Saab 9-3 2.8T Få ut mera pollar?

M_G Mårre
19 juli 2016 · 246 Inlägg

Tjenare!

Har en 2006 Saab 9-3 2.8T SportCombi.
I dagsläget har den ett Steg 1 från BSR som ger den 285hk och 480nm.

Jag undrar nu vad för "Enkla" modifikationer man kan göra för att öka hästarna mera utan att köpa ett Steg 2 alternativt Steg 3 till den?

Finns det något man kan göra för att få upp den i 300hk klassen?

Så, Vad för "Enkla" modifikationer kan man göra för att öka hästarna samt om man nu inte kan nå mina mål med enkla modifikationer vad krävs det då att man gör?

Med enkla menar jag typ Intercooler, tryckrör, filter, avgas osv osv.

"Dream it, build it, drive it!"
torpis Forummoderator
20 juli 2016 · 10 572 Inlägg

M_G skrev:
Med enkla menar jag typ Intercooler, tryckrör, filter, avgas osv osv.

Det sitter väl redan på bilen antar jag. lägg ur reservhjul och börja du också med 45minuters promenad på mornarna. Skippa kolhydraterna så gott det går och vips har du lättat bilen 50kg. Motsvarar att du hittat 10hk om bilen väger 1500kg från början.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
caromania Forummoderator
20 juli 2016 · 9 296 Inlägg

torpis skrev:

M_G skrev:
Med enkla menar jag typ Intercooler, tryckrör, filter, avgas osv osv.

Det sitter väl redan på bilen antar jag. lägg ur reservhjul och börja du också med 45minuters promenad på mornarna. Skippa kolhydraterna så gott det går och vips har du lättat bilen 50kg. Motsvarar att du hittat 10hk om bilen väger 1500kg från början.

Du är vad du äter? Men hur tjocka är vi egentligen? Inte ens jag som ligger på fel sida om hundringen skulle kunna tappa 50kg med reserven och diet/motion. lol

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2016 · 14 042 Inlägg

M_G skrev:
Tjenare!

Har en 2006 Saab 9-3 2.8T SportCombi.
I dagsläget har den ett Steg 1 från BSR som ger den 285hk och 480nm.

Jag undrar nu vad för "Enkla" modifikationer man kan göra för att öka hästarna mera utan att köpa ett Steg 2 alternativt Steg 3 till den?

Finns det något man kan göra för att få upp den i 300hk klassen?

Så, Vad för "Enkla" modifikationer kan man göra för att öka hästarna samt om man nu inte kan nå mina mål med enkla modifikationer vad krävs det då att man gör?

Med enkla menar jag typ Intercooler, tryckrör, filter, avgas osv osv.

Är inte det absolut enklaste att bara byta chip???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
20 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

M_G skrev:
Tjenare!

Har en 2006 Saab 9-3 2.8T SportCombi.
I dagsläget har den ett Steg 1 från BSR som ger den 285hk och 480nm.

Jag undrar nu vad för "Enkla" modifikationer man kan göra för att öka hästarna mera utan att köpa ett Steg 2 alternativt Steg 3 till den?

Finns det något man kan göra för att få upp den i 300hk klassen?

Så, Vad för "Enkla" modifikationer kan man göra för att öka hästarna samt om man nu inte kan nå mina mål med enkla modifikationer vad krävs det då att man gör?

Med enkla menar jag typ Intercooler, tryckrör, filter, avgas osv osv.

Är inte det absolut enklaste att bara byta chip???

/Benny

Jag skulle tro att det där "steg 1" betyder just det, så det är säkert redan gjort. Egentligen är ju det där bara någon form av raketsnack som försäljare kör med, olika steg. Blaha blaha.

Större IC borde ju vara en god idé. Grövre rör efter turbon. Högre laddtryck. Sprängd motor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2016 · 14 042 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

M_G skrev:
Tjenare!

Har en 2006 Saab 9-3 2.8T SportCombi.
I dagsläget har den ett Steg 1 från BSR som ger den 285hk och 480nm.

Jag undrar nu vad för "Enkla" modifikationer man kan göra för att öka hästarna mera utan att köpa ett Steg 2 alternativt Steg 3 till den?

Finns det något man kan göra för att få upp den i 300hk klassen?

Så, Vad för "Enkla" modifikationer kan man göra för att öka hästarna samt om man nu inte kan nå mina mål med enkla modifikationer vad krävs det då att man gör?

Med enkla menar jag typ Intercooler, tryckrör, filter, avgas osv osv.

Är inte det absolut enklaste att bara byta chip???

/Benny

Jag skulle tro att det där "steg 1" betyder just det, så det är säkert redan gjort. Egentligen är ju det där bara någon form av raketsnack som försäljare kör med, olika steg. Blaha blaha.

Större IC borde ju vara en god idé. Grövre rör efter turbon. Högre laddtryck. Sprängd motor.

Men TS pratade ju även om Steg 2 och Steg 3. Han ville ju ha nåt enklare än att byta till Steg 2 eller Steg 3. Jo, jag vet att Steg 1 är redan taget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
20 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:
Är inte det absolut enklaste att bara byta chip???

/Benny

Jag skulle tro att det där "steg 1" betyder just det, så det är säkert redan gjort. Egentligen är ju det där bara någon form av raketsnack som försäljare kör med, olika steg. Blaha blaha.

Större IC borde ju vara en god idé. Grövre rör efter turbon. Högre laddtryck. Sprängd motor.

Men TS pratade ju även om Steg 2 och Steg 3. Han ville ju ha nåt enklare än att byta till Steg 2 eller Steg 3. Jo, jag vet att Steg 1 är redan taget.

/Benny

Ja, men innan vi vet vad just den försäljarens argument för vad "steg 2" är så kan vi inte råda. Förmodligen så innefattar det byte av ovan nämnda komponenter. Det är nog svårt att hitta en annan genväg, såvida man inte följer Torpis steg 1, promenader och LCHF. smile

Med det sagt så kör jag själv med Gizzmos digitala boost controller. Kanske kan man installera nåt sånt och höja laddet ytterligare med någon tiondel. Det borde ge några hästar.

Senast redigerat av caromania (20 juli 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2016 · 14 042 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Jag skulle tro att det där "steg 1" betyder just det, så det är säkert redan gjort. Egentligen är ju det där bara någon form av raketsnack som försäljare kör med, olika steg. Blaha blaha.

Större IC borde ju vara en god idé. Grövre rör efter turbon. Högre laddtryck. Sprängd motor.

Men TS pratade ju även om Steg 2 och Steg 3. Han ville ju ha nåt enklare än att byta till Steg 2 eller Steg 3. Jo, jag vet att Steg 1 är redan taget.

/Benny

Ja, men innan vi vet vad just den försäljarens argument för vad "steg 2" är så kan vi inte råda. Förmodligen så innefattar det byte av ovan nämnda komponenter. Det är nog svårt att hitta en annan genväg, såvida man inte följer Torpis steg 1, promenader och LCHF. smile

Med det sagt så kör jag själv med Gizzmos digitala boost controller. Kanske kan man installera nåt sånt och höja laddet ytterligare med någon tiondel. Det borde ge några hästar.

Jag kan inte läsa nånstans om att en försäljare givit nåt råd utan jag uppfattade det som att TS hade egna förslag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MxKrus
20 juli 2016 · 530 Inlägg

Hör med Robert på Nordic tuning. De han inte vet om Saab är inte värt att veta tongue

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794
Opel Corsa B "Ägget" (1993)
caromania Forummoderator
20 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

Men TS pratade ju även om Steg 2 och Steg 3. Han ville ju ha nåt enklare än att byta till Steg 2 eller Steg 3. Jo, jag vet att Steg 1 är redan taget.

/Benny

Ja, men innan vi vet vad just den försäljarens argument för vad "steg 2" är så kan vi inte råda. Förmodligen så innefattar det byte av ovan nämnda komponenter. Det är nog svårt att hitta en annan genväg, såvida man inte följer Torpis steg 1, promenader och LCHF. smile

Med det sagt så kör jag själv med Gizzmos digitala boost controller. Kanske kan man installera nåt sånt och höja laddet ytterligare med någon tiondel. Det borde ge några hästar.

Jag kan inte läsa nånstans om att en försäljare givit nåt råd utan jag uppfattade det som att TS hade egna förslag.

/Benny

Nej du missuppfattar mig. Det finns inget som heter steg 1, 2, 3 etc. Det är bara påhittade paket som folk kastar sig med. Steg 1 "brukar" vara chip, sedan kan det variera som tusan. Jag kan tycka att det första man gör är en ordentlig service, steg 1 för mig är ny olja, filter, stift, tändkablar. Kalle Kalsong som trimmar DKW i Huddinge kanske tycker att det första man ska göra är "att chippa skiten ur bilen, det ska ju ge 265hk på hjulen", att sedan den gått 21000mil på samma tändkablar var inget som dök upp i felkoderna...

Steg 2 vet vi alltså inte vad det innebär enligt firman (BSR) som TS använt sig av. Men en begåvad gissning är byte av "hårdvara" som avgassystem, IC etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2016 · 14 042 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Ja, men innan vi vet vad just den försäljarens argument för vad "steg 2" är så kan vi inte råda. Förmodligen så innefattar det byte av ovan nämnda komponenter. Det är nog svårt att hitta en annan genväg, såvida man inte följer Torpis steg 1, promenader och LCHF. smile

Med det sagt så kör jag själv med Gizzmos digitala boost controller. Kanske kan man installera nåt sånt och höja laddet ytterligare med någon tiondel. Det borde ge några hästar.

Jag kan inte läsa nånstans om att en försäljare givit nåt råd utan jag uppfattade det som att TS hade egna förslag.

/Benny

Nej du missuppfattar mig. Det finns inget som heter steg 1, 2, 3 etc. Det är bara påhittade paket som folk kastar sig med. Steg 1 "brukar" vara chip, sedan kan det variera som tusan. Jag kan tycka att det första man gör är en ordentlig service, steg 1 för mig är ny olja, filter, stift, tändkablar. Kalle Kalsong som trimmar DKW i Huddinge kanske tycker att det första man ska göra är "att chippa skiten ur bilen, det ska ju ge 265hk på hjulen", att sedan den gått 21000mil på samma tändkablar var inget som dök upp i felkoderna...

Steg 2 vet vi alltså inte vad det innebär enligt firman (BSR) som TS använt sig av. Men en begåvad gissning är byte av "hårdvara" som avgassystem, IC etc.

Okay! Jag är inte så bevandrad i chipens och turbons förlovade värld utan läste bara vad TS skrev.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
20 juli 2016 ·

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

Jag kan inte läsa nånstans om att en försäljare givit nåt råd utan jag uppfattade det som att TS hade egna förslag.

/Benny

Nej du missuppfattar mig. Det finns inget som heter steg 1, 2, 3 etc. Det är bara påhittade paket som folk kastar sig med. Steg 1 "brukar" vara chip, sedan kan det variera som tusan. Jag kan tycka att det första man gör är en ordentlig service, steg 1 för mig är ny olja, filter, stift, tändkablar. Kalle Kalsong som trimmar DKW i Huddinge kanske tycker att det första man ska göra är "att chippa skiten ur bilen, det ska ju ge 265hk på hjulen", att sedan den gått 21000mil på samma tändkablar var inget som dök upp i felkoderna...

Steg 2 vet vi alltså inte vad det innebär enligt firman (BSR) som TS använt sig av. Men en begåvad gissning är byte av "hårdvara" som avgassystem, IC etc.

Okay! Jag är inte så bevandrad i chipens och turbons förlovade värld utan läste bara vad TS skrev.

/Benny

Chips och öl ska det vara.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2016 · 14 042 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Nej du missuppfattar mig. Det finns inget som heter steg 1, 2, 3 etc. Det är bara påhittade paket som folk kastar sig med. Steg 1 "brukar" vara chip, sedan kan det variera som tusan. Jag kan tycka att det första man gör är en ordentlig service, steg 1 för mig är ny olja, filter, stift, tändkablar. Kalle Kalsong som trimmar DKW i Huddinge kanske tycker att det första man ska göra är "att chippa skiten ur bilen, det ska ju ge 265hk på hjulen", att sedan den gått 21000mil på samma tändkablar var inget som dök upp i felkoderna...

Steg 2 vet vi alltså inte vad det innebär enligt firman (BSR) som TS använt sig av. Men en begåvad gissning är byte av "hårdvara" som avgassystem, IC etc.

Okay! Jag är inte så bevandrad i chipens och turbons förlovade värld utan läste bara vad TS skrev.

/Benny

Chips och öl ska det vara.

Haha!! Eller kubicinch och vrid!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torpis Forummoderator
20 juli 2016 · 10 572 Inlägg

caromania skrev:

torpis skrev:

M_G skrev:
Med enkla menar jag typ Intercooler, tryckrör, filter, avgas osv osv.

Det sitter väl redan på bilen antar jag. lägg ur reservhjul och börja du också med 45minuters promenad på mornarna. Skippa kolhydraterna så gott det går och vips har du lättat bilen 50kg. Motsvarar att du hittat 10hk om bilen väger 1500kg från början.

Du är vad du äter? Men hur tjocka är vi egentligen? Inte ens jag som ligger på fel sida om hundringen skulle kunna tappa 50kg med reserven och diet/motion. lol

Som man frågar får man svar. Om man väljer bort alla motortrimrelaterade grejor så återstår ju bara att minska vikten.

Jag svarar samma ganska ofta för det brukar ge en tankeställare om inte annat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang