ett handikapp så det vore ju ingen hit att få ställa bilen och gå.

Tror faktiskt du är ganska safe. Sverige är inte så dåligt trots hög marginalskatt och rödljus.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
1 juli 2016 ·

Om sista var igår så hade troligtvis inte pengarna varit inne beroende på vilken bank man har smile
Du kan med nästan 100% vara lugn.
Påminnelse kommer du inte få.  Missar du 1 dag så brukar de inte skicka ut påminnelse,  om de inte är något riktigt girigt bolag.

Hamilton
1 juli 2016 · 8 864 Inlägg

Om skatten betalas för sent påförs dröjsmålsavgift på minst 100 kronor.

Fotograf på tierpidag.se
Ludvig87
1 juli 2016 · 3 Inlägg

Jag missade att betala skatten (missförstånd i samband med ägarbyte), blev påmind när jag blev stoppad av polisen och fick 1000 kr i böter för obetald skatt...

Har du bevis på att du faktiskt betalat kanske dom är schyssta annars blir det böter om du blir stoppad.

Senast redigerat av Ludvig87 (1 juli 2016)

zleepy Trucker
1 juli 2016 · 1 392 Inlägg

Som Hamilton skriver, betalar man inte innan datumet, så får man 100kr i avgift, staten är hårda på det där, finns inget som heter "råka betala försent" ... samma med trängselavgiften, betalas det inte innan datum så är avgiften 500 lagstadgade kronor, går ej att komma undan..

men skriv ut papper och ha med i bilen, kan du visa upp det om du blir stoppad, mest troligt blir du inte det och skatten hinner in på TS konto och bilen blir "skattad" i systemet...

Jag hade chansat och kört med utskrivet papper, sen missar jag aldrig heller att betala skatten, ha det på e-faktura är bäst, glömmer man aldrig det smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
KenthIJ
2 juli 2016 · 1 465 Inlägg

Tackar för alla synpunkter .

Chansar nog på att köra med bankutskriften i bilen och hoppas på det bästa då.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 juli 2016 · 14 056 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar för alla synpunkter .

Chansar nog på att köra med bankutskriften i bilen och hoppas på det bästa då.

Det är ingen garanti att du klarar dig, det är bara våra synpunkter och vad vi tror vi här på garaget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
CC72
2 juli 2016 · 1 661 Inlägg

http://www.transportstyrelsen.se/Betalning-av-skatt

Är den inte bokförd på deras konto så har man körförbud. Släpps man av polisman så är det av dennes egna gods vilja. Det finns alltså inga garantier.

KenthIJ
2 juli 2016 · 1 465 Inlägg

Vettemannen skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för alla synpunkter .

Chansar nog på att köra med bankutskriften i bilen och hoppas på det bästa då.

Det är ingen garanti att du klarar dig, det är bara våra synpunkter och vad vi tror vi här på garaget.

/Benny

Absolut. Jag är helt medveten om det. Uppskattar synpunkterna

KenthIJ
2 juli 2016 · 1 465 Inlägg

CC72 skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/Betalning-av-skatt

Är den inte bokförd på deras konto så har man körförbud. Släpps man av polisman så är det av dennes egna gods vilja. Det finns alltså inga garantier.

Kollade länken och är medveten om att det är riskabelt att köra. 100 sek i "påminnelseavg." känns överkomligt och även 1000 sek i böter skulle i värsta fall funka men att bli av med skyltarna och behöva lämna bilen på plats känns är ju ett skräcksenario

KenthIJ
2 juli 2016 · 1 465 Inlägg

Får man en prick i något register om man skulle åka på böter?

zleepy Trucker
2 juli 2016 · 1 392 Inlägg

KenthIJ skrev:

CC72 skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/Betalning-av-skatt

Är den inte bokförd på deras konto så har man körförbud. Släpps man av polisman så är det av dennes egna gods vilja. Det finns alltså inga garantier.

Kollade länken och är medveten om att det är riskabelt att köra. 100 sek i "påminnelseavg." känns överkomligt och även 1000 sek i böter skulle i värsta fall funka men att bli av med skyltarna och behöva lämna bilen på plats känns är ju ett skräcksenario

därför har man alltid en uppsättning gamla skyltar i bagaget så man enkelt kan återvända, montera dit och sen köra hemåt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
zleepy Trucker
2 juli 2016 · 1 392 Inlägg

KenthIJ skrev:
Får man en prick i något register om man skulle åka på böter?

Ja, om du får en ordningsbot av polisen, dvs fortkörning, vårdslöshet i trafik, avsaknad av bälte/regskylt, körförbud/ej skattat osv, så får du en prick, vid 2-3st (beror på hur grova förseelserna är) kan transportstyrelsen anse du ej är lämplig att inneha körkort och återkalla det 1-3månader... dom brukar sitta i 2år, sen försvinner dom, även om polisen/ts kan se -allt- men 2-3 förseelser inom 2års period kan återkallelse ske.. (för man anses som olämplig)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
it_mutt Avstängd
2 juli 2016 · 10 388 Inlägg

zleepy skrev:

KenthIJ skrev:
Får man en prick i något register om man skulle åka på böter?

Ja, om du får en ordningsbot av polisen, dvs fortkörning, vårdslöshet i trafik, avsaknad av bälte/regskylt, körförbud/ej skattat osv, så får du en prick, vid 2-3st (beror på hur grova förseelserna är) kan transportstyrelsen anse du ej är lämplig att inneha körkort och återkalla det 1-3månader... dom brukar sitta i 2år, sen försvinner dom, även om polisen/ts kan se -allt- men 2-3 förseelser inom 2års period kan återkallelse ske.. (för man anses som olämplig)

Beror på vad det är.

Notering i belastningsregistret görs som automatisk följd av ett brott. "Pricken" i sig gallras normalt sett bort efter 5 år vid bötesbrott/ordningsbot. Men det varierar i sin tur beroende på hur allvarligt brottet är.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang