Köpråd: V50 eller 9-3

humidburrito
23 juli 2016 · 8 Inlägg

Volvo mot Saab.

Jag ska köpa en bil, och det är väl lite småbråttom kan man säga.
Just nu står det mellan två bilar som jag ska titta på imorgon.

Volvo V50, 1,8 Momentum (M+) som gått 21 000 mil. År 2006
Saab 9-3 1,8t Linear som gått 16 000 mil. År 2006

Jag kör en del landsväg och motorväg, lite stadstrafik i en mindre stad. Har förstått att Saabs Linear är ett basutförande, men hur "bas"? Vad missar man egentligen?
Så vilken av ovanstående känns som det bättre valet tror ni?

Funkiee Saab älskare!
23 juli 2016 · 4 597 Inlägg

jag skulle aldrig köpa en v50 om det inte var en diesel!

med tanke på att du åker mycket landsväg är ju saaben bekvämare. du skulle nog köpa minst vector, bättre stolar o mer skön utrustning.

v50 är inte alls rolig med 1.8 motorn, drar mycket o varvar väldigt mycket även med 6vxl lådan. så ditt bästa val skulle vara en v50 d3 eller en saab 9-3 tid eller ttid!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
humidburrito
23 juli 2016 · 8 Inlägg

Funkiee skrev:
jag skulle aldrig köpa en v50 om det inte var en diesel!

med tanke på att du åker mycket landsväg är ju saaben bekvämare. du skulle nog köpa minst vector, bättre stolar o mer skön utrustning.

v50 är inte alls rolig med 1.8 motorn, drar mycket o varvar väldigt mycket även med 6vxl lådan. så ditt bästa val skulle vara en v50 d3 eller en saab 9-3 tid eller ttid!

Hört mycket om dessa stolar i Saaben.. Hur illa är det om man inte jämför med Vector? Är dem kassa rakt igenom eller är dem kassa jämförelsevis? Och vad får man för extra utrustning i Vector mot Linear?

Jo en diesel hade varit fint, men jag åker inte långt nog för att skatten ska löna sig tyvärr.

Muttley
23 juli 2016 ·

Snabbt svar.  Saaben åker väck för mig.  Trivs inte så mycket i dem helt enkelt.  Testade en häromdagen som hade gått 16000. Men jag trivdes som vanligt inte smile 

Du får testa helt enkelt,  så länge ägarna innan skött sig med bilarna ska de väl inte vara större problem med någon av dem.
De är ju samma storlek ungefär på bilarna.

Funkiee Saab älskare!
23 juli 2016 · 4 597 Inlägg

det är mer skillnad på OG9-3 o OG9-5. Största skillnaden är ju mot NG9-3 Aero o Linear, men Vectorn har ju lite mer skålade stolar, så viss del märker man ju!

Jag skulle nog vänta och lägga pengarna på en mer utrustad Vector, alt. en Aero om du gillar o gasa lite då o då smile

V50 går ju bort på bensin, men somsagt en diesel i dom så är det en rätt okej bil!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
humidburrito
23 juli 2016 · 8 Inlägg

Funkiee skrev:
det är mer skillnad på OG9-3 o OG9-5. Största skillnaden är ju mot NG9-3 Aero o Linear, men Vectorn har ju lite mer skålade stolar, så viss del märker man ju!

Jag skulle nog vänta och lägga pengarna på en mer utrustad Vector, alt. en Aero om du gillar o gasa lite då o då smile

V50 går ju bort på bensin, men somsagt en diesel i dom så är det en rätt okej bil!

Gasa är väl roligt, men det ligger långt ner på prio-listan. Är en ganska lugn förare, på gränsen till tråkig wink
Har du någon aning om vad Saaben drar vid normal blandad körning mellan tummen och pekfingret?
Och har du tips på vad man ska vara extra uppmärksam på gällande dem vid provkörningen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2016 · 17 477 Inlägg

Tja, Saab är trevliga bilar. Inget snack om det. Men kvaliteten kan ju bevisligen fluktrera lite.

En V50 kanske man inte sitter så gott i men och du ska frakta dig lite mer säkert driftmässigt hade det varit mitt självklara val. Men den är trång!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CC72
23 juli 2016 · 1 661 Inlägg

Är inget fan av många Saab-modeller men är valet dom två så skulle jag tagit saaben. Skönare och mer ombonad bil helt enkelt.

zleepy Trucker
23 juli 2016 · 1 391 Inlägg

Hade aldrig köpt en saab, inte heller en v50,  skulle istället leta upp en fin V70, 08-09 för jag vill hellre ha facelift än gamla utseendet/inredningen från 00/01 smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
namcon
23 juli 2016 · 242 Inlägg

Ska du bara pendla för dig själv så duger v50 hur fint som helst. Jag pendlar cirka 6 mil per dag mest motorväg och lite stad drar cirka 0,73 om man sätter farthållaren på 100. vintertid med kallstarter och mycket snö etc 0,79 - 0,85

Fördelar
Xenon i halvljuset "du kommer aldrig mer vilja ha halogen lampor"
High preformance Ljudanläggning
Drar inte så mycket "är dock en tolkningsfråga"
Pålitlig. enda som har pajat för mig är lite lampor och 1 hjullager, min har gått 22 tusen mil.

Nackdelar
Värdelöst baksäte så vidare du inte är kort. "Precis som alla andra volvos"
Farthållaren är lite slö på att hänga med i nerför/uppförsbackar "håller farten ungefär som en 18åring med färskt kort"
53 liters tank.
Dåligt utväxlad låda = från 0 till 50 får du växla som en galning "gäller växellådan MTX75"
Om du frågar mig kasst helljus "bara pula på extraljus så är det problemet löst om du kör mycket när det är mörkt"

Testa båda som du är intresserad av och bygg din egna uppfattning och ta den som du gillar bäst / förhoppningsvis den som är i bäst skick. Saab brukar ha sköna stolar och lite snyggare inredning, men just 9-3 har jag ingen erfarenhet av.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Presidento Of World
23 juli 2016 · 3 328 Inlägg

Hade en v50 med 2.4 170hk.. helvete så slö och törstig nu gäller ju inte det den motorn men, till bilen iövrigt så var den ganska trång och högljudd ingen trevlig långfärdsbil. Sålde efter 2 månader under den tiden byttes alla 4 hjullager länkarmar och bussningar samt att ac är cp vanligt fel på dom då kompressorn lägger av. Har också haft saab går bättre tystare samt såklart lite större

Jag skulle valt 1.8t/2.0t 150/175hk. (Kör idag en cadillac också med samma motor funkat kanon fint under 13 000mil )

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Muttley
23 juli 2016 ·

opel_vectra_gts skrev:
Hade en v50 med 2.4 170hk.. helvete så slö och törstig nu gäller ju inte det den motorn men, till bilen iövrigt så var den ganska trång och högljudd ingen trevlig långfärdsbil. Sålde efter 2 månader under den tiden byttes alla 4 hjullager länkarmar och bussningar samt att ac är cp vanligt fel på dom då kompressorn lägger av. Har också haft saab går bättre tystare samt såklart lite större

Jag skulle valt 1.8t/2.0t 150/175hk. (Kör idag en cadillac också med samma motor funkat kanon fint under 13 000mil )

Vad de 05-06 du hade? De hade väl problem med luftkonditioneringen smile

Hjullager och sånt är ju förbrukningsvaror, du hade väl oturen att få allt på samma gång bara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang