Billjud extrabatterier och kabelstorlek,

tvedberg
12 juli 2016 · 773 Inlägg

tjenare, det är så att jag vill gå över från 4ohm till 1ohm på mitt billjud smile

har 2st Gas gpx 1244 och ett massive n4 steg som levererar 2000rms i 1ohm

1. Vad skulle jag behöva för kabel till det? 20mm2 räcker det? eller ska jag gå på 35mm2? längd från batteri till steg är under 1m.

2. har 2 bilbatterier som har exakt samma specifikationer men olika märken och ungefär samma ålder, behövs det något skiljerelä eller räcker det med att parallell koppla dom 2?

3. räcker 2st 74ah 680a bilbatteri till 1ohm för mitt 2000wrms steg?


MVH Love

Bassiehof
12 juli 2016 · 1 777 Inlägg

Använd så tjock kabel som strömanslutningen kan ta. Annars får du ta reda på hur mycket A steget drar i 1ohm och välja utifrån det men det låter väl orimligt att det har för klen anslutning eller hur?

Hur kan du ha mindre än 1 m från generator till steg? 2 batterier räcker nog.

Senast redigerat av Bassiehof (12 juli 2016)

tvedberg
12 juli 2016 · 773 Inlägg

Bassiehof skrev:
Använd så tjock kabel som strömanslutningen kan ta. Annars får du ta reda på hur mycket A steget drar i 1ohm och välja utifrån det men det låter väl orimligt att det har för klen anslutning eller hur?

Hur kan du ha mindre än 1 m från generator till steg? 2 batterier räcker nog.

Okej, steget tar in 20-25mm2 kabel max.

jag har 1m från batteri till steg, inte generator.

Bassiehof
12 juli 2016 · 1 777 Inlägg

Kör på det då. Men jag tror 20mm2 är för klent för jag har det till ett steg som drar max 80A.

Hur ska du få ström från generatorn till batteriet då? Eller hur hade du tänkt koppla ihop detta?

tvedberg
12 juli 2016 · 773 Inlägg

Bassiehof skrev:
Kör på det då. Men jag tror 20mm2 är för klent för jag har det till ett steg som drar max 80A.

Hur ska du få ström från generatorn till batteriet då? Eller hur hade du tänkt koppla ihop detta?

okej tycker det med hmm men får köpa någon adapter så jag får dit större kabel smile

bilbatteriet sitter bak i bilen redan orginal så strömkablar från generatorn är redan dragna smile och det extrabatteriet tänkte jag bara parallell koppla på det batteriet som redan finns smile

Bassiehof
12 juli 2016 · 1 777 Inlägg

Är du säker på att originalkablarna klarar det? Fråga på en verkstad eller en firma som säljer ljud.

Fjong
12 juli 2016 · 1 494 Inlägg

Tvivlar starkt på att det bara är 25mm2 plintar på det steget..... Står att absolut minimum kabelgrovlek är 25mm2 dock (vilket är klent) Skulle nog säga 50mm2.

Uppgradering av kablar är alltid bra (big three) för att man ska få mindre förluster och bra jord osv. I min s60 satt det dock 50mm2 original.

tvedberg
13 juli 2016 · 773 Inlägg

Fjong skrev:
Tvivlar starkt på att det bara är 25mm2 plintar på det steget..... Står att absolut minimum kabelgrovlek är 25mm2 dock (vilket är klent) Skulle nog säga 50mm2.

Uppgradering av kablar är alltid bra (big three) för att man ska få mindre förluster och bra jord osv. I min s60 satt det dock 50mm2 original.

det är riktigt små plintar på steget, så jag bör gå upp mig till 50mm2?

kablarna som sitter mellan generator är som du säger väldigt grova skulle gissa 50mm2 smile

men vad säger du om 2st olika batterier med samma effekt? räcker det för 1ohm?

Bassiehof
13 juli 2016 · 1 777 Inlägg

Varför fortsätter du snacka om 1ohm? Ta som sagt reda på hur mycket A steget drar i 1ohm så har du svaret.

Streethawk Billjuds Wannabe
14 juli 2016 · 1 771 Inlägg

Står att steget tar 21mm2 kabel som max men  genom att köpa kabelförminskningar så du kan använda 50mm2.
Men du bör också byta ut original batteri & generator kablage samtidigt.

Man brukar räkna 1 extra batteri per 1000w, men så länge du har bilen igång när du spelar så ska det inte vara några problem.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Fjong
14 juli 2016 · 1 494 Inlägg

Så länge dina kablar och kontaktytor är bra bör det räcka, efter imphöjningar i lådan och annat så kommer du inte få ut så överdrivet mycket ändå. Svårt att säga 1000w per batteri med tanke på att det kan skilja en hel del mellan batterier och även hur man använder det.

Bassiehof
14 juli 2016 · 1 777 Inlägg

Och vad är imphöjning för nåt?

Fjong
14 juli 2016 · 1 494 Inlägg

Bassiehof skrev:
Och vad är imphöjning för nåt?

Motståndet som lådan ''orsakar'', även om du kopplar basarna i 1 ohm kommer inte impedansen vara 1 ohm utan höjs (kan också sänkas). Är väl inte så vanligt att man talar om det i musik byggen men i db så är det viktigt för att få ut så mycket som möjligt ur stegen. Med andra ord, har du ett steg som kan lämna 2000w så betyder det inte att man får ut 2000w, man får det garanterat inte med musik. I polarens bil tex så landade han på 0,9ohm när han kopplade 0,25ohm (49hz).

Bassiehof
14 juli 2016 · 1 777 Inlägg

Fjong skrev:

Bassiehof skrev:
Och vad är imphöjning för nåt?

Motståndet som lådan ''orsakar'', även om du kopplar basarna i 1 ohm kommer inte impedansen vara 1 ohm utan höjs (kan också sänkas). Är väl inte så vanligt att man talar om det i musik byggen men i db så är det viktigt för att få ut så mycket som möjligt ur stegen. Med andra ord, har du ett steg som kan lämna 2000w så betyder det inte att man får ut 2000w, man får det garanterat inte med musik. I polarens bil tex så landade han på 0,9ohm när han kopplade 0,25ohm (49hz).

Jaså du menar det jag har lärt mig heter impedanstopp! Ja, det borde jag ha fattat för basar mäter ju olika i och utanför en låda och det brukar bli en impedanstopp i basområdet, det har jag ju sett otaliga gånger i mätningar vid tester. lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang