Honda Civic 98 - Startar inte

adamsalo
22 juli 2016 · 3 Inlägg

Tjenare allesammans!

Har en honda civic 98 aerodeck som har fått för sig att sluta starta.
Under en längre period så har bilen ibland bara dött under färd(dvs, motorn lägger av) så får jag köra av till sidan av vägen. Efter jag har stannat till vägkanten och försöker starta så fungerar det inte, men efter jag har låtit bilen stått i kanske 20 minuter så går den nästan alltid att starta.

Det som har hänt nu är att efter jag slutade jobbet imorse så skulle jag köra hem, sätter i nyckeln och startmotorn börjar rulla men den ger inte någon tändning. Försöker i 5 minuter utan resultat, väntar 20 minuter och försöker igen! Och då startar bilen, backar sedan bilen och den dör sedan. Försöker flera gånger efter detta utan resultat, en kompis kom sedan med startkablar för att se om det skulle hjälpa, men det hjälpte inte heller. Testade 10 timmar efter igen och den startar inte då heller, kollat säkringarna som sitter under ratten och alla såg hela ut, kollade även säkringarna vid motorhuven och de såg hela ut. Värt att notera är att det är batteri i bilen, allt elektriskt funkar.

Är det någon kunnig typ som har någon aning om vad det kan vara? Tänkte starta bilen imorgon med startgas för att kunna utesluta om det är el-fel eller tändningsfel, kanske även byta tändstift!

Är inte alls kunnig på bilar ö.ht så är tacksam för all sorts hjälp!

/Adam smile

namcon
22 juli 2016 · 242 Inlägg

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
namcon
22 juli 2016 · 242 Inlägg

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
namcon
22 juli 2016 · 242 Inlägg



Dessa kanske hjälper.. Gick inte att skicka alla 3 i samma inlägg dock.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
adamsalo
22 juli 2016 · 3 Inlägg

namcon skrev:



Dessa kanske hjälper.. Gick inte att skicka alla 3 i samma inlägg dock.

Tack så mycket namcon! Ska genast kolla igenom filmerna! Tusen tack!!

adamsalo
22 juli 2016 · 3 Inlägg

Den första videon som du länkade är nog den mest troligaste som är felet!
Så antagligen tändspolen/ignitern det är fel på!

namcon
23 juli 2016 · 242 Inlägg

varsågod!

Kanske, det är bara felsöka och se. Hoppas du hittar felet iallafall.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang