Har jag trasig toppackning? Volvo 940

JFfoto
13 juli 2016 ·

Är detta en klar symtom på att toppackningen är trasig? På en vecka är hela expansionskärlet nästan tomt om man kör varenda dag ca 4km, och ibland när man ska starta den när den stått max några timmar så låter det som att den går på 3 cylindrar, är det för det läcker in vatten i cylindern? Men ibland  kan den stå länge utan krångla vid start.  Har en liten läcka vid vattenpumpen men tror inte det läcker såpass, bättre att riva toppen direkt?

Ryker inte mer än vanligt, och ingen olja i vattnet eller tvärtom och den gick nyligen igenom besiktningen med bra avgasvärden om det
hjälper.

Senast redigerat av JFfoto (13 juli 2016)

Evildan
13 juli 2016 ·

Titta på tändstiften.

JFfoto
13 juli 2016 ·

Evildan skrev:
Titta på tändstiften.

Ska gör't

nitrousblu3_rs
13 juli 2016 · 262 Inlägg

Rätt vanligt att kylaren på 940 börjar läcka. Kollat efter läckage under bilen?

JFfoto
13 juli 2016 ·

Klints skrev:
Rätt vanligt att kylaren på 940 börjar läcka. Kollat efter läckage under bilen?

Inte gjort en riktig 100% inspektion, men ska göra det.

Skruvade nyss ur tändstiften, såhär ser dom ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-5e85f00b52cee6664a8f0e9e6c1b6837.jpg

frasse4
14 juli 2016 · 736 Inlägg

Att den startar på 3 burkar varm kan ju vara ett tecken på att den trycket in vatten i en cylinder när man stänger av motorn eftersom det finns kvar övertryck i kylsystemet. Men inget av tändstiften ser tvättade ut. När topplockspackningen gick på en 240 jag hade betedde den sig som din någon månad och blev gradvis värre.

Luktar det avgaser i expansionskärlet och vill den gå varm när du kör?

Jag tycker inte man ska riva i onödan så länge man inte vill lära sig och få lite mekarvana...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
JFfoto
14 juli 2016 ·

frasse4 skrev:
Att den startar på 3 burkar varm kan ju vara ett tecken på att den trycket in vatten i en cylinder när man stänger av motorn eftersom det finns kvar övertryck i kylsystemet. Men inget av tändstiften ser tvättade ut. När topplockspackningen gick på en 240 jag hade betedde den sig som din någon månad och blev gradvis värre.

Luktar det avgaser i expansionskärlet och vill den gå varm när du kör?

Jag tycker inte man ska riva i onödan så länge man inte vill lära sig och få lite mekarvana...

Tackar, min har varit såhär ett par månader nu, varken bättre eller sämre. Ibland funkar de att starta den utan problem, alltså att den går på alla cylindrar direkt.

Den vill inte gå varm, dock har tempmätaren sjunkit när jag gasat på ordentligt. Sen gå upp till normalt när jag kört i vanlig hastighet.

Har inte sniffat avgaser än, ska göra det så fort det slutar regna (så blir väl efter semestern :p), samt börja en riktig grundlig inspektion av läckor. smile

Senast redigerat av JFfoto (14 juli 2016)

JFfoto
14 juli 2016 ·

Inga avgaser vad jag kan lukta mig till iaf.

Fyllde på till max sträcket idag, startade bilen utan locket på, sen när den blev varm steg vattnet till öppningen och det rann över lite, sen om jag gasade så sjönk vattennivån drastioskt  till under max, och när man släppte gasen så steg den fort till öppningen och bubblade över lite.  Men kanske normalt utan lock? Med lock så håller sig nivån stilla och bubblar inte upp även om man varvar.

Edit: Efter jag startade bilen igen lite senare så tog jag av locket och kom inga bubblor eller rann över, inte ens när jag gasade. Och bilen var i arbetstemp båda gångerna. Aja,  får provtrycka systemet hos någon verkstad, för hittar inga läckage eller något som tyder på läckage. Får återkomma efter det.

Senast redigerat av JFfoto (14 juli 2016)

jaka54
14 juli 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Skulle säga att ni bägge har ett litet hål/spricka i topplockspackningen!
Vattennivån  i expansionskärlet ska inte ska inte variera så specielt mycket från kall till varm motor.

Senast redigerat av jaka54 (14 juli 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang