Volvo V70 Classic '2000 - Från 5 växlar till 6 växlar

Classic70
26 juli 2016 · 27 Inlägg

Tja!

Har grubblat på detta ett ganska så bra tag nu. Då min låda i min trogna gamla V70 har börjat föra oljud om sig så skulle den behövas bytas (rasslar på tomgång och vid avstängning), men i samma veva skulle jag vela sätta i en 6-växlad låda. Går det?
Utan desto större modifieringar?

Den nuvarande lådan har beteckningen M56H, och jag skulle vela byta mot en M66W, M66E61 eller M66D31.
Motorn är en B5244S på 170 hk (125 kW) och 230 Nm.

Självaste idén är att få ner varvtalet på landsväg (nu ca 2,550 r.p.m i 100 km/h) och därmed bränsleförbrukningen lite. Inte för att den är speciellt törstig nu men varje milliliter räknas, trots allt.
Motorn känns då potent och den orkar ju dra, även på femman (trots kass katalysator), så det är nog inget problem.

Vill gärna höra folks åsikter och tips!
Tack på förhand!

Volvo 240 (1988)
Kia Sorento "Taxin - GT-line 2.2 CRDi AWD" (2018)
Subaru Forester 2.0D AWD "Subawuu" (2008)
Knugcab
26 juli 2016 · 5 111 Inlägg

Om du vill få ner varvtalet så hoppas jag att du först kollat upp så den totala utväxlingen blir högre (numreriskt lägre) så du slipper bli besviken. Ibland är det ju bara frågan om en mer tätstegad låda.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Christian S
26 juli 2016 · 4 815 Inlägg

precis för det finns ett gäng M56 lådor med olika utväxlingar, just M56H finns med 2 eller om det var med 3 olika utväxlingar sen finns det ju M56L , LK, HK osv.

bara för att man får en växel till behöver inte betyda att varvtalet på högsta växeln i en viss hastighet bilr så mycket lägre utan det kanske bara är tätare imellan varje växel, allt beror på vad det är för utväxling på växlarna och i slutväxeln.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
viccoA
26 juli 2016 · 3 109 Inlägg

Om nu bränsleförbrukning är viktigt börja med att byta katalysator om den är igensatt, kommer göra minst likastor skillnad som en extra växel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang