Köpråd: Skoda Octavia II 2.0FSI automat.

Evildan
18 juli 2016 ·

Funderar på att kliva utanför min bekvämlighetszon och för kaffepengar handla mig en Octavia Combi men några frågetecken behöver rätas ut först.

Vilken automatlåda sitter det i 2.0FSI från 2005-2008?
Kamrem eller kedja?
Typfel att se upp extra med?

Mobba mig gärna men försök svara på frågorna initialt. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juli 2016 · 17 478 Inlägg

Mobbing först: Idiot.

Men enligt wiki som inte på något sätt är pålitlig så är det 6-petad våtlamell-DSG.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
THEBADGUY Gorgilus addictus
18 juli 2016 · 4 736 Inlägg

Det sitter en tiptronic på dom. Sitter dock något DSG liknande på diesel bilarna.
Kamkedja eller rem är jag lite osäker på. Sitter kedja på 1.6FSI, men har ett svagt minne av att det sitter rem på 2.0FSI.

Vanliga typ fel är strulande farthållare(vanligtvis spaken som strular), svag framvagn och rost.

Jag köpte själv en Skoda Octavia 1.6FSI års 2007 för snart 1 månad sen, och är grymt nöjd. Automat som växlar mjukt och fint, och går rätt billigt.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juli 2016 · 17 478 Inlägg

Läsbart?


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285011

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … si-123762/

Verkar dock enkelt att se om det är tptronic. Den vanliga växelkulissen till höger på växelväljaren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
18 juli 2016 ·

Idioten har kikat djupare och mkt riktigt är det en vanlig draggomat på 2.0FSI som dessutom är en AW-historia.
Bilfan fungerade utmärkt.
2006 med två ägare.
Nybes till nov 2017.
15000mil. Full bok.
Svart halvskinn. Helt och utan nötningar.
Drag.
Klima.
Nya Michelin sommar dito Nokian vinter 16" respektive 15" på alu.
Ingen synlig rost eller bulor/repor.
Ännu en gubbskickssläde mao.
Vad kan vara ett vettigt pris?

mr_green
18 juli 2016 · 847 Inlägg

Låter som en fin bil. Nånstans runt 30-40k skulle jag iaf betalat.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Evildan
18 juli 2016 ·

mr_green skrev:
Låter som en fin bil. Nånstans runt 30-40k skulle jag iaf betalat.

Billigaste Combi på blocket begärs det 44900för och det är hos en ökänd skithandlare här i ea och den här rullat hos ett städbolag innan. Finns ju en större mängd manuella att välja på.

http://mobil.blocket.se/hela_sverige?w= … &ca=12

10 automater två sedaner och några 1.6. Tre 2.0 under 17000mil varav den i ea garanterat är en skrothög.

Senast redigerat av Evildan (18 juli 2016)

mr_green
18 juli 2016 · 847 Inlägg

Just det jag kollade inte efter automater. Men hur länge hade dom med automat legat ute. Det e ju rätt svårsålt på begagnat nu tycker jag.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Evildan
18 juli 2016 ·

mr_green skrev:
Just det jag kollade inte efter automater. Men hur länge hade dom med automat legat ute. Det e ju rätt svårsålt på begagnat nu tycker jag.

Varierar, någon idag någon igår eller rätt nyligen samt några i juni. Verkar inte vara några hyllvärmare, men dom är få med tomatlåda.
Jag tycker det rullar på bra som så ofta. big_smile

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 juli 2016 · 4 736 Inlägg

Vet inte om det är till någon större hjälp, men jag betalade 50 000 för min Octavia II 1.6FSI års 2007 med automat och elegance paket.
Gått 12000 mil, och köptes på bilfirma. Då utan vinterdäck dock.
Kanske kan ge dig något hum om priser.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Evildan
19 juli 2016 ·

THEBADGUY skrev:
Vet inte om det är till någon större hjälp, men jag betalade 50 000 för min Octavia II 1.6FSI års 2007 med automat och elegance paket.
Gått 12000 mil, och köptes på bilfirma. Då utan vinterdäck dock.
Kanske kan ge dig något hum om priser.

Tusen tack.

Finns så få att prisbilden blir lite diffus.
Oväntat trevlig smidig bil om än ngt bullriga, men inte så det stör.
Blir köp.

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 juli 2016 · 4 736 Inlägg

Jo jag tänkte lite samma. Ovanligt trevlig bil, och jag som är rätt lång sitter även riktigt bra i den. Extra bonus är ju även att baksätet är rymligt, och att den lastar något galet mycket.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Evildan
19 juli 2016 ·

THEBADGUY skrev:
Jo jag tänkte lite samma. Ovanligt trevlig bil, och jag som är rätt lång sitter även riktigt bra i den. Extra bonus är ju även att baksätet är rymligt, och att den lastar något galet mycket.

Bättre benutrymme bakom mina 183cm än i V70N.
Tror faktiskt att även bagageutrymmet har större volym.
Försökte förnimma var en diskret doft i bilen kom ifrån, kom på det nu, den luktar som den 1998 A8 4.2q jag ägde 2008, tydligen kommer skinnet från samma garveri. smile
Den här ngt paket med dimljus, klima, larm, halvskinn, läderratt och lite annat.
Nåväl, nu är den köpt.

panda666
19 juli 2016 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

THEBADGUY skrev:
Jo jag tänkte lite samma. Ovanligt trevlig bil, och jag som är rätt lång sitter även riktigt bra i den. Extra bonus är ju även att baksätet är rymligt, och att den lastar något galet mycket.

Bättre benutrymme bakom mina 183cm än i V70N.
Tror faktiskt att även bagageutrymmet har större volym.
Försökte förnimma var en diskret doft i bilen kom ifrån, kom på det nu, den luktar som den 1998 A8 4.2q jag ägde 2008, tydligen kommer skinnet från samma garveri. smile
Den här ngt paket med dimljus, klima, larm, halvskinn, läderratt och lite annat.
Nåväl, nu är den köpt.

Men grattis! hoppas du får en jättetrevlig sommar i nya lyx vagnen!

kram///

Evildan
19 juli 2016 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

THEBADGUY skrev:
Jo jag tänkte lite samma. Ovanligt trevlig bil, och jag som är rätt lång sitter även riktigt bra i den. Extra bonus är ju även att baksätet är rymligt, och att den lastar något galet mycket.

Bättre benutrymme bakom mina 183cm än i V70N.
Tror faktiskt att även bagageutrymmet har större volym.
Försökte förnimma var en diskret doft i bilen kom ifrån, kom på det nu, den luktar som den 1998 A8 4.2q jag ägde 2008, tydligen kommer skinnet från samma garveri. smile
Den här ngt paket med dimljus, klima, larm, halvskinn, läderratt och lite annat.
Nåväl, nu är den köpt.

Men grattis! hoppas du får en jättetrevlig sommar i nya lyx vagnen!

kram///

Tackar tackar. Lyx är väl att ta i men oväntat trevlig snikbil är det.
Önskar detsamma och givetvis en kram tillbaka  (ingen björnkram) KRAM!

panda666
19 juli 2016 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Bättre benutrymme bakom mina 183cm än i V70N.
Tror faktiskt att även bagageutrymmet har större volym.
Försökte förnimma var en diskret doft i bilen kom ifrån, kom på det nu, den luktar som den 1998 A8 4.2q jag ägde 2008, tydligen kommer skinnet från samma garveri. smile
Den här ngt paket med dimljus, klima, larm, halvskinn, läderratt och lite annat.
Nåväl, nu är den köpt.

Men grattis! hoppas du får en jättetrevlig sommar i nya lyx vagnen!

kram///

Tackar tackar. Lyx är väl att ta i men oväntat trevlig snikbil är det.
Önskar detsamma och givetvis en kram tillbaka  (ingen björnkram) KRAM!

Jo jag vill ha en stor björnkram! annars blir ja ledsen direkt.  Det enda viktiga/roliga för mig är parkerings sensorer och xenon. Men när jag letade f10 råkade jag få med infällbar dragkrok samt större skärm/navigation, märkte inte ens det förän efter jag köpte bilen^^navi är nice men måste uppdatera den, och dragkroken kommer jag säkert aldrig använda^^

dan-kristian
19 juli 2016 · 518 Inlägg

Evildan skrev:
Funderar på att kliva utanför min bekvämlighetszon och för kaffepengar handla mig en Octavia Combi men några frågetecken behöver rätas ut först.

Vilken automatlåda sitter det i 2.0FSI från 2005-2008?
Kamrem eller kedja?
Typfel att se upp extra med?

Mobba mig gärna men försök svara på frågorna initialt. smile

lite sent men det är både kamrem och kamkedja på den motorn

Evildan
19 juli 2016 ·

dan-kristian skrev:

Evildan skrev:
Funderar på att kliva utanför min bekvämlighetszon och för kaffepengar handla mig en Octavia Combi men några frågetecken behöver rätas ut först.

Vilken automatlåda sitter det i 2.0FSI från 2005-2008?
Kamrem eller kedja?
Typfel att se upp extra med?

Mobba mig gärna men försök svara på frågorna initialt. smile

lite sent men det är både kamrem och kamkedja på den motorn

Läst mig till det nu.
Rem från vev och upp samt kedja emellan upptill.
Tack för ditt svar.

spillolja
19 juli 2016 · 4 025 Inlägg

Lite info om denna spis:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

denna har  4 st lambdasonder och en nox-givare   men det finns flera varianter på detta arrangemang


1,6Fsi har samma kamkedja som 1,4 tsi

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang