Saab 9-5 2006 5:ans växel hoppar ur

JKDesign
16 juli 2016 · 4 442 Inlägg

davidzetterlund skrev:
Ja vet, tycker också det är konstigt. Men fick tag i en låda för 3000:- så det är inte så farligt. Bara alla bussningar jag köpt gick på ~2k

Sen tänker jag att man kan skruva isär den gamla och köpa ett renoveringskit som jag hitta, med allt man behöver.
Och då får jag lära mej hur man renoverar en låda och får lite mer förståelse hur den funkar. Learning by doing är nåt som jag brukar uppmuntra när det passar sej.

Låter helt klart hanterbart, och learning by doing är det bästa!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
k-tuning
16 juli 2016 · 117 Inlägg

Men du behöver inte byta låda! I vänster hjulhus finns en kåpa på vxl-lådan. Där inne hittar du 5:ans drev. Du behöver inte ens tömma ur oljan ur lådan. Sök på nätet så hittar du.

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
k-tuning
16 juli 2016 · 117 Inlägg

Men du behöver inte byta låda! I vänster hjulhus finns en kåpa på vxl-lådan. Där inne hittar du 5:ans drev. Du behöver inte ens tömma ur oljan ur lådan. Sök på nätet så hittar du.

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
davidzetterlund
16 juli 2016 · 49 Inlägg

Det är förvisso sant, men säg att jag byter drev på 5:ans växel till en kostnad av ? 1000-1500kr?
Och så hjälper inte det, utan måste byta synkringar 500kr? Och nåt annat. Kanske hela länkaget 1700:-?
Då är jag uppe vad lådan kostar typ.

Jag sa till mej själv att, om det inte funkar med bussningarna så köper jag ny låda.
Anledningen till det är att jag har plöjt ner för många 1000 lappar på min andra bil ( jeep) där det bara hade varit billigare att köpa nya saker från början.

Sen är jag inte så jättesugen på att skruva på saaben, det har jag jeepen till.
Pluss att jag kan kanske lära mej lite om växellådor på köpet

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
MickeEng
16 juli 2016 · 480 Inlägg

Hade det problemet med poolbilen på jobbet, när man körde på femman och gasade på typ vid en omkörning så högg det till och växeln hoppa ur inte varje gång men kanske var tredje hade väl blivit värre med tiden. Lämnade in bilen till Biva och dom fixade det. Det blev en rep,sats växel linkage och ett motorfäste. Bilen är en 9-5 2.0t -07 sportcombi som gått 24000 mil.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
davidzetterlund
16 juli 2016 · 49 Inlägg

Det låter ju väldigt lika, förutom att min hoppar ur när jag nuddar gasen.

Då kanske man ska slå till på motorfästen när man ändå håller på.
Såg att dom finns i hårdare variant också.

Får vänta o se om lådbyte hjälper.


Fundering. Lådan skulle levereras till närmsta utlämningsställe, är det typ ica då? För den skulle gå med posten.
Kan bli spännande för dom väger väl 40-50 kg?

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
MickeEng
16 juli 2016 · 480 Inlägg

davidzetterlund skrev:
Det låter ju väldigt lika, förutom att min hoppar ur när jag nuddar gasen.

Då kanske man ska slå till på motorfästen när man ändå håller på.
Såg att dom finns i hårdare variant också.

Får vänta o se om lådbyte hjälper.


Fundering. Lådan skulle levereras till närmsta utlämningsställe, är det typ ica då? För den skulle gå med posten.
Kan bli spännande för dom väger väl 40-50 kg?

Jo kan ju vara lådan som lämnat in, haha ja ska det väl vara, får dom lite att bita i.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
k-tuning
18 juli 2016 · 117 Inlägg

Du kan ta delar från den lösa lådan. Synkringar m.m. bara att flytta över smile Men kan väl vara bra att träna på att byta låda!

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
davidzetterlund
18 juli 2016 · 49 Inlägg

Har kollat runt lite priser på vxllåd byte. Billigast 8800:- dyrast 12600:-...

Var kan man hitta nån billigare garagemekare typ?

Hade jag inte använt den som dd eller om det varit en gamal jeep så hade jag gjort det själv.

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
davidzetterlund
20 juli 2016 · 49 Inlägg

Fick hem lådan idag.
Nu förstår jag vad som menas med att plastbussningarna vid länkaget kan glappa.
Så jag satte i dom i mässing som jag hade, jäklar vad stumt o fint det blev.

Tycker att hela länkaget känns tightare när man ruckar lite hit o dit med det.
(Lådan är inte bytt än)
Så jag tror att mitt länkage i bile är slitet på fler ställen än bara dom bussningarna.

Nu ska jag bara fundera på om jag ska ge mej på detta projekt själv, eller om jag ska lämna bort det. Det ena kostar 8k, det andra kostar lite sårad stolthet i värsta fall, en ny erfarenhet i bästa fall

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang