VW polo 1997, Trumbromsar strular. Allt nytt.

Dannne11
4 juli 2016 · 412 Inlägg

Hej!

Har problem med turmbromsarna bak på min vw polo 6n1 1997.
Det jag bytt är slangar,
rör,
bromskraftsregulatorn på bakaxeln,
huvudbromscylinder,
bromscylindrarna bak,
monteringssatserna,
backarna.
De vill säga typ allt.

Jag har två problem. Det ena är att jag verkar inte riktigt få ut all luft. Har provat massa olika sätt och det senaste var att trycksätta behållaren.

Det största problemet är att jag vet inte hur backarna ska sitta då de satt på olika sätt på båda sidorna när jag tog bort de.  Har dock glömt att ta bild men de sitter som dessa

http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Campingart/jettatech/reardrum/Dsc05190.jpg

Jag hade bilen på pallbockar och trummorna av. allt såg ut att löpa som det ska. allt är rengjort och smort så inget kärvar. Satte på bromstrummorna och körde ut. När man bromsar så går pedalen nästan ner i botten innan bilen stannar. Är helt omöjligt att låsa hjulen trorsa bristen på abs. Pumpar jag några gånger så får jag upp tryck men pedalen sjunker sedan till botten. Inget läckage och huvudbromscylindern är ny.
Sedan provade jag att bromsa, dra handbromsen, släppa handbromsen, släppa bromsen så att självjusteringen av backarna skulle gå ut vilket den gjorde. Handbromsen kändes precis som den skulle. Men... bromsar jag med pedalen händer nästan ingenting och det dunkar och slår nu från höger bak varje varv... Ska plocka isär den sidan igen för typ 10'e gången. jag verkar aldrig få till det. Någon som har mekat mycket med trumbromsar och har någon ide? Hållt på snart en månad att byta grejer och prova mig fram. Krossar snart skiten...

Edit: Någon som provat sätta skivbromsar från en GTI? Måste man byta hela bakvagnen då eller går det bara att bulta av allt längst ut för att få fästen för oken?

Senast redigerat av Dannne11 (4 juli 2016)

spillolja
4 juli 2016 · 4 014 Inlägg

Troligen luft i bromsarna

en sådan har inte gjort mig besviken ännu:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000017001/

jag hade inte bytt från trum till skivbroms

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Dannne11
4 juli 2016 · 412 Inlägg

spillolja skrev:
Troligen luft i bromsarna

en sådan har inte gjort mig besviken ännu:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000017001/

jag hade inte bytt från trum till skivbroms

Gjorde mig besviken. Första gången jag provade den så flög backventilen av pga att jag trampade för fort? Andra gången så märkte jag att det läcker ju in luft mellan gängorna på luftnipplarna så nästan hur man än gör så varje gång jag släppte upp pedalen så sög den in luft via gängorna igen.

Av vilken anledning skulle du inte göra det?

spillolja
4 juli 2016 · 4 014 Inlägg

Det kanske hjälper att sätta lite aluminumpasta på gängorna så det tätar och inte suger luft baklänges

Dannne11 skrev:
.
Av vilken anledning skulle du inte göra det?

ska man bygga om ska allt lira  som tex. ABS givare, regulator m.m dessutom är skivbromsar bak inte så vanligt på en så pass gammal bil  vilket kan vara besvärligt om man behöver delar (nytt eller begagnat)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
5 juli 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du har väl hydraulisk koppling? Man ska alltid börja med att lufta kopplingens slavcylinder först, sedan bromsarna.
Men kör med trycksatt bromsvätskebehållare via ett av däcken.

mb_pucken
5 juli 2016 · 5 083 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl hydraulisk koppling? Man ska alltid börja med att lufta kopplingens slavcylinder först, sedan bromsarna.
Men kör med trycksatt bromsvätskebehållare via ett av däcken.

Varför ska man lufta kopplingen först?
Visst att dom delar behållare men dom bör omöjligt kunna påverka varandra då det är helt separata system så när som på behållaren.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zzr94092
5 juli 2016 · 4 378 Inlägg

prova att peta ner "kilen" med den tunna fjädern. peta med en liten mejsel på kilen genom ett bulthål i trumman,även om allt är nytt så har kilen ,som justerar backarna, att glida som den ska.Har gjort så sedan 20 år tillbaka för att justera bromsarna..

Dannne11
6 juli 2016 · 412 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl hydraulisk koppling? Man ska alltid börja med att lufta kopplingens slavcylinder först, sedan bromsarna.
Men kör med trycksatt bromsvätskebehållare via ett av däcken.

Nope, Vajer. Och kör trycksatt med en regulator på 0.5bar via kompressorn men blir ju samma sak.

zzr94092 skrev:
prova att peta ner "kilen" med den tunna fjädern. peta med en liten mejsel på kilen genom ett bulthål i trumman,även om allt är nytt så har kilen ,som justerar backarna, att glida som den ska.Har gjort så sedan 20 år tillbaka för att justera bromsarna..

Får prova det hmm

Dannne11
10 juli 2016 · 412 Inlägg

Provade det där med kilen och det blev något bättre.
Och det som dunkade var en hjulbult som var för lång...
Så nu återstår problemet bara att få ut all luft! Luftade igen och fick ut lite luft till. får lufta några gånger. låta han stå en stund. lufta några gånger osv. Dock tog bromsoljan slut så får köpa mer imorgon.

Dom där biltema backventilerna funkar helt ok om man lindar in luftnippeln i gängtejp annars läcker dom bara...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang