Växellådsproblem 960 -93

Sonnback
22 april 2016 · 502 Inlägg

Hej, jag har införskaffat en volvo 960 -93 med automatlåda, när jag lägger i D så tar det ca 10 sekunder innan bilen börjar driva, efter det så fungerar den precis som den ska. Samtidigt så blinkar dels pilen upp i instrumenten samt att W,S och E också blinkar i takt (W blinkar alltid och E om jag har den intryckt och S om jag har den intryck) vad kan detta vara symptomer på? Har läst lite om växelväljargivare?? Det är alltså bara om jag ska åka framåt som det är fördröjning, lägger jag i backen så backar den på en gång.

Enligt tidigare ägare så ska oljekylaren ha läckt förut och han ska då ha gjort en egen lösning som han kört med i 5 år utan problem, har inte hunnit kollat oljan ännu.

Någon som kan ha andra förslag på vad det kan vara? Min hypotes baserat på vad jag läst på nätet är att växelväljargivaren kan vara boven i det hela (men för dom som haft problem med den givaren så har inte bilen startat i huvudtaget??) Den går som sagt kanon när man väl fått drivning på den.

Vad gäller oljekylaren, det är bara att byta hela kylaren i och med att den sitter inbyggd i den vanliga kylaren? smile

torsen
24 april 2016 · 7 198 Inlägg

De allra flesta driftstörningar på automatväxellådor härrör från dålig service = frånvaro av olje- och filterbyten(samt på vissa äldre växellådor uteblivna bandjusteringar/-spänningar).
Har du kollat växellådsoljan?
Den ska vara vackert klarröd och inte lukta bränt.

När det gäller den defekta automallådeoljekylaren är det bara att krypa till korset och köpa en ny komplett dito.

Men, det är klart, om du inte buskör, inte kör sakta i ryckig stadstrafik eller drar släpvagn så går det alldeles utmärkt att köra utan ovan nämnda kylare.

Har förgående ägare gjort en "buskoppling" och anslutit de båda oljerören i serie utan kylare?

Beroende på hur händig du är kan du kanske själv koppla in en annan oljekylare.
Den som finns i Mazda 6 automat är trevlig i o m att den har ett behändigt format och inte är integrerad med vanliga kylaren.
Rören på den är 16 mm.
Men då bör du ha en välvillig plockskrot i närheten.
Mazda 6-oljekylaren är utmärkt till att kyla oljan till servostyrningar med om man kör offrod sakta i skogen.

Sonnback
24 april 2016 · 502 Inlägg

Hej, har inte kollat oljan ännu, 😊 det stämmer, han har kopplat förbi hela kylaren och i mina öron tycker jag att det låter märkligt att man kan göra så men det verkar fungera iallafall smile  om det är oljan som är dålig, hur kan det komma sig att det endast är efter man passerat N och ska till D eller annan framåt växel som det blir såhär? smile

Sonnback
25 april 2016 · 502 Inlägg

Jag kollade oljan nu och den är röd och fin och luktar inge bränt alls, dock så får jag ut felkod 311 vilket betyder att lådans styrbox saknar varvtalssignal från lådan. Någon kontakt som spökar? Jag har också plockat ner de tre kontakterna som sitter vid lådan på förarsidan och sprayar in lite elektronik rengöring men det var inte resultat på en gång. smile

Sonnback
2 maj 2016 · 502 Inlägg

Någon som vet vart varvtalsgivaren till automaten sitter? Kan inte hitta så mycket på google om just denna.... När jag startar bilen så går den väldigt ojämt på tomgången också och det tycker jag kan kännas som att det går hand i hand? smile

Sonnback
12 juli 2016 · 502 Inlägg

Efter att ha haft bilen undanställd i två månader så är jag på gång med den igen, men när jag skulle kötra fram den till garaget nu så drev den inte alls framåt (men backen går som den ska på en gång ), förut så har den börjat driva efter kring 10 sekunder... jag har undersökt instrumenthuset då jag läst till mig att ett defekt instrumenthus kan orsaka dessa fel och min första tanke är om jag missat något vid monteringen av instrumenthuset som gör att den inte driver alls nu?? Men om nu instrumenthuset skulle vara fel så kan jag tycka att det inte skulle gå att köra alls med den om man skulle montera ur hela instrumenthuset??

Beställde en varvtalsgivare som visade sig vara den som sitter vid kamaxeln (art nummer 3547699) det var den ända givaren som jag fick träff på när jag sökte efter varvtalsgivare. Men efter att ha sökt på en annan sida så har jag fått fram att varvtalsgivaren har art nummer 3515641 och ser ut såhär:

http://forumbilder.se/FAEHJ/1042261.jpg




Hittar ingenstans på nätet utom ebay där den kostar ca 1300, lite mycket kan jag tycka...  Någon som vet varför det knappt finns någon info/sidor på svenska om denna varvtalsgivare, kan ju knappast bara vara jag som haft problem med den big_smile Mvh

Sonnback
25 juli 2016 · 502 Inlägg

Nu har jag bytt varvtalsgivaren som jag nästan var säker på att det var som felade, men det blev ingen skillnad... Dock så får jag bara ut felkod 232 nu som betyder Hastighetsmätarsignal saknas, vad kan jag tolka detta som, är det instrumenthuset som felar? kan jag mäta detta på något sätt?. Nu driver den som sagt ingenting fram (kan känna att den väldigt väldigt svagt puttar på hjulen) men backen går hur bra som helst. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang