Hur vet ja hur stor volym min baslåda ska ha?

BMWFanatic
16 juni 2016 · 16 Inlägg

Hallå!

Behöver hjälp med hur stor lådvolym jag ska ha till mina 2 Rockford fosgate t115d2 15"? kanske inte ens får plats med båda basarna i men då får jag nöja mig med en bara. Men som sagt så vill jag veta hur stor lådvolymen ska vara för att jag är ny på lådbygge.

Detta nedanför är specs från deras egna hemsida.

CEA-2031 Compliant:    CEA-2031 Guidelines
Size:    15"
Nominal Impedance:    Dual 2-Ohm
Power Handling (Watts RMS):    600 Watts RMS
1200 Watts Max
Voice Coil Diameter:    3" anodized aluminum
Magnet Weight (oz):    220 oz. double stacked
Speaker Connector:    Dual 8 AWG slot load
Fs (Hz):    26
Re (Ohms):    3.1
Le (mH):    4.2
Qms:    6.74
Qes:    0.46
Qts:    0.43
Vas (Liters):    89.1
Sd (cm2):    790


Tack på förhand:)

Volkswagen Passat 3C/B6 "Brukisen" (2007)
Volvo 740 Turbo "Drift" (1988)
Bassiehof
17 juni 2016 · 1 777 Inlägg

Du googlar. http://www.rockfordfosgate.com/products/details/t115d2 Och kollar fliken box advisor.

BMWFanatic
17 juni 2016 · 16 Inlägg

Det var de första jag kollade men där kan man inte välja 2 basar och få en utmätt låda till det. Man kanske kan ta lådmåtten ggr 2 men då blir det sjuk volym och den får inte plats i bilen. Hört att man kan ha en 90 liters låda men vill inre chansa.

Volkswagen Passat 3C/B6 "Brukisen" (2007)
Volvo 740 Turbo "Drift" (1988)
Fjong
17 juni 2016 · 1 494 Inlägg

GuntellS40 skrev:
Det var de första jag kollade men där kan man inte välja 2 basar och få en utmätt låda till det. Man kanske kan ta lådmåtten ggr 2 men då blir det sjuk volym och den får inte plats i bilen. Hört att man kan ha en 90 liters låda men vill inre chansa.

Du tar inte måtten på lådan ggr två, du tar volymen ggr 2. Om du tar alla måtten x2 så blir lådan 8ggr större smile Sen ska portarean dubblas också.

Bassiehof
17 juni 2016 · 1 777 Inlägg

Fjong skrev:

GuntellS40 skrev:
Det var de första jag kollade men där kan man inte välja 2 basar och få en utmätt låda till det. Man kanske kan ta lådmåtten ggr 2 men då blir det sjuk volym och den får inte plats i bilen. Hört att man kan ha en 90 liters låda men vill inre chansa.

Du tar inte måtten på lådan ggr två, du tar volymen ggr 2. Om du tar alla måtten x2 så blir lådan 8ggr större smile Sen ska portarean dubblas också.

Eller så tar han bara djupet gånger 2 så blir det dubbel volym, och monterar basarna där de får plats i bredd och stagar lite extra inuti, vilket han kompenserar för förstås så volymen inte ändras. Själv skulle jag köra på sluten låda för den blir minst, om det är av utrymmesskäl han vill ha så liten låda som möjligt. RF rekommenderar ju själva sluten låda.

Edit: kollade upp djupet och det är bara cirka 28 cm så 56 cm räcker inte till 2 15" i bredd. Då kan han montera en bas i var ände som då spelar i motfas så han får koppla de rätt till förstärkaren.

Edit 2: det blir antagligen en så kallad push/pull koppling, eller mottaktskoppling på svenska. Kolla upp vad det innebär, det finns för- och nackdelar som med allt annat. Isobaric är också en möjlighet.

Senast redigerat av Bassiehof (17 juni 2016)

Fjong
17 juni 2016 · 1 494 Inlägg

Om man tar måtten x2 så blir ju lådan över 600L och då är det inte konstigt om han säger att den inte får plats. Först och främst kan det ju vara bra att mäta i bilen och se hur mycket plats det finns samt hur han har möjlighet att montera, efter det kan han gå vidare till att bestämma vilken låda han vill ha och sedan försöka få till den för att passa så bra som möjligt. En portad för två basar blir ungefär 160L så det är ju ingen enorm låda. tongue

Bassiehof
17 juni 2016 · 1 777 Inlägg

Fjong skrev:
Om man tar måtten x2 så blir ju lådan över 600L och då är det inte konstigt om han säger att den inte får plats. Först och främst kan det ju vara bra att mäta i bilen och se hur mycket plats det finns samt hur han har möjlighet att montera, efter det kan han gå vidare till att bestämma vilken låda han vill ha och sedan försöka få till den för att passa så bra som möjligt. En portad för två basar blir ungefär 160L så det är ju ingen enorm låda. tongue

Skrev jag att han skulle ta alla mått ggr 2? Nej, jag skrev djupet x 2, höjd och bredd är samma. Med de mått RF angett blir det som sagt svårt att få plats med 2 15" i bredd, och då kan han titta på de alternativ jag nämnde i mitt förra svar, en push/pull koppling eller isobaric där han kan "gömma" en bas bakom den andra inuti lådan. Det finns alltså flera möjligheter.

Fjong
17 juni 2016 · 1 494 Inlägg

Det är han som trodde att man skulle ta alla mått x2 och kanske därför han säger att bilen är för liten..... Men som sagt går det inte veta hur mycket plats som finns innan man vet vilken bil det rör sig om. Varför kolla på deras mått? Har man volymen kan man ju anpassa lådan specifikt efter bilen.

Bassiehof
17 juni 2016 · 1 777 Inlägg

Jo, men han verkade ha lite svårt för att räkna på volym till 2 basar så... Jag vill bara visa att det finns andra möjligheter än standard 2 basar i bredd, push/pull och isobaric Och att sluten låda rekommenderas av RF.

BMWFanatic
10 juli 2016 · 16 Inlägg

Tack för hjälpen! Blir en låda så fort jag är klar med lite annat på bile smile ska ta till mig det ni sagt, det lär bli kanon:)

Volkswagen Passat 3C/B6 "Brukisen" (2007)
Volvo 740 Turbo "Drift" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang