Volvo XC70 2001 - Farthållare ur funktion.

Jansen17
4 juli 2016 · 15 Inlägg

Tja,

Jag har en Volvo XC70 med 2.4T motorn (även kallad B5244 T3) från 2001 där farthållaren inte fungerar. När man startar bilen och trycker på Cruise på ratten så står det CRUISE i trippmätaren, det slocknar så fort man kör iväg och sedan kan man trycka hur mycket som hellst utan att det börjar lysa, ända sättet att få den att lysa igen är att stänga av och starta om bilen, och samma procedur upprepas.

Jag har kollat säkringar och de verkar hela.

Har inte kollat felkoder då jag inte har möjlighet till detta, och spontant tror jag inte att datorn är tillräckligt smart för att hitta felet.

Senast redigerat av Jansen17 (4 juli 2016)

Joakim-S Hobby Fotograf
4 juli 2016 · 650 Inlägg

Skulle nog ändå kolla felkoder då det kan finnas en rad olika orsaker till att farthållaren inte fungerar. Så kolla det först.

MG e-HS (2021)
Jansen17
4 juli 2016 · 15 Inlägg

ProXem skrev:
Skulle nog ändå kolla felkoder då det kan finnas en rad olika orsaker till att farthållaren inte fungerar. Så kolla det först.

aja, får försöka komma på nåt sätt att läsa av dom, arbetslös och snål som fan roll

turbo_freak_89
4 juli 2016 · 123 Inlägg

Pedallägesgivare på kopplingen eller bromstryckgivaren på bromsförstärkaren är vanliga fel.

Jansen17
4 juli 2016 · 15 Inlägg

turbo_freak_89 skrev:
Pedallägesgivare på kopplingen eller bromstryckgivaren på bromsförstärkaren är vanliga fel.

shysst, får kolla på dom jävlarna

turbo_freak_89
4 juli 2016 · 123 Inlägg

Finns inget å se på dom. Antingen byt med nån bil som funkar eller läs felkoder.

Jansen17
4 juli 2016 · 15 Inlägg

turbo_freak_89 skrev:
Finns inget å se på dom. Antingen byt med nån bil som funkar eller läs felkoder.

aha, det är så, aja, då är det vell bara att bita i det sura äpplet och lämna in bilen, tack för svar smile

Senast redigerat av Jansen17 (4 juli 2016)

Jansen17
7 juli 2016 · 15 Inlägg

Inga felkoder, får köpa givare

turbo_freak_89
7 juli 2016 · 123 Inlägg

Vad för enhet har du läst av bilen med?

Jansen17
8 juli 2016 · 15 Inlägg

turbo_freak_89 skrev:
Vad för enhet har du läst av bilen med?

BOSCH KTS 200 (gissningsvis) letade på google och fann bild, jämförde visuellt

använde även den sån här
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … one-p48400

som grannen hade och testade ett 10-tal med appar på telefon innan jag hittade en som fungerade, den hittade heller ingenting (vilket jag inte blev så förvånad över)

börjar nästan fundera på att lämna in den på Upplands Motor istället.

Hålla på och köpa en massa givare och gissa sig fram till det känns nästan dom att det är en massa onödigt jobb och eventuellt byta massa saker som kanske inte ens är trasigt

Senast redigerat av Jansen17 (8 juli 2016)

Joakim-S Hobby Fotograf
10 juli 2016 · 650 Inlägg

Jansen17 skrev:

turbo_freak_89 skrev:
Vad för enhet har du läst av bilen med?

BOSCH KTS 200 (gissningsvis) letade på google och fann bild, jämförde visuellt

använde även den sån här
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … one-p48400

som grannen hade och testade ett 10-tal med appar på telefon innan jag hittade en som fungerade, den hittade heller ingenting (vilket jag inte blev så förvånad över)

börjar nästan fundera på att lämna in den på Upplands Motor istället.

Hålla på och köpa en massa givare och gissa sig fram till det känns nästan dom att det är en massa onödigt jobb och eventuellt byta massa saker som kanske inte ens är trasigt

Kolla med en felkodsläsare som är gjord för bilen, i ditt fall VIDA. En del felkodsläsare kommer inte åt alla styrenheter och i så gott som alltid så kan inte mobil appar komma in i nån styrenhet än ECU:n så där är det inte konstigt alls att den inte hittar nått.

Så om du känner nån som har tillgång till en VIDA som kan läsa ut annars blir det nog en verkstad som har VIDA som kan kolla åt dig.

MG e-HS (2021)
thekingmaster Avstängd
10 juli 2016 · 11 Inlägg

Testa kolla om spaken inte har tappat kontakt med givaren

turbo_freak_89
10 juli 2016 · 123 Inlägg

Precis. Vissa datorer hanterar inte alla enheter som vida. Själv kommer de kunder till mig från Mekonomen å lite varstans. Enbart vida funkar.

Jansen17
11 juli 2016 · 15 Inlägg

thekingmaster skrev:
Testa kolla om spaken inte har tappat kontakt med givaren

är så jävla feg med att kolla den knappen, den sitter på ratten, och där är det massa airbags och skit.

om bara vissa datorer kommer åt det där låter det ju nästan som att det är mitt jobb att ta reda på vilka verkstäder som har de datorerna, annars kommer dom ju kolla felkoder och ta betalt utan att dom hittar någonting

Folk som har sånt känner jag inte, så jag tar nog och åker till upplands motor så får dom laga den, så slipper jag hålla på med.

Tack för atta svar i alla fall smile

Jansen17
13 juli 2016 · 15 Inlägg

kom på att bilen varnar i den där datorn att larmet inte fungerar, varje gång man startar den....

undrar om det är någom som råkar ha kännedom om det kan ha och göra med samma saker

för övrigt har jag legat lågt med detta och väntar på att tjäna ihop en slant

Senast redigerat av Jansen17 (13 juli 2016)

Joakim-S Hobby Fotograf
13 juli 2016 · 650 Inlägg

Jansen17 skrev:
kom på att bilen varnar i den där datorn att larmet inte fungerar, varje gång man startar den....

undrar om det är någom som råkar ha kännedom om det kan ha och göra med samma saker

för övrigt har jag legat lågt med detta och väntar på att tjäna ihop en slant

Styrenheten till larmet, med 95% säkerhet att det är den. Är väldigt vanligt. Den sitter i larmtutan som är framför högerframhjul. Inte så svårt att byta dock kostar larmtutan en del..

MG e-HS (2021)
Jansen17
13 juli 2016 · 15 Inlägg

åfan, blir vell att köpa upp sig på lite saker till den där bilen när man börjar å löner

turbo_freak_89
15 juli 2016 · 123 Inlägg

De går även programera bort den. Kostar ungefär 700kr. En ny larmsiren kostar 2300

Jansen17
15 juli 2016 · 15 Inlägg

turbo_freak_89 skrev:
De går även programera bort den. Kostar ungefär 700kr. En ny larmsiren kostar 2300

just att den varnar gör mig inte så mycket, undrade för att jag ville ha det fungerande...I fall det var någon som råkade veta om det var nåt simpelt och billigt att åtgärda. den har larmat tidigare, så jag vetefan varför den varnar. farthållare är väll egentligen en rätt onödig grej att ha det med, men skulle den fungera skulle jag nog ligga och cruisa med den.

Måste i alla fall tacka dig för att du tar dig tid att svara smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang