frebo
15 juli 2016
· 6 Inlägg
Hej
Denna fråga gäller min Toyota Corolla Kombi VVTI-1.6 från 2003 som rullat ca 12,700 mil.
Jag har problem med bromsskivan vänster fram som blir väldigt varm om man kör fort några kilometer. Har haft problem förr i tiden med detta ok men det har då gått att motionera det så det fungerar igen.
Nu uppstod problem med bromsen då jag för en vecka sedan satte på nya skivor och nya belägg. Jag märkte att både skiva och fälg blev varma efter körning. Jag har sedan dess tagit loss delarna och försäkrat mig om att allt glider/sitter bra (enl. mitt tycke iaf) vilket inte löste problemet. Man kan snurra på hjulet utan problem dock hörs ett svagt skrapande ljud. Hör dock samma ljud på andra hjulet men detta snurrar bättre när man snurrar med händerna. Kommer kanske 2-3 varv när jag skjutsar på hjulet gentemot 1 varv på andra sidan.
Provade att motionera oket och smörja med bromscylinderpasta. I samma veva ploppade kolven ut och jag tog chansen att inspektera cylinder/kolv vilka båda såg fina ut (igen enl. mitt tycke). Rengjorde så gott jag kunde och monterade ihop igen. Kolven känns dock trög vid montering och det är inte lätt att med handkraft flytta kolven ut och in. Inte heller detta löste problemet då bromsar fortfarande är varma.
Nu bytte jag även glidpinnarna då den ena pinnen hade rostat fast i okhållaren vilket jag provisoriskt löste när jag bytte skivorna genom att slipa bort rosten och smörja in dem med ny silikonpasta. Tänkta att rosten kanske sabbade rörelsen för oket så därför bytte jag dem men inte heller det hjälpte.
Nu köpte jag en renoveringssats av oket på toyota med nya packningar och dammskydd. Monterade ännu en gång isär oket, rengjorde men bytte även o-ring och damasker denna gång. Även nu var monteringen svår och jag fick börja om flera gånger då jag skulle passa in kolven i oket. Flera gånger gick den in en bit men sen sa det stopp. Kunde inte tvinga in den. Efter en timmes trixande fick jag dock in kolven. Det sa bara slurp och så var den nästan helt inne med handkraft. Tog en tving och tryckte in de sista 2-4 millimetrarna. Efter montering och luftning kan jag dock konstatera att skivan fortfarande inte snurrar lika fritt som på den andra sidan. Dessutom hör man ett svagt skrapande ljud som förväntat då två metallytor ligger emot varandra. Anläggningen är inte kraftig men tydligen kraftig nog för att det ska bli rejält varmt när man kört en bit i hög hastighet. Låga hastigheter är inget problem. Håller jag mig under 70km/h så har de inte blivit så varma. Detta är ju dock inte så konstigt då högre hastighet kommer generera mer värme.
Har kontaktat toyota och de tror att att man behöver byta oket trots allt jag gjort med det. Jag frågade om det kan vara problem med bromsslangen men det trodde dem inte.
Finns det nån här som vet vad som kan vara fel? Ett ok är inte precis något avancerat så jag förstår inte vad som kan vara fel med oket när packningar är bytta. Felaktig montering?
Hjälp!
Senast redigerat av frebo (15 juli 2016)