Byta Kamrem Avensis 98

Richtenb
13 juli 2016 · 1 359 Inlägg

Jag trodde inte detta skulle vara ett sånt HEL... vevaxeln är lätt att O:a men övre kamaxeln är ju helt omöjlig....dels så ser du inte ett skit om du inte är en mask eller inspektionskamera. Jag tror mig ha lyckats få den rätt flera gånger men motorn går katastrofalt dåligt...Jag "tror" det finns ett märke på gummit som man ska ställa in hålet mot... problemet är att det finns 3 st. Det jag använt står runt klockan 10-11

Någon som har något tips eller tycker att det är skitkul att byta kamrem på Toyota i Södermanland/sthlm. Jag kan ge en vettig peng för just nu kräks jag på skiten. Tips mottages tacksamt.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jaka54
14 juli 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Skaffa en Haynesbok!

WolframU
14 juli 2016 · 156 Inlägg

Motor? Hk?

Richtenb
15 juli 2016 · 1 359 Inlägg

2.0 3s-fe
Jo jag kollade naturligtvis hur man skulle göra på denna motor innan jag plockade av den.
Problemet var att jag aldrig satte en egen 0a med färg och kammens märke är i princip helt omöjlig att se även med spegel.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
19 juli 2016 · 1 359 Inlägg

För andra i samma situation där kalaxeldrevet är skitigt så fick jag köpa en inspektionskamera på Biltema och en liten spegel + strålkastare så kunde jag tillslut se märket halvotydligt runt kl 10-11 från golvet (inte från hur motor står)
Extremt svårt att se

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
WolframU
20 juli 2016 · 156 Inlägg

Jag tror visserligen att du har snurrat till det i onödan.
Som jag förstår det utan att ha läst anvisningarna, men genom att titta på bilderna så finns det ett hål i drevet som skall matcha någonting bakom, typ kl 12 rakt upp?
Till dig som har skruvat med bilen, känns detta bekant?

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211849/211849-c333ed6819affd8ba4c5f85c22a95369.jpg[/url]

Richtenb
22 juli 2016 · 1 359 Inlägg

Jag tror förvisso inte att jag snurrat till det i onödan eftersom jag fick till det tillslut. Problemet är att du har fjäderbenstornet rakt i siktlinjen för att kunna se hålet. Mao helt jävla omöjligt att se vad som finns bakom hålet. Är det dessutom lite skitigt så har man ingen chans med en spegel heller. riktigt dåligt med plats är det dessutom , det är trångt som....att få ner en inspektionskamera, kanske säger allt.

Motorn är lutad monterad...denna bild är troligtvis när motorn är urmonterad...kanske toyotas tips på hur man byter wink
Så monterad är det mellan 10 och 11... Men visst ser det enkelt ut på bilden.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang