Volvo 440 2.0 94 lågbudget trim

Cupra_
9 juli 2016 ·

thekingmaster skrev:

Deception skrev:
Jag kan ge ett brutalt ärligt svar.

Byt ut skiten.


Jag hade själv en 440 som första bil. De är rätt trevliga och lite småpigga sådär, men det är ingen bil att bygga vidare på så att säga. Vill du på allvar ge dig in i bilhobbyn med allt vad det innebär så är mitt råd att faktiskt byta hela bilen.. Kan låta hårt men...

Klanka ner på andras drömmar är som att kasta dom ner för en klippa.

Det är inte för att trycka ner. Det var min ärliga åsikt och då jag själv haft en så vet jag att det är lögn i fan att få tag i "åka-fort-delar" eller ens styling till ovan bilmodell. Visst kan man som många skrivit pröva med diverse rengöringsprodukter men du får ju inga 30-40hk extra för det..

Jimikonta
9 juli 2016 · 13 Inlägg

Det är inte så jag kommer göra riktigt bygge eller nått utav den. Bara ute efter några smäsaker man kan göra i motorn som höjer upp responsen / kraften och få den att sluta skrapa på backen och fyran vilket den gör då och då

thekingmaster Avstängd
9 juli 2016 · 11 Inlägg

Deception skrev:

thekingmaster skrev:

Deception skrev:
Jag kan ge ett brutalt ärligt svar.

Byt ut skiten.


Jag hade själv en 440 som första bil. De är rätt trevliga och lite småpigga sådär, men det är ingen bil att bygga vidare på så att säga. Vill du på allvar ge dig in i bilhobbyn med allt vad det innebär så är mitt råd att faktiskt byta hela bilen.. Kan låta hårt men...

Klanka ner på andras drömmar är som att kasta dom ner för en klippa.

Det är inte för att trycka ner. Det var min ärliga åsikt och då jag själv haft en så vet jag att det är lögn i fan att få tag i "åka-fort-delar" eller ens styling till ovan bilmodell. Visst kan man som många skrivit pröva med diverse rengöringsprodukter men du får ju inga 30-40hk extra för det..

Tror inte han har testat det som absolut kommer resultera att han får mycket mer hästar med andra ord "V-Power"

thekingmaster Avstängd
9 juli 2016 · 11 Inlägg

För det andra om du kollar min bil aka "Prollen" så ser du att man inte ska ge upp på drömmar. Jag tankar förövrigt V-Power!

torpis Forummoderator
9 juli 2016 · 10 572 Inlägg

Tanke E85 och justera aktivt efter det smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Jimikonta
9 juli 2016 · 13 Inlägg

torpis skrev:
Tanke E85 och justera aktivt efter det smile

Jo de kan man testa men hur mycket ska man blanda med bensinen eller enbart E85? För vad jag vet så får turbo/kompressor matade bilar bättre fördel utav högre oktan

Evildan
10 juli 2016 ·

thekingmaster skrev:

Evildan skrev:

IceEyes skrev:

Lägg till en fet vinge och sportluftfilter så är den alldagliga 440:in uppe i 240 hk big_smile

Nej det fungerar bara på Volvo 740, eller som den kategorin kallar dom 740is.

Har du testat eller är du en sån Bmw kille?

I själ och hjärta sörru.

Lite småtweaks här och där förutom dom sågade tejpningarna då kan ge lite bättre gång.
En skvätt sprit likaså?

Prick_85
10 juli 2016 · 26 Inlägg

Glidmedel?

Dr_struts
10 juli 2016 · 1 861 Inlägg

Passar 460 motorerna? I så fall hade jag letat efter en turbo motor från en 460, värdelöst att trimma en ovanlig sugmotor  när man inte har någon budget kommer kosta allt för mycket för vad det smakar tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 juli 2016 · 10 427 Inlägg

Dr_struts skrev:
Passar 460 motorerna? I så fall hade jag letat efter en turbo motor från en 460, värdelöst att trimma en ovanlig sugmotor  när man inte har någon budget kommer kosta allt för mycket för vad det smakar tongue

Borde väl vara snarlika motorer i grunden men det är lite lustigt att turbomotorerna "bara" gav 20hk mer än starkaste sugisversionen hehe. Kanske finns lite potential därför tongue Annars brukar det ju handla om 40-50hk mer från sugis till turbomodell.. men men.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Dr_struts
11 juli 2016 · 1 861 Inlägg

steifan skrev:

Dr_struts skrev:
Passar 460 motorerna? I så fall hade jag letat efter en turbo motor från en 460, värdelöst att trimma en ovanlig sugmotor  när man inte har någon budget kommer kosta allt för mycket för vad det smakar tongue

Borde väl vara snarlika motorer i grunden men det är lite lustigt att turbomotorerna "bara" gav 20hk mer än starkaste sugisversionen hehe. Kanske finns lite potential därför tongue Annars brukar det ju handla om 40-50hk mer från sugis till turbomodell.. men men.

Är nog för att det är dåliga motorer överlag x) Men ja en lite påställd turbo motor lär vara bästa vägen att gå tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Evildan
11 juli 2016 ·

steifan skrev:

Dr_struts skrev:
Passar 460 motorerna? I så fall hade jag letat efter en turbo motor från en 460, värdelöst att trimma en ovanlig sugmotor  när man inte har någon budget kommer kosta allt för mycket för vad det smakar tongue

Borde väl vara snarlika motorer i grunden men det är lite lustigt att turbomotorerna "bara" gav 20hk mer än starkaste sugisversionen hehe. Kanske finns lite potential därför tongue Annars brukar det ju handla om 40-50hk mer från sugis till turbomodell.. men men.

Turbon är en 1.7 Renaultsnurra med 120hk.
2.0 har 110hk. Var inte det dessutom en Volvospis?

Turbovarianten är tacksam att trimma,  i den stora världen utanför lilla svedala där vi bor finns det grejor. Både i Frankrike och Storbritannien. (Skynda handla från den inavlade ön innan dårarna hunnit lämna unionen)

jonTe
12 juli 2016 · 5 710 Inlägg

Bästa sättet att trimma en sådan där till låg kostnad är att lätta och ljudtrimma.
Ut med baslådor, kärringar, hundburar och reservhjul.
Häng på ett öppet luftfilter med avskärmning och en kalluftsslang från fronten, kapa bort en av ljudddämparna och ersätt med rör.
Kan göra en del beroende på hur mycket du kan lätta men ljudupplevelse gör mer än man tror, det kommer kännas som att den går jättemycket bättre.

MVH Jonas
..............
alexbenhard Hemlig Agent
12 juli 2016 · 1 115 Inlägg

Man kan ta upp ett gäng 20mm hål i botten av luftburken för ett fräsigare ljud. Ger nog lika mycket ljud och effekt som ett sportluftfilter.
Sen kan man som många andra redan sagt lätta bilen.
Båda dessa är helt gratis om du nu inte behöver köpa hålsåg.

Germax
12 juli 2016 · 12 086 Inlägg

Lägg förfan inga pengar på att "trimma" en Volvo 440!

Jag gissar att du är 18 år och du har köpt din första bil, helt ok! Gör såhär, byt ut sista ljuddämparen mot ett rör och borra hål i luftburken. Tona rutorna och bakljusen. Kapa fjädrarna och släng i en baslåda. Nu har du en perfekt förstabil som i princip har kostat noll och ingenting att modifiera. Lägg resten av pengarna åt sidan och köp sedan en bättre bil att bygga på.

Prick_85
12 juli 2016 · 26 Inlägg

Amen.

Jimikonta
19 juli 2016 · 13 Inlägg

Är det någon som vet vad oljepluggen till manuella växellådan är?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang