Saab 9-5 med automatväxellåda (05a), driver inte efter motorrenovering

Gogge_S
22 juli 2016 · 54 Inlägg

Efter att vi hade bytt kolvringar, ventiltätningar och vevlager, så ville inte automatväxellådan driva efter ett par hundra meters körning. Det gick att köra igen efter en stund, när bilen hade varit avstängd. Nu har den lagt av helt.

Motorn satt kvar i bilen under tiden vi renoverade.

Motorn går men växellådan driver inte. Det känns som om växeln inte går in, det sedvanliga ”lilla” rycket när man flyttar till ”R” eller ”D” märks inte. Några kontakter till växellådan skall vi inte ha varit på. I annat fall hade man kunnat misstänka växellägesgivaren.

Bilen stod utan batteri i över fyra veckor innan vi hade fått ihop bilen igen. Vi har hört oss omkring och fått lite olika teorier. Eftersom växellådan hade funkat fint innan och la av i samband med renoveringen, går tankarna till att något kan ha hänt när vi kopplade in batteriet igen. Kan något kretskort ha gått eller kan bilen rent av tappa programmeringen till växellådan?

Saab i Borås har ingen tillgänglig personal som kan felsöka detta förrän efter semestrarna och det är flera veckor i kö redan. Är det någon som vet om en duktig automatväxellådsreparatör i trakten mellan Borås och Gislaved? Det lär inte räcka med att spola lådan, då oljan är bytt ganska nyligen och ser bra ut.

Bosse-buss
4 september 2016 · 210 Inlägg

Det låter ju som om ni förbisett någonting eller haft av något/stött till något. Det finns en växelväljar kabel till automatlådan som kan fela. Växellägeskontakten skulle jag börja med. Den ska sitta ovanpå växellådan. Ärgar den ihop så kan det bli att elektroniken inte känner av att bilen ligger i P eller N utan i växel och då går inte startmotorn. Plocka av den och rengör.

En länk till kontakten hittade jag.https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=2&vc1=187&pc1=109&regnr=DGN153&sml=1&vc[0]=187103100&vcx=4024&pc[0]=109102999&post_id=29574814[/url]

Du får kopiera hela länken.

Senast redigerat av Bosse-buss (4 september 2016)

Brådhis * Voff voff *
5 september 2016 · 10 245 Inlägg

Oljan bytt nyligen skriver du, är det rätt olja? Så vitt jag vet är det samma AW-låda som i Volvo och det är extremt noga med rätt sorts olja. Många har rasat för att folk snålat och hällt i vanlig DXIII och liknande.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gogge_S
16 oktober 2016 · 54 Inlägg

Brådhis skrev:
Oljan bytt nyligen skriver du, är det rätt olja? Så vitt jag vet är det samma AW-låda som i Volvo och det är extremt noga med rätt sorts olja. Många har rasat för att folk snålat och hällt i vanlig DXIII och liknande.

//Brådhis

Olja är bytt av Saab i Borås, för något år sedan, så det borde vara rätt olja i bilen.

Gogge_S
16 oktober 2016 · 54 Inlägg

Bosse-buss skrev:
Det låter ju som om ni förbisett någonting eller haft av något/stött till något. Det finns en växelväljar kabel till automatlådan som kan fela. Växellägeskontakten skulle jag börja med. Den ska sitta ovanpå växellådan. Ärgar den ihop så kan det bli att elektroniken inte känner av att bilen ligger i P eller N utan i växel och då går inte startmotorn. Plocka av den och rengör.

En länk till kontakten hittade jag.https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=2&vc1=187&pc1=109&regnr=DGN153&sml=1&vc[0]=187103100&vcx=4024&pc[0]=109102999&post_id=29574814[/url]

Du får kopiera hela länken.

Inga problem med startmotorn då bilen går att starta, men växellådan driver varken framåt eller bakåt.

Gogge_S
16 oktober 2016 · 54 Inlägg

Vi tog bilen till en bilverkstad i Gislaved som sa att det är ingen idé att skölja lådan. Inget annat fel kunde konstateras, men varje gång man startade upp bilen det sista så tjöt det från växellådan.

Bilen har gått 35 000 mil, så växellådan verkar inte ha gillat att stå still i närmare 5 veckor innan vi fick skruvat ihop bilen igen.

Nu har vi satt i en begagnad låda och bilen går utan problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang