Köpråd - Någorlunda fet bil för 50 000 - 100 000 kr

caromania Forummoderator
23 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Diskolaro skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:
till ts: köp e39 m5, fetare bil för pengarna finns inte, punkt slut.

Redan föreslaget. Jag föreslog en e39 M5 redan på sidan tre och jag var inte först.

Disko, När du behöver så har jag 8 pallbockar och en hora till salu. Hojta till när du köpt din bil.

Enligt dig verkar det som att BMW är det värsta märket man kan köpa eftersom man då kommer att få dras med dyr service / reparationer. Är det verkligen så illa i verkligheten eller hatar du BMW bara för att?

Jag hatar inte BMW. Jag bara tycker det vore lite synd om du lägger ner dina ihopsamlade slantar på en 15år gammal bil som mycket väl kan vara slutkörd och som garanterat kommer gräva hål i din ekonomi.

Som jag ser det har du ett par val att ställa dig själv inför. Offline kanske är smartast, i samråd med föräldrar kanske: Sluta dröm. Följ din första tanke då du faktiskt skrev "någorlunda fet". Nöj dig med det i nuläget. Du kan faktiskt köpa en Ferrari för 100k men det betyder inte att du har råd med den. För det slutar inte med inköpet. Du ska betala mer än bensin, skatt och försäkring.

Eller vill du bara bli sittandes jävligt bekvämt/coolt/fett på garageuppfarten?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TurbOla Reservdansk
24 juli 2016 · 6 271 Inlägg

Diskolaro skrev:
Jag vill helst inte ha V8 eftersom det dricker för mycket soppa, men OM jag skulle köpa en bil med V8 så ska den ha cross plane vev. Inte flat.

Var ute och körde en liten kvällsrunda ikväll. Tankade före och efter jag gav mig iväg.

När jag kom hem tankade jag 19,1 liter bensin, och satt nyss och kollade upp längden på rundan. Den slutade på 185km.

Då har det varit blandad körning, från landsväg till motorväg, och en hel del körning inne i Ystad, Trelleborg, Malmö och Lund.
Dessutom är hela gamla kustvägen 30-40km/h upp till 70-80km/h, så mycket gasa/bromsa.

Och kan lova att jag inte har haft ägg under gaspedalen, men inte legat och stämplat plattan i mattan heller.

Med tanke på att min kärra blir skattefri nästa år, så ligger ägande-kostnaden på hela 1800kr om året (det är försäkringen).

Förvånad över hur snålt det går att köra 5,7liters V8 på 230hk och nästan 500Nm i vrid, dessutom i en 1700kg bil med automatlåda från 80-talet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juli 2016 · 14 054 Inlägg

Ligger jag och glider med Vetten på en E-väg runt 90 så pendlar det mellan 0,7 och 1,0 liter. Det blir ju mer i stan såklart men ändå. Har likadan motor som TurbOla fast lite mer hkr. Mina ägarkostnader ligger på c:a 2000 kr per år förutom rep och besiktning som är varannat år. Så jättedyrt är det väl inte. Något billigare kan det ju bli om jag ställer av under vintern men skiter i det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Andyah
24 juli 2016 · 242 Inlägg

seriöst tråd smile killen vill ha allt men samtidigt inget..hmm.. Har du kört nån bil ihuvudtaget? För verklighetsuppfattningen verkar saknas en bit..

JohnMayLives Avstängd
24 juli 2016 · 642 Inlägg

Diskolaro skrev:
Jag vill helst inte ha V8 eftersom det dricker för mycket soppa, men OM jag skulle köpa en bil med V8 så ska den ha cross plane vev. Inte flat.

Det ä ovanligt med flatplane vevaxel på moderna V8:or. Jag vågar nästan svära på att M5 V8 har crossplane vev!

Så här bra kan en flatplane låta, men de har vissa problem med "vibbar". Ingen M5 kan låta så här bra, ingen.

Senast redigerat av JohnMayLives (24 juli 2016)

The rumor of my demise is greatly exaggerated...
HeroiX
24 juli 2016 · 310 Inlägg

Kollat på mitsubishi evolution (evo), subaru impreza, Mazda rx-7, rx-8?

BMW 523ia (1998)
Mr_B
25 juli 2016 · 330 Inlägg

HeroiX skrev:
Kollat på mitsubishi evolution (evo), subaru impreza, Mazda rx-7, rx-8?

Evo för de pengarna är antagligen ganska slutkörd... Men en Ralliart från 2010 gick att få loss för lite mer, med 5600 mil på mätaren, och det kan kanske vara ett alternativ? Just den här är inte till salu dock, den tänker jag behålla...
B!

Diskolaro
11 augusti 2016 · 245 Inlägg

TurbOla skrev:

Diskolaro skrev:
Jag vill helst inte ha V8 eftersom det dricker för mycket soppa, men OM jag skulle köpa en bil med V8 så ska den ha cross plane vev. Inte flat.

Var ute och körde en liten kvällsrunda ikväll. Tankade före och efter jag gav mig iväg.

När jag kom hem tankade jag 19,1 liter bensin, och satt nyss och kollade upp längden på rundan. Den slutade på 185km.

Då har det varit blandad körning, från landsväg till motorväg, och en hel del körning inne i Ystad, Trelleborg, Malmö och Lund.
Dessutom är hela gamla kustvägen 30-40km/h upp till 70-80km/h, så mycket gasa/bromsa.

Och kan lova att jag inte har haft ägg under gaspedalen, men inte legat och stämplat plattan i mattan heller.

Med tanke på att min kärra blir skattefri nästa år, så ligger ägande-kostnaden på hela 1800kr om året (det är försäkringen).

Förvånad över hur snålt det går att köra 5,7liters V8 på 230hk och nästan 500Nm i vrid, dessutom i en 1700kg bil med automatlåda från 80-talet.

Vad kör du för bil? Om jag kan få en V8 att gå på 0.7 L på 90-väg så vill jag fanimig ha en sån! Hur mycket mer drar en V8 jämfört med en rak 4 på ett ungefär? Är det bara 20-30% mer? Det kan jag leva med.

Vettemannen skrev:
Ligger jag och glider med Vetten på en E-väg runt 90 så pendlar det mellan 0,7 och 1,0 liter. Det blir ju mer i stan såklart men ändå. Har likadan motor som TurbOla fast lite mer hkr. Mina ägarkostnader ligger på c:a 2000 kr per år förutom rep och besiktning som är varannat år. Så jättedyrt är det väl inte. Något billigare kan det ju bli om jag ställer av under vintern men skiter i det.

/Benny

Vad är det för motor i din bil?

Andyah skrev:
seriöst tråd smile killen vill ha allt men samtidigt inget..hmm.. Har du kört nån bil ihuvudtaget? För verklighetsuppfattningen verkar saknas en bit..

Nej jag är 12 år så pappa skjutsar mig överallt. Vad är det som är så oseriöst med tråden? Kan du ge ett mer specifikt svar på vad problemet med tråden är?

JohnMayLives skrev:

Diskolaro skrev:
Jag vill helst inte ha V8 eftersom det dricker för mycket soppa, men OM jag skulle köpa en bil med V8 så ska den ha cross plane vev. Inte flat.

Det ä ovanligt med flatplane vevaxel på moderna V8:or. Jag vågar nästan svära på att M5 V8 har crossplane vev!

Så här bra kan en flatplane låta, men de har vissa problem med "vibbar". Ingen M5 kan låta så här bra, ingen.

Det där låter ju förjävligt, precis som en rallybil... Jag vill ha FLOFF FLOFF ljudet som gamla jänkare med crossplane V8 vev har. Jag älskar det ljudet.

HeroiX skrev:
Kollat på mitsubishi evolution (evo), subaru impreza, Mazda rx-7, rx-8?

Ovanstående bilar faller inte i min smak. Evo KAN vara rätt så snygga men det finns snyggare bilar och jag lägger mig inte så lätt!

Mr_B skrev:

HeroiX skrev:
Kollat på mitsubishi evolution (evo), subaru impreza, Mazda rx-7, rx-8?

Evo för de pengarna är antagligen ganska slutkörd... Men en Ralliart från 2010 gick att få loss för lite mer, med 5600 mil på mätaren, och det kan kanske vara ett alternativ? Just den här är inte till salu dock, den tänker jag behålla...
B!

Nej.

Den här ser rätt så trevlig ut: https://www.google.com/imgres?imgurl=ht … amp;uact=8

Senast redigerat av Diskolaro (11 augusti 2016)

TurbOla Reservdansk
11 augusti 2016 · 6 271 Inlägg

Diskolaro skrev:
Vad kör du för bil? Om jag kan få en V8 att gå på 0.7 L på 90-väg så vill jag fanimig ha en sån! Hur mycket mer drar en V8 jämfört med en rak 4 på ett ungefär? Är det bara 20-30% mer? Det kan jag leva med.

Ja, gissa vad jag har för bil, du får ett försök. wink

Sen kan du ju passa på att gissa vad Vettemannen har för bil med V8 i...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Evildan
11 augusti 2016 ·

TurbOla skrev:

Diskolaro skrev:
Vad kör du för bil? Om jag kan få en V8 att gå på 0.7 L på 90-väg så vill jag fanimig ha en sån! Hur mycket mer drar en V8 jämfört med en rak 4 på ett ungefär? Är det bara 20-30% mer? Det kan jag leva med.

Ja, gissa vad jag har för bil, du får ett försök. wink

Sen kan du ju passa på att gissa vad Vettemannen har för bil med V8 i...

Får jag gissa?

TurbOla Reservdansk
11 augusti 2016 · 6 271 Inlägg

Evildan skrev:
Får jag gissa?

Nä, du är 12+, det vore orättvist. sad

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Diskolaro
11 augusti 2016 · 245 Inlägg

TurbOla skrev:

Diskolaro skrev:
Vad kör du för bil? Om jag kan få en V8 att gå på 0.7 L på 90-väg så vill jag fanimig ha en sån! Hur mycket mer drar en V8 jämfört med en rak 4 på ett ungefär? Är det bara 20-30% mer? Det kan jag leva med.

Ja, gissa vad jag har för bil, du får ett försök. wink

Sen kan du ju passa på att gissa vad Vettemannen har för bil med V8 i...

Jag frågade vad han hade för motor din dryga jävla slyna.

Evildan
11 augusti 2016 ·

TurbOla skrev:

Evildan skrev:
Får jag gissa?

Nä, du är 12+, det vore orättvist. sad

Diskolaro skrev:

TurbOla skrev:

Diskolaro skrev:
Vad kör du för bil? Om jag kan få en V8 att gå på 0.7 L på 90-väg så vill jag fanimig ha en sån! Hur mycket mer drar en V8 jämfört med en rak 4 på ett ungefär? Är det bara 20-30% mer? Det kan jag leva med.

Ja, gissa vad jag har för bil, du får ett försök. wink

Sen kan du ju passa på att gissa vad Vettemannen har för bil med V8 i...

Jag frågade vad han hade för motor din dryga jävla slyna.

I texten från dig precis här ovan frågar du vad för något?

TurbOla Reservdansk
11 augusti 2016 · 6 271 Inlägg

Diskolaro skrev:
Jag frågade vad han hade för motor din dryga jävla slyna.

Ta det jävligt piano nu, annars ringer jag din morsa...
Du undrade vad jag hade för bil, det står klart och tydligt längre upp.
Hur många bilar ser du i min profil?
Och du, om du är 12 bast så dröjer det minst 6 år tills du kan skaffa egen bil och köra, så mogna lite till först va?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
torpis Forummoderator
11 augusti 2016 · 10 572 Inlägg

Diskolaro skrev:
Jag frågade vad han hade för motor din dryga jävla slyna.

Ut åker du......

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Evildan
11 augusti 2016 ·

torpis skrev:

Diskolaro skrev:
Jag frågade vad han hade för motor din dryga jävla slyna.

Ut åker du......

Bra jobbat Torpis.

Evildan
11 augusti 2016 ·

TurbOla skrev:

Evildan skrev:
Får jag gissa?

Nä, du är 12+, det vore orättvist. sad

Skit, jag som var bensäker på att det var en Daffodil 600.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

Låste där

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang