Mysko elfel king cab kupefläkt

Kingcabxtreme
26 juli 2016 · 6 Inlägg

Tjena!
Har en -03 King Cab som kupefläkten inte vill snurra på.
Alla säkringar på hela bilen är hela. Mäter man på dom två kablar som kommer till fäkten är det ca 12volt på högsta fläkthastigheten, lägre på lägre hastigheter. Kontakten på fläkten glappar inte. Kopplar man fläkten direkt på batteriet snurrar den i full fart. Köpte ett fläktmotstånd på skroten och provade utan framgång, kan det vara det ändå trots att jag har olika hög spänning när jag justerar fläkthastigheten? 🤔

Är det nån som har nån aning om vad det kan vara?

Tack på förhand!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Man mätar med att hålla den ena anslutningen till bilens jord och den andra  mätar man på vardera tråden för att se om det är 12 volt på båda eller bara den ena när fläkten är av.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Kingcabxtreme
26 juli 2016 · 6 Inlägg

Jaha, ska det vara 12v på båda?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Nej det ska det inte för då går inte fläkten.
Normalt sett, 12 volt på den ena och jord på den andra för att fläkten ska gå.

Senast redigerat av tommen1 (26 juli 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Kingcabxtreme
26 juli 2016 · 6 Inlägg

Ok. Jag har 12v på ena och jord på den andra.

Kingcabxtreme
26 juli 2016 · 6 Inlägg

Ok. Jag har 12v på ena och jord på den andra.

mb_pucken
26 juli 2016 · 5 083 Inlägg

Hur mycket spänning är det om du mäter mellan följande;
Kaross och plus matning med fläkt inkopplad?
Mellan plus och jord i fläktens kontakt med fläkten inkopplad?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Kingcabxtreme
27 juli 2016 · 6 Inlägg

Nu när jag mätte var det först 11,78volt mellan sladdarna till fläkten. Sedan när jag kopplade in fläkten och mätte på stiften var det 0 volt. När jag sedan tog bort kablarna från fläkten igen och mätte var det 0 volt!?

Mellan + till fläkten och karossens jord var det ochså 0 volt.

Kingcabxtreme
27 juli 2016 · 6 Inlägg

inga säkringar gick sönder.

mb_pucken
27 juli 2016 · 5 083 Inlägg

Då har du ett avbrott eller kraftigt spänningsfall om du hade fläkten på när du mätte :-)
Då föreslår jag att du mäter innan motståndet och jobbar dig mot vredet tills det att du hittar spänningen igen :-)
Fläkten ska vara inkopplad när du mäter. Har du ingen förbrukare på så är risken stor att man lurar sig vid tex spänningsfall eller liknande :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Rahm74
16 oktober 2022 · 2 Inlägg

Hej!
Jag hittade en gammal tråd som stämmer in på mitt problem.
Jag har 12v från plusstiftet vid fläkten å chassit.
7v mellan stiften.
Men jag får inge utslag mellan minisstiftet å chassit.
Ska man inte få det.
Fläkten snurrar inte alls.

Mvh Rahm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang