Volvo 245 -83

MoffeGreven
24 juli 2016 ·

Tjena. Har en 245 -83 med B23A motor.
Hela bilen är tamefan mystisk men jag har ett problem som är jobbigare än det mesta.

Aldrig några problem att starta, den går alltid igång på ett par gnugg, när bilen har blivit varm och jag är ute och kör sen kommer det lite uppför och jag måste gasa mer så blir det som att den misständer, bilen vill inte varva o den hostra o den låt, bilen som hacklar sig fram. Bilen typ hugger när jag gasar, blir som en vaggning fram och tillbaka p.g.a misständningen.

Då brukar jag vara lite jävlig o hålla in kopplingen, varva ur, släpper koppling sen kan den gå bättre.
Det gör ingen skillnad om jag drar ut choken heller.

Har bytt, luftfilter, stift, rotor, fördelare, membran i förgasaren. Tändningen är rätt, inga problem där heller.

Kan säga att problemen började när jag bytte tändstift i slutet på Mars, därav en mystisk bil. Membranet, fördelare, rotor är bytt EFTER jag bytte tändstiften men det hjälpte ingenting.

Jag provbytte tillbaka till gamstiften men problemet var kvar.

Någon som har en idé?

Senast redigerat av MoffeGreven (24 juli 2016)

MoffeGreven
24 juli 2016 ·

Kan det ha att göra med iom jag bytt till nya stift, ny fördelare och ny rotor så kanske gamla kablarna blir ett problem? Även den gamla brytaren?

Steff240
24 juli 2016 · 1 018 Inlägg

Brytare och kondensator kan absolut vara problemet, har för mej att jag även har råkat ut för en defekt tändspole som gav dom symptomen neutral

toprotts
24 juli 2016 · 30 Inlägg

Byt kondensator

MoffeGreven
24 juli 2016 ·

Steff240 skrev:
Brytare och kondensator kan absolut vara problemet, har för mej att jag även har råkat ut för en defekt tändspole som gav dom symptomen neutral

toprotts skrev:
Byt kondensator

Finemang får hoppas det är felet, beställde hem brytare, kond o nya tändkablar. 412 friska kronor. Vet ni vad man ska ha för spel på brytarn? Är det 0.4?

toprotts
24 juli 2016 · 30 Inlägg

har för mig att det är 0,4. Ställde min nyligen men minns inte riktigt smile
Men min var exakt som din hacka å studsa,bytte konden å då löste sig det.
Lycka till

MoffeGreven
24 juli 2016 ·

toprotts skrev:
har för mig att det är 0,4. Ställde min nyligen men minns inte riktigt smile
Men min var exakt som din hacka å studsa,bytte konden å då löste sig det.
Lycka till

Japp stämde bra med 0.4 efter lite eftersökningar! Härligt!

MoffeGreven
28 juli 2016 ·

Bytte kondensator o kablar, så nu gån! E som en helt annan bil. Har tomgång o den orkar uppför backar på överväxeln som den inte orkade förut, inge mer bludder o misständningar!

Brytarn satt med en dålig skruv så den fick jag inte bort men jag chansade o det funkade ändå så den rör jag inte ifall det inte blir något mer!

Tackar

Senast redigerat av MoffeGreven (28 juli 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang