Varma bromsar trots renoverat ok

frebo
15 juli 2016 · 6 Inlägg

Hej

Denna fråga gäller min Toyota Corolla Kombi VVTI-1.6 från 2003 som rullat ca 12,700 mil.

Jag har problem med bromsskivan vänster fram som blir väldigt varm om man kör fort några kilometer. Har haft problem förr i tiden med detta ok men det har då gått att motionera det så det fungerar igen.
Nu uppstod problem med bromsen då jag för en vecka sedan satte på nya skivor och nya belägg. Jag märkte att både skiva och fälg blev varma efter körning. Jag har sedan dess tagit loss delarna och försäkrat mig om att allt glider/sitter bra (enl. mitt tycke iaf) vilket inte löste problemet. Man kan snurra på hjulet utan problem dock hörs ett svagt skrapande ljud. Hör dock samma ljud på andra hjulet men detta snurrar bättre när man snurrar med händerna. Kommer kanske 2-3 varv när jag skjutsar på hjulet gentemot 1 varv på andra sidan.

Provade att motionera oket och smörja med bromscylinderpasta. I samma veva ploppade kolven ut och jag tog chansen att inspektera cylinder/kolv vilka båda såg fina ut (igen enl. mitt tycke). Rengjorde så gott jag kunde och monterade ihop igen. Kolven känns dock trög vid montering och det är inte lätt att med handkraft flytta kolven ut och in. Inte heller detta löste problemet då bromsar fortfarande är varma.

Nu bytte jag även glidpinnarna då den ena pinnen hade rostat fast i okhållaren vilket jag provisoriskt löste när jag bytte skivorna genom att slipa bort rosten och smörja in dem med ny silikonpasta. Tänkta att rosten kanske sabbade rörelsen för oket så därför bytte jag dem men inte heller det hjälpte.

Nu köpte jag en renoveringssats av oket på toyota med nya packningar och dammskydd. Monterade ännu en gång isär oket, rengjorde men bytte även o-ring och damasker denna gång. Även nu var monteringen svår och jag fick börja om flera gånger då jag skulle passa in kolven i oket. Flera gånger gick den in en bit men sen sa det stopp. Kunde inte tvinga in den. Efter en timmes trixande fick jag dock in kolven. Det sa bara slurp och så var den nästan helt inne med handkraft. Tog en tving och tryckte in de sista 2-4 millimetrarna. Efter montering och luftning kan jag dock konstatera att skivan fortfarande inte snurrar lika fritt som på den andra sidan. Dessutom hör man ett svagt skrapande ljud som förväntat då två metallytor ligger emot varandra. Anläggningen är inte kraftig men tydligen kraftig nog för att det ska bli rejält varmt när man kört en bit i hög hastighet. Låga hastigheter är inget problem. Håller jag mig under 70km/h så har de inte blivit så varma. Detta är ju dock inte så konstigt då högre hastighet kommer generera mer värme.

Har kontaktat toyota och de tror att att man behöver byta oket trots allt jag gjort med det. Jag frågade om det kan vara problem med bromsslangen men det trodde dem inte.

Finns det nån här som vet vad som kan vara fel? Ett ok är inte precis något avancerat så jag förstår inte vad som kan vara fel med oket när packningar är bytta. Felaktig montering?

Hjälp!

Senast redigerat av frebo (15 juli 2016)

ekelund88
15 juli 2016 · 2 656 Inlägg

frebo skrev:
Hej

Denna fråga gäller min Toyota Corolla Kombi VVTI-1.6 från 2003 som rullat ca 12,700 mil.

Jag har problem med bromsskivan vänster fram som blir väldigt varm om man kör fort några kilometer. Har haft problem förr i tiden med detta ok men det har då gått att motionera det så det fungerar igen.
Nu uppstod problem med bromsen då jag för en vecka sedan satte på nya skivor och nya belägg. Jag märkte att både skiva och fälg blev varma efter körning. Jag har sedan dess tagit loss delarna och försäkrat mig om att allt glider/sitter bra (enl. mitt tycke iaf) vilket inte löste problemet. Man kan snurra på hjulet utan problem dock hörs ett svagt skrapande ljud. Hör dock samma ljud på andra hjulet men detta snurrar bättre när man snurrar med händerna. Kommer kanske 2-3 varv när jag skjutsar på hjulet gentemot 1 varv på andra sidan.

Provade att motionera oket och smörja med bromscylinderpasta. I samma veva ploppade kolven ut och jag tog chansen att inspektera cylinder/kolv vilka båda såg fina ut (igen enl. mitt tycke). Rengjorde så gott jag kunde och monterade ihop igen. Kolven känns dock trög vid montering och det är inte lätt att med handkraft flytta kolven ut och in. Inte heller detta löste problemet då bromsar fortfarande är varma.

Nu bytte jag även glidpinnarna då den ena pinnen hade rostat fast i okhållaren vilket jag provisoriskt löste när jag bytte skivorna genom att slipa bort rosten och smörja in dem med ny silikonpasta. Tänkta att rosten kanske sabbade rörelsen för oket så därför bytte jag dem men inte heller det hjälpte.

Nu köpte jag en renoveringssats av oket på toyota med nya packningar och dammskydd. Monterade ännu en gång isär oket, rengjorde men bytte även o-ring och damasker denna gång. Även nu var monteringen svår och jag fick börja om flera gånger då jag skulle passa in kolven i oket. Flera gånger gick den in en bit men sen sa det stopp. Kunde inte tvinga in den. Efter en timmes trixande fick jag dock in kolven. Det sa bara slurp och så var den nästan helt inne med handkraft. Tog en tving och tryckte in de sista 2-4 millimetrarna. Efter montering och luftning kan jag dock konstatera att skivan fortfarande inte snurrar lika fritt som på den andra sidan. Dessutom hör man ett svagt skrapande ljud som förväntat då två metallytor ligger emot varandra. Anläggningen är inte kraftig men tydligen kraftig nog för att det ska bli rejält varmt när man kört en bit i hög hastighet. Låga hastigheter är inget problem. Håller jag mig under 70km/h så har de inte blivit så varma. Detta är ju dock inte så konstigt då högre hastighet kommer generera mer värme.

Har kontaktat toyota och de tror att att man behöver byta oket trots allt jag gjort med det. Jag frågade om det kan vara problem med bromsslangen men det trodde dem inte.

Finns det nån här som vet vad som kan vara fel? Ett ok är inte precis något avancerat så jag förstår inte vad som kan vara fel med oket när packningar är bytta. Felaktig montering?

Hjälp!

har du rengjort ordentligt ? , eftersom den går trögt in så låter det som att de e problemet , efter en skada efter tidigare varmgång ev en vändkant

frebo
15 juli 2016 · 6 Inlägg

Hur vet man om o-ringen har vänt sig? Är det just att det går trögt? Cylindern såg fin ut, var ingen rost eller större ojämnheter förutom små små repor vid vissa ställen. Antar det är där o-ringen suttit mestadels.
Kan hända att det kom in något skräp vid monteringen. Hade inte slipat bort rost runt utsidan av cylinderkanten så när jag monterade dammskyddet kan det mycket väl kommit in något litet. Kan ett litet sånt skräp göra att kolven låser sig?
Renlighet är svårt med rostigt skit, kanske bäst att bara byta ut oket?

Janneutanb
15 juli 2016 · 7 267 Inlägg

Hur är bromsslangarnas skick? Har hört om fall där dom blivit kass och orsakat lite stopp så den släpper inte på exakt allt tryck

JFfoto
15 juli 2016 ·

Varför envisas? Köp nytt så slipper du massa krångel, även om du får det bra nu kommer det bli problem igen nästa gång.

Rille0
15 juli 2016 · 2 021 Inlägg

vad menas med "bromscylinderpasta", smetar du på fel sorts fett så sväller gummipackningarna och oket kärvar.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
frebo
15 juli 2016 · 6 Inlägg

Brains skrev:
Hur är bromsslangarnas skick? Har hört om fall där dom blivit kass och orsakat lite stopp så den släpper inte på exakt allt tryck

Jag frågade toyota om det och det trodde dom inte. Var mycket ovanligt sa dom, däremot inte säkert att så inte är fallet här. Provade att rotera navet efter att jag lossat luftningsnippeln men upplevde inte att det gick lättare efter att trycket släppt, vilket indikerar att oket är problemet. Men jag gick ju bara på känsla vilket inte är så precist.

frebo
15 juli 2016 · 6 Inlägg

JFfoto skrev:
Varför envisas? Köp nytt så slipper du massa krångel, även om du får det bra nu kommer det bli problem igen nästa gång.

Själv tycker jag att det är trevligt att få igång söndriga grejer och att det är kul......om man får det att funka. Nu har det blivit så många timmar nedlagda på denna skiten så det lutar åt att det blir ett nytt ok. Men visst känns det som ett nederlag isf smile

frebo
15 juli 2016 · 6 Inlägg

Rille0 skrev:
vad menas med "bromscylinderpasta", smetar du på fel sorts fett så sväller gummipackningarna och oket kärvar.

Denna varianten menar jag.

https://www.oljemagasinet.se/index.php? … ct_id=3662

Bromscylinderfett är kanske mer korrekt. Men den är silikonbaserad och ska inte reagera med gummit.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 juli 2016 · 14 007 Inlägg

frebo skrev:

JFfoto skrev:
Varför envisas? Köp nytt så slipper du massa krångel, även om du får det bra nu kommer det bli problem igen nästa gång.

Själv tycker jag att det är trevligt att få igång söndriga grejer och att det är kul......om man får det att funka. Nu har det blivit så många timmar nedlagda på denna skiten så det lutar åt att det blir ett nytt ok. Men visst känns det som ett nederlag isf smile

Det kanske inte är helt fel att byta båda oken annars kanske det andra oket behöver bytas snart.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
frebo
16 juli 2016 · 6 Inlägg

Skulle bara hälsa att mitt ok verkar ha självläkt utan att jag gjort något förutom kört med bilen. Vet dock inte varför men nu är det inte varmt på bromsen längre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang