Fel på volvo v70

toyota
19 juli 2016 · 279 Inlägg

halåjj!

har en volvo v70N från 2000 som vi kan ta från början med att när jag skulle hem från jobbet en dag så startade inte bilen, den bara sågade på starten när jag höll på! blev att fundera lite! efter en stund så skruvade jag bort minus på batteriet och väntade 5 min och sedan dit med det igen så startade bilen och jag körde hem som vanligt!
Dagen efter på morgonen när jag ska iväg så startade den inte igen! sad så den fick stå tills när jag kom hem! och då prövade jag igen och den startade men gjick oroligt på tomgång och när jag satte i D på automatlådan och skulle köra så orkade den knappt iväg och när jag satte i P igen så gjick motorn riktigt knyckigt på tomgång, någon dag efter startade jag igen och försökte köra den till garaget 50meter bort så gjick den riktigt dåligt och mätar tavlan lever ett eget liv ingen varvräknare fungerar och nestan alla röd/gula lampor lyser som att nyckeln ska va i läge 2 fast bilen är i gång och bromsfel stanna genast kommer fram i rutan och SRS luftkuddar...
Det berömda felet med ABS boxen värkar vara reparerat från förr för jag hittade en klister lapp på boxen med en elektronik firmas namn på!
och i datorn när jag och en polare hade i den så fick vi fram många felkoder men en kommer igen och det är kommunikationsfel mellan can och ECU, ECU är huvudboxen har jag förstått men är det någon som kan förklara bättre vad fel koden kan betyda eller om någon haft samma fel!

just nu har jag batteriet på ladd då det var dött idag 4-5 dagar efter jag haft igång bilen senast!
och batteriet har jag funderat på om det är på grund av det men sen så tänkte jag hur det kan va möjligt? jag själv tycker att bilen ska starta endå fast det är lite dåligt med ström där! bara att det skulle starta lite segare då  istället

Senast redigerat av toyota (19 juli 2016)

skanepiraten
20 juli 2016 · 466 Inlägg

Börja o byt batteriet!

Sen om du inte märker skillnad så låter det som att boxen är kass på bilen annars, kostar ju tyvärr en hel del att bytta på volvo men ska finnas företag som lagar dom för billigare.

Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
toyota
21 juli 2016 · 279 Inlägg

Värkar som problemet är löst! Bilen har nu fungerat bra i 2dagar iallafall!
Det jag gjorde är att byta batteri till ett bettär! Och så hadde jag bort ABS boxen för att kolla! Värkar som den har blivit fixad förr! Så i den hittade jag inget fel så det blev att limma ihop den igen och i med kontakt spray i kontakten och dit med den och batteriet och starta upp bilen och nu går den bra igen! smile men vad av dessa två som var problemet vet jag inte riktigt! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2016 · 17 470 Inlägg

De är mycket känsliga för låg batterispänning. Troligen det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
toyota
25 juli 2016 · 279 Inlägg

Felet kom tillbaka! Har bilen på volvo nu och dom säger att CEM modulen är sönder! Och den är dyr att köpa ny! Någon som vet om man kan sätta i en begagnad? På volvo säger dom nej! Men bra skulle det va! Annars blir det vell att skicka den till någon elektronik firma om någon lödning är dålig!

skanepiraten
26 juli 2016 · 466 Inlägg

toyota skrev:
Felet kom tillbaka! Har bilen på volvo nu och dom säger att CEM modulen är sönder! Och den är dyr att köpa ny! Någon som vet om man kan sätta i en begagnad? På volvo säger dom nej! Men bra skulle det va! Annars blir det vell att skicka den till någon elektronik firma om någon lödning är dålig!

Googlade lite snabbt åt dig och http://www.bildelshuset.com/index.php?p … parationer dyker upp i flera trådar så kontakta dom för pris uppgift?

Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
jaka54
1 augusti 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ta isär modulen och kolla! Har du tur är det bara en kallödning någonstans, eller glappkontakt.
Oxid på kontakter är det mest vanliga felet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang