S80 Tdi byta kamrem kostar ?

felek
20 juni 2016 · 175 Inlägg

Lommen skrev:
För er som ville veta hur mycket det kostar att byta kamrem och allt som ingår i kamremmskittet så hämtade jag offerter från 4 välkända verkstäder, samtliga ligger strax under 9000:- grejerna inräknat i priset.

Gäller alltså 2.5 Tdi motorn.

Intressant, har en v70 2.5 tdi och bytte båda remmar, alla rullar och vattenpump. men gjorde aldrig något med indikatorklocka. bara ställde in via datorn.. måste juh bara fråga vad din bil har för bränsleförbrukning?

mvh

Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
simlar
21 juni 2016 · 5 524 Inlägg

felek skrev:

Lommen skrev:
För er som ville veta hur mycket det kostar att byta kamrem och allt som ingår i kamremmskittet så hämtade jag offerter från 4 välkända verkstäder, samtliga ligger strax under 9000:- grejerna inräknat i priset.

Gäller alltså 2.5 Tdi motorn.

Intressant, har en v70 2.5 tdi och bytte båda remmar, alla rullar och vattenpump. men gjorde aldrig något med indikatorklocka. bara ställde in via datorn.. måste juh bara fråga vad din bil har för bränsleförbrukning?

mvh

Justera in med indikatorklocka ska endast behövas om man inte har tillgång till dator (eller om pumpen är så pass mycket fel att motorn inte startar).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lommen
21 juni 2016 · 273 Inlägg

felek skrev:

Lommen skrev:
För er som ville veta hur mycket det kostar att byta kamrem och allt som ingår i kamremmskittet så hämtade jag offerter från 4 välkända verkstäder, samtliga ligger strax under 9000:- grejerna inräknat i priset.

Gäller alltså 2.5 Tdi motorn.

Intressant, har en v70 2.5 tdi och bytte båda remmar, alla rullar och vattenpump. men gjorde aldrig något med indikatorklocka. bara ställde in via datorn.. måste juh bara fråga vad din bil har för bränsleförbrukning?

mvh

Och hur mycket kostade ditt kamremsbyte ? Vilket protokoll använder 2.5Tdi igentligen ? alltså för att kunna koppla upp med datorn menar jag, vilket typ av adapter ska man ha för att ställa via datorn.

Lommen
21 juni 2016 · 273 Inlägg

Justera in med indikatorklocka ska endast behövas om man inte har tillgång till dator (eller om pumpen är så pass mycket fel att motorn inte startar).

Det har jag åxå hört, vet dock inte riktigt vilken adapter man ska ha för att kunna koppla upp sig med dator.. har några OBD2 liggandes men det är väl inget som passar på en gammal S80 tdi antar jag. ?

simlar
21 juni 2016 · 5 524 Inlägg

Lommen skrev:

Justera in med indikatorklocka ska endast behövas om man inte har tillgång till dator (eller om pumpen är så pass mycket fel att motorn inte startar).

Det har jag åxå hört, vet dock inte riktigt vilken adapter man ska ha för att kunna koppla upp sig med dator.. har några OBD2 liggandes men det är väl inget som passar på en gammal S80 tdi antar jag. ?

Vagcom obd-kabel med adapter från nascom kör jag med, och vcds-lite (dvs gratisversionen, funderar på att uppgradera till betalversionen för att få ännu mer funktioner).

Den:
http://www.nascom.se/sv/diagnostik/inte … e-usb.html
och
http://www.nascom.se/sv/diagnostik/till … 2-2x2.html

Och programmet
http://www.ross-tech.com/vcds-lite/index.html

Kör med det på min win7 laptop utan problem smile

Fast Volvo kanske har special jämfört med Audi?

Senast redigerat av simlar (21 juni 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lommen
21 juni 2016 · 273 Inlägg

simlar skrev:

Lommen skrev:

Justera in med indikatorklocka ska endast behövas om man inte har tillgång till dator (eller om pumpen är så pass mycket fel att motorn inte startar).

Det har jag åxå hört, vet dock inte riktigt vilken adapter man ska ha för att kunna koppla upp sig med dator.. har några OBD2 liggandes men det är väl inget som passar på en gammal S80 tdi antar jag. ?

Vagcom obd-kabel med adapter från nascom kör jag med, och vcds-lite (dvs gratisversionen, funderar på att uppgradera till betalversionen för att få ännu mer funktioner).

Den:
http://www.nascom.se/sv/diagnostik/inte … e-usb.html
och
http://www.nascom.se/sv/diagnostik/till … 2-2x2.html

Och programmet
http://www.ross-tech.com/vcds-lite/index.html

Kör med det på min win7 laptop utan problem smile

Fast Volvo kanske har special jämfört med Audi?

Rätt så intressant, dock verkar inte programmet finnas för Mac, jag slängde typ ut mina PC för 10år sen, har en Linux PC som jag använder ibland dock, men inget som funkar med programmet. Finns inga som helst planer på att ha nått som helst som rör Windows inom väggarna på detta hus så den tanken skrotar jag nog. Men skulle ju vara fint att kunna göra dessa inställningar själv dock.

Windows 7 är det senaste va ?

simlar
21 juni 2016 · 5 524 Inlägg

Lommen skrev:
Rätt så intressant, dock verkar inte programmet finnas för Mac, jag slängde typ ut mina PC för 10år sen, har en Linux PC som jag använder ibland dock, men inget som funkar med programmet. Finns inga som helst planer på att ha nått som helst som rör Windows inom väggarna på detta hus så den tanken skrotar jag nog. Men skulle ju vara fint att kunna göra dessa inställningar själv dock.

Windows 7 är det senaste va ?

Ja har man inte behov av att kunna spela alla pc-spel och såna här "udda" program med endast windows-kombatibilitet så funkar Mac väldigt bra, stabilt OS som sällan krånglar.

Nä windows 7 är väl egentligen på väg att fasas ut, windows 10 som är det nyaste.
Dom hoppade från windows 8 till windows 10, vet ej riktigt varför, som jag uppfattade det så var anledningen att windows 9 hade kunnat förväxlats med windows 95/98 av datorprogram roll

Senast redigerat av simlar (21 juni 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
22 juni 2016 · 538 Inlägg

Försökte komma in i min gamla 850 med VCDS men det gick inte (då i.a.f.). Betalversionen av VOL-FCR kan däremot visa pumptimingen.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
felek
22 juni 2016 · 175 Inlägg

Lommen skrev:

felek skrev:

Lommen skrev:
För er som ville veta hur mycket det kostar att byta kamrem och allt som ingår i kamremmskittet så hämtade jag offerter från 4 välkända verkstäder, samtliga ligger strax under 9000:- grejerna inräknat i priset.

Gäller alltså 2.5 Tdi motorn.

Intressant, har en v70 2.5 tdi och bytte båda remmar, alla rullar och vattenpump. men gjorde aldrig något med indikatorklocka. bara ställde in via datorn.. måste juh bara fråga vad din bil har för bränsleförbrukning?

mvh

Och hur mycket kostade ditt kamremsbyte ? Vilket protokoll använder 2.5Tdi igentligen ? alltså för att kunna koppla upp med datorn menar jag, vilket typ av adapter ska man ha för att ställa via datorn.

jag bytte själv så bara delarna kostade.

Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
felek
22 juni 2016 · 175 Inlägg

simlar skrev:

felek skrev:

Lommen skrev:
För er som ville veta hur mycket det kostar att byta kamrem och allt som ingår i kamremmskittet så hämtade jag offerter från 4 välkända verkstäder, samtliga ligger strax under 9000:- grejerna inräknat i priset.

Gäller alltså 2.5 Tdi motorn.

Intressant, har en v70 2.5 tdi och bytte båda remmar, alla rullar och vattenpump. men gjorde aldrig något med indikatorklocka. bara ställde in via datorn.. måste juh bara fråga vad din bil har för bränsleförbrukning?

mvh

Justera in med indikatorklocka ska endast behövas om man inte har tillgång till dator (eller om pumpen är så pass mycket fel att motorn inte startar).

tack för ditt svar! ska pumpen hoppa på timingen vid inställning? för de gjorde min. både på den första pumpen som jag fick byta för att den läckte och den andra.

Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Lommen
23 juni 2016 · 273 Inlägg

simlar skrev:

Lommen skrev:
Rätt så intressant, dock verkar inte programmet finnas för Mac, jag slängde typ ut mina PC för 10år sen, har en Linux PC som jag använder ibland dock, men inget som funkar med programmet. Finns inga som helst planer på att ha nått som helst som rör Windows inom väggarna på detta hus så den tanken skrotar jag nog. Men skulle ju vara fint att kunna göra dessa inställningar själv dock.

Windows 7 är det senaste va ?

Ja har man inte behov av att kunna spela alla pc-spel och såna här "udda" program med endast windows-kombatibilitet så funkar Mac väldigt bra, stabilt OS som sällan krånglar.

Nä windows 7 är väl egentligen på väg att fasas ut, windows 10 som är det nyaste.
Dom hoppade från windows 8 till windows 10, vet ej riktigt varför, som jag uppfattade det så var anledningen att windows 9 hade kunnat förväxlats med windows 95/98 av datorprogram roll

Jasså jaha, nä jag är ingen gamer, PC i sig är väl inte skit igentligen, det är väl Windows jag absolut aldrig skulle släppa in inom mina väggar igen.. alltid lika roligt att använda datorn nu sen 10år tillbaka, står en macbook i sovrummet vid sängen, en på kontoret och en på köksbordet big_smilebig_smile... fantastiskt.

Ja ok, Windows 10.... fy fan.

Lommen
19 juli 2016 · 273 Inlägg

Kan meddela att kamremmen nu är bytt och pumprem och vattenpump och hela happarajset.. jag har nu kört 200 mil ungefär, utan några som helst problem, fantastiskt lättstartad är den åxå, den gick extremt ojämnt på tomgången när verkstan som gjorde jobbet åt mig fick igång den, och han fick en felkod på luftmassemätaren som han rensade ut, sen startade han om den några gånger o allt verkade funka, nästa morgon när jag skulle iväg gick den som en burk med skit, orolig tomgång och motorlampan lös. Jag åkte in på skroten o köpte en luftmassemätare o monterade dit och symptomen kvarstod fast jag startade om den några gånger så försvann felet sen och motorlampan slocknade, så tydligen var det den som var felande. Nu går den kanon fint.

Jag har åxå bytt länkarm + bussningar på vänster fram samt bromsok vänster fram, och spindelled på höger fram.

Allt funkar bra än så länge...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang