[SOLVED] För lågt laddtryck Saab 9-3 1998

Glenn9K Montör
20 juli 2016 · 664 Inlägg

Har lite problem med min 9-3, Trionic 5.5, 1998, B204L.

Jag får inte laddtryck över 0.39bar, så in short så åker jag runt på grundladd.

Testat 3 olika magnetventiler, ena från en fullt fungerande bil.

Kablarna till magnetventil är ok. Spänning till magnetventil är ok. Slangar till magnetventil är ok.

Testat 3 olika programvaror i ECU, inklusive Saab original.


PWM output till magnetventil är 98% vid wide open throttle, som den ska vara.
Med nuvarande programvara är target boost och boost request 1.15 bar.
Jag har inte testat med annan ECU, men det ska inte behövas i och med att PWM_output (Duty cycle på magnetventil) är 98%. Det betyder att ECUn gör allt den kan för att höja laddtrycket.

Input air temp är ok, inga knockings eller andra fel/felkoder finns. AFR går ner mot 12.4 vid fullgas/belastning.

Kan wastegateklockan (eller dess fjäder) vara så jävla kass att det räcker med minsta lilla tryck för att öppna wastegate så mycket att jag bara får grundladd?

Testade att skita i magnetventilen och bara sätta en slang mellan kompressor och wastegateklocka, med ett öppet 4mm T-kors på mitten. Inte ens med en sån jävla öppning får jag upp laddtrycket mer än till 0.46.

EDIT: Problem löst! Förstärkarna (eller en av dem) till magnetventil/APC valve i ECU hade bränt. Testade med annan ECU med samma programvara, fungerar nu klockrent och jag har 1.09bar stabilt mellan 2500-5000rpm ungefär.

Senast redigerat av Glenn9K (21 juli 2016)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Trekmeister
21 juli 2016 · 272 Inlägg

Du pratar om PWM output, har du mätt duty-cycle vid magnetventilen eller tittar du bara på vad mjukvaran säger? Om du inte mätt på riktigt tycker jag att du bör prova en ny ECU, det låter som om du kan ha brända drivsteg i den du kör med.

Självklart skall du känna så att wastegate-stången/armen går lagom lätt att röra på också.

Glenn9K Montör
21 juli 2016 · 664 Inlägg

Trekmeister skrev:
Du pratar om PWM output, har du mätt duty-cycle vid magnetventilen eller tittar du bara på vad mjukvaran säger? Om du inte mätt på riktigt tycker jag att du bör prova en ny ECU, det låter som om du kan ha brända drivsteg i den du kör med.

Självklart skall du känna så att wastegate-stången/armen går lagom lätt att röra på också.

Jag syftar på vad realtime-monitorn i T5Suite säger när jag kör bilen. Det är alltså den duty cycle som Motorola-microcontrollern skickar ut; Men som du säger så slog det mig också förut att stegen kan ju faktiskt må dåligt utan att det påverkar signalen CPUn skickar.

Har du annars något bra sätt att mäta signalerna ute vid motorrummet? Jag testade att mäta lite spänning där när jag stod med motorn avstängd men tändningen på:

11,22V Pin 1
13,66V Pin 2
11,44V Pin 3

Pin 2 är tändningsspänning in i APC från säkringscentral i motorrum, Pin 1 och 3 går in i PIn 2+26 i ECU och där via stegen till CPU. Vet inte riktigt om man med sedvanlig mätutrustning kan mäta sig fram till nån duty cycle där ute, eller om jag hade behövt ett oscilloskop?

EDIT: Kan även tillägga att Wastegatestången känns jävligt skum. Inte direkt att den är för lätt, men den går att flytta i sidleds (eller hur man ska säga) vid wastegateklockan.

Senast redigerat av Glenn9K (21 juli 2016)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Janneutanb
21 juli 2016 · 7 271 Inlägg

Koppla ur wgn helt och se om det blir bättre. Låter lite som att den är trött

Glenn9K Montör
21 juli 2016 · 664 Inlägg

Brains skrev:
Koppla ur wgn helt och se om det blir bättre. Låter lite som att den är trött

Japp, har testat det och då jävlar är det laddtryck.

MEN! Problemet löst, det var APC-förstärkarna i ECUn som bränt. Testade med ny ECU och samma programvara, nu fungerar bilen klockrent. Tack för tipset, Trekmeister!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Trekmeister
21 juli 2016 · 272 Inlägg

Glenn9K skrev:
MEN! Problemet löst, det var APC-förstärkarna i ECUn som bränt. Testade med ny ECU och samma programvara, nu fungerar bilen klockrent. Tack för tipset, Trekmeister!

Härligt! Alltid skönt när det är hanterbara problem och man slipper riva allt för mycket. Kör snyggt! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang