Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Evildan
14 juli 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Mobilen förstör allt.   De är bara pinsamt att man måste tala om för folk på tex bröllop, fester, dop eller restaurangbesök att mobil undanbedes.     
Men de lärs ju in redan från 11-12 års ålder nu att mobilen ska vara med överallt där de är olämpligt smile  Kolla bara pokemon go eller va de nu heter.

Förbud på badstranden borde rädda livet på några av de stackars barn som drunknar varje sommar. "Jag tittade bara bort 2 sekunder" brukar det stå i pressen.

Jag behöver förvisso bara titta ut genom fönstret så ser jag ungar varje dag (om deras föräldrar ens är med) som aldrig är under uppsikt pga telefoner.     

Men du vet väl att på badhus så anser föräldrarna att de är badvaktens uppgift att hålla utkik efter deras barn även om föräldrarna är där big_smile   

Vissa föräldrar är knepiga.

Knepiga? Det var väldigt diplomatiskt skrivet av dig.
Det är även lärarnas uppgift att uppfostra barnen.
Folk borde utredas innan dom får föröka sig.

Muttley
14 juli 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

Förbud på badstranden borde rädda livet på några av de stackars barn som drunknar varje sommar. "Jag tittade bara bort 2 sekunder" brukar det stå i pressen.

Jag behöver förvisso bara titta ut genom fönstret så ser jag ungar varje dag (om deras föräldrar ens är med) som aldrig är under uppsikt pga telefoner.     

Men du vet väl att på badhus så anser föräldrarna att de är badvaktens uppgift att hålla utkik efter deras barn även om föräldrarna är där big_smile   

Vissa föräldrar är knepiga.

Knepiga? Det var väldigt diplomatiskt skrivet av dig.
Det är även lärarnas uppgift att uppfostra barnen.
Folk borde utredas innan dom får föröka sig.

Men de är ju knepigt.   Många av de i min ålder vågade inte göra så mycket skit med de lärarna vi hade,  vi hade ju respekt för dem för de lärarna visste hur man tog hand om oss big_smile
Idag är de ju avkommor av den generationen som kräver uppfostringen :p

Men för att hålla oss i tråden.   Jag har "skrämt" massvis med mobilstyrda människor när man kört bil, utan avsikt. 
Värsta fallet var en tjej som kom cyklande och skulle bege sig på ett övergångställe där hon kom från ingenstans med telefonen i handen, jag hann bromsa. 
Hon flög i gatan och telefonen flög all världens väg big_smile
De kunde alltså slutat riktigt illa men hon fick ett skrapsår.

Evildan
14 juli 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Jag behöver förvisso bara titta ut genom fönstret så ser jag ungar varje dag (om deras föräldrar ens är med) som aldrig är under uppsikt pga telefoner.     

Men du vet väl att på badhus så anser föräldrarna att de är badvaktens uppgift att hålla utkik efter deras barn även om föräldrarna är där big_smile   

Vissa föräldrar är knepiga.

Knepiga? Det var väldigt diplomatiskt skrivet av dig.
Det är även lärarnas uppgift att uppfostra barnen.
Folk borde utredas innan dom får föröka sig.

Men de är ju knepigt.   Många av de i min ålder vågade inte göra så mycket skit med de lärarna vi hade,  vi hade ju respekt för dem för de lärarna visste hur man tog hand om oss big_smile
Idag är de ju avkommor av den generationen som kräver uppfostringen :p

Men för att hålla oss i tråden.   Jag har "skrämt" massvis med mobilstyrda människor när man kört bil, utan avsikt. 
Värsta fallet var en tjej som kom cyklande och skulle bege sig på ett övergångställe där hon kom från ingenstans med telefonen i handen, jag hann bromsa. 
Hon flög i gatan och telefonen flög all världens väg big_smile
De kunde alltså slutat riktigt illa men hon fick ett skrapsår.

Prius är väldigt effektivt mot iPhonefiskar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 juli 2016 · 14 056 Inlägg

Den här kvällen med denna tråd var underbar att läsa!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
CarpeDiem German Engineering
15 juli 2016 · 9 081 Inlägg

Vettemannen skrev:
Den här kvällen med denna tråd var underbar att läsa!!!

/Benny

Håller med föregående talare.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Nakomis Avstängd
29 juli 2016 · 8 Inlägg

lillrackarn skrev:
Det värsta är barn som leker bredvid vägen eller barn som cyklar, man vet aldrig om det smäller. Det skulle inte vara så roligt att köra ihjäl en unge bara för att föräldrarna inte lärt dem att man ska undvika leka bredvid en väg...

Jag håller absolut med dig.
Jag är tvåbarnsmamma och det är alltid svårt med barn och bilar särskilld i stora städer.

JourneymanX
29 juli 2016 · 645 Inlägg

Det är flera som använder mobilen i bilen vid körning efter förbudet.Det är inte BRA.Tur endå att jag inte har /fick barn.Barn är mjuka bilar är hårda!

Kör klokt kör av vägen stanna vid ex en p-plats  prata då i telefon.

it_mutt Avstängd
29 juli 2016 · 10 388 Inlägg

JourneymanX skrev:
Det är flera som använder mobilen i bilen vid körning efter förbudet.Det är inte BRA.Tur endå att jag inte har /fick barn.Barn är mjuka bilar är hårda!

Kör klokt kör av vägen stanna vid ex en p-plats  prata då i telefon.

Fast...det är inte förbud mot att använda mobilen medan man kör.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
gamlingen
29 juli 2016 · 5 198 Inlägg

JourneymanX skrev:
Det är flera som använder mobilen i bilen vid körning efter förbudet.Det är inte BRA.Tur endå att jag inte har /fick barn.Barn är mjuka bilar är hårda!

Kör klokt kör av vägen stanna vid ex en p-plats  prata då i telefon.

fast det är endast förbjudet om det påverkar körningen.. oftast gör et ju det,, men det är upp till varje enskild polisman att avgöra det.

JourneymanX
29 juli 2016 · 645 Inlägg

it_mutt skrev:

JourneymanX skrev:
Det är flera som använder mobilen i bilen vid körning efter förbudet.Det är inte BRA.Tur endå att jag inte har /fick barn.Barn är mjuka bilar är hårda!

Kör klokt kör av vägen stanna vid ex en p-plats  prata då i telefon.

Fast...det är inte förbud mot att använda mobilen medan man kör.

ÄR det inte?Typiskt sverige(luddiga lagar) det måste först hända ngt så blir det andra visor.Totalförbjud skulle det vara!El handsfree till de som MÅSTE använda vid körning.

Djo
29 juli 2016 · 10 157 Inlägg

JourneymanX skrev:

it_mutt skrev:

JourneymanX skrev:
Det är flera som använder mobilen i bilen vid körning efter förbudet.Det är inte BRA.Tur endå att jag inte har /fick barn.Barn är mjuka bilar är hårda!

Kör klokt kör av vägen stanna vid ex en p-plats  prata då i telefon.

Fast...det är inte förbud mot att använda mobilen medan man kör.

ÄR det inte?Typiskt sverige(luddiga lagar) det måste först hända ngt så blir det andra visor.Totalförbjud skulle det vara!El handsfree till de som MÅSTE använda vid körning.

Nej så länge det inte påverkar din körning är det fullkomligt lagligt. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
trubbelturbo
29 juli 2016 · 1 460 Inlägg

DasAuto skrev:
Jag råkade göra en ogenomtänkt omkörning av en lastbil när jag lånade morsans bil. Skulle inte säga att den var olaglig, men vid fel tidpunkt. Sikten fram var väldigt bra men jag glömde bort att jag körde en vild Renault med 90 dieselhästar. ca 100-150 m fram kommer en sån där firma bil som har hur mycket plats som helst på sin sida, men han valde att köra rakt mot mig vilket resulterade att jag nästan åkte in i sidan på lastbilen jag körde om. Det handlade om centimeter. Var så jävla sur efter detta. Killen riskerar bokstavligen sitt liv och mitt för att bevisa att jag minsann hade fel. Efterblivet.

Här skedde omkörningen, var dock inget arbete på vägen då.
https://www.google.se/maps/@56.0620422, … 312!8i6656

Upplevde en liknande situation idag, Låg bakom en traktor med släp på en landsväg, bred vägren på båda sidorna. Traktorn körde på vägrenen men eftersom den var så bred tog den upp en stor del av körfältet också. Jag hade en mötande bil längre fram men jag hann om en bit innan mötet. Däremot när bilen bakom skulle köra om traktorn så antog han antagligen att den mötande bilen skulle hålla ut lite i vägrenen eftersom det fanns gott om plats, var god sikt och inga hinder. Men icke, den mötande bilen placerade sig så nära mittlinjen det bara gick, den omkörande bilen fick alltså klämma sig mellan traktorn han körde om och den mötande bilen (som slickade mittlinjen). Det gick bra men det var inte många decimeter över.

Naturligtvis borde den omkörande bilen ha väntat, men att riskera livet på både sig själv och andra bara för att bevisa att man har rätt (eller nej förresten, trafikregler är utformade så att man inte har några rättigheter, bara skyldigheter)är ju ganska idiotiskt. Särskilt som man har alla möjligheter att underlätta och minimera olycksrisken, bara man vill..

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
it_mutt Avstängd
29 juli 2016 · 10 388 Inlägg

JourneymanX skrev:

it_mutt skrev:

JourneymanX skrev:
Det är flera som använder mobilen i bilen vid körning efter förbudet.Det är inte BRA.Tur endå att jag inte har /fick barn.Barn är mjuka bilar är hårda!

Kör klokt kör av vägen stanna vid ex en p-plats  prata då i telefon.

Fast...det är inte förbud mot att använda mobilen medan man kör.

ÄR det inte?Typiskt sverige(luddiga lagar) det måste först hända ngt så blir det andra visor.Totalförbjud skulle det vara!El handsfree till de som MÅSTE använda vid körning.

Som redan påpekat så nej.

Det som den "nya" lagen säger är att du får använda mobilen "om det inte inverkar menligt på körningen".

I förlängningen var det tidigare som så att även om du höll på med mobilen och "råkade glida över" heldragen linje, så blev det inget alls av det (om det inte händer något samtidigt givetvis). Det har inte räckt till för ex.vis vårdslöshet i trafik. Nu (eller då) har man fått en möjlighet att bötfälla det.

Lagen i sig är inte så luddig egentligen, det luddiga ligger då i att det blir en bedömningsfråga från polisens sida vad som är "menlig inverkan" på körningen. Så nu finns ju större möjlighet iaf. Olyckorna är jag övertygad om att de hänt för allt för längesen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Skalman
29 juli 2016 · 508 Inlägg

Efter runt 80 mil med husvagn så får man se många rötägg.

1: Dom som bara ska köra om till vilket pris som helst. Spelar ingen roll om det är 70 eller 100 dom ska om ändå. Fast man ligger 80km/h backe upp och backe ner.
2: Vägen har två körfält och så kommer två körfält upphör men även fast varningen kommer nej jag hinner och blåser om så både bil och husvagn gungar till. Så om det inte vore nog så kommer alltid en stolle som blåser om precis när det börjar smalna av och sedan får bromsa för det ligger bilar framför och så får jag börja bromsa bara för att inte rötägget kunde vänta till nästa gång det blir två körfält igen.
Sånna borde bli av med körkortet ett halvår minst och sen få gå kurs/information om hur förödande skador kan bli av att öka hastigheten med 10 km/h gör för skillnad.

Folk borde köra med huvudet inte med foten stressa av och ta det lungt i trafiken. 
Eller ska vi behöva ha Färdskrivare i personbilar också kanske så kan länsman se hur dåligt du kör.
Eller gå ett steg längre och installera en puls mätare i bilen som gör att den går saktare om pulsen skenar eller är hög eller efter för hög hastihetsökning låser så hastigheten som står på skylten går inte att överskridas.

Senast redigerat av Skalman (29 juli 2016)

Mervolic Yawn...
29 juli 2016 · 3 151 Inlägg

Folk som ligger och pressar 2-3 meter bakom, trots att man ligger i eller strax över skyltad hastighet. Fy fan.

Nu har jag börjat sänka hastigheten när dom gör så. Ökar dom avståndet, så ökar jag hastigheten. Annars går det bara långsammare tills dom kör om. Jag har ingen lust att få en bil in i bagaget i närheten av min 1-åring, så minskad hastighet ger ju minskad risk i alla fall.

Råkade ut för just detta ikväll. Slutade med att jag körde i 65-70 på 100-väg. Så onödigt, endast pga ett hänsynslöst beteende.

Jokabsson
29 juli 2016 · 1 177 Inlägg

Mervolic skrev:
Folk som ligger och pressar 2-3 meter bakom, trots att man ligger i eller strax över skyltad hastighet. Fy fan.

Nu har jag börjat sänka hastigheten när dom gör så. Ökar dom avståndet, så ökar jag hastigheten. Annars går det bara långsammare tills dom kör om. Jag har ingen lust att få en bil in i bagaget i närheten av min 1-åring, så minskad hastighet ger ju minskad risk i alla fall.

Råkade ut för just detta ikväll. Slutade med att jag körde i 65-70 på 100-väg. Så onödigt, endast pga ett hänsynslöst beteende.

Klockrena jubelidioter. Alldeles för vanligt tyvärr och utsätter medtrafikanter för allvarlig fara.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mervolic Yawn...
29 juli 2016 · 3 151 Inlägg

Cracksoup skrev:
Klockrena jubelidioter. Alldeles för vanligt tyvärr och utsätter medtrafikanter för allvarlig fara.

Verkligen. Många gånger har man lust att bara stanna mitt på vägen, gå ut och fråga dom vad fan dom tänker med. Men det innebär ju tyvärr en ökad olycksrisk...

trubbelturbo
29 juli 2016 · 1 460 Inlägg

Mervolic skrev:
Folk som ligger och pressar 2-3 meter bakom, trots att man ligger i eller strax över skyltad hastighet. Fy fan.

Nu har jag börjat sänka hastigheten när dom gör så. Ökar dom avståndet, så ökar jag hastigheten. Annars går det bara långsammare tills dom kör om. Jag har ingen lust att få en bil in i bagaget i närheten av min 1-åring, så minskad hastighet ger ju minskad risk i alla fall.

Råkade ut för just detta ikväll. Slutade med att jag körde i 65-70 på 100-väg. Så onödigt, endast pga ett hänsynslöst beteende.

Jag hade en sådan bakom mig idag (många incidenter idag tongue) som låg precis bakom, på MOTORVÄG, mao. Hade han/hon alla möjligheter att köra om. Men icke. Så jag passade på att testa ett trick jag fått berättat för mig, nämnligen en lååååååång och ihållande spolning av vindrutan. Och ser man på, bilen bakom, som hamnade i dimman av min spolarvätska satte på vindrutetorkarna och backade av och höll avståndet resten av resan. + Att jag fick en skinande ren vindruta.

Effektivt och riskfritt big_smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mervolic Yawn...
29 juli 2016 · 3 151 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Mervolic skrev:
Folk som ligger och pressar 2-3 meter bakom, trots att man ligger i eller strax över skyltad hastighet. Fy fan.

Nu har jag börjat sänka hastigheten när dom gör så. Ökar dom avståndet, så ökar jag hastigheten. Annars går det bara långsammare tills dom kör om. Jag har ingen lust att få en bil in i bagaget i närheten av min 1-åring, så minskad hastighet ger ju minskad risk i alla fall.

Råkade ut för just detta ikväll. Slutade med att jag körde i 65-70 på 100-väg. Så onödigt, endast pga ett hänsynslöst beteende.

Jag hade en sådan bakom mig idag (många incidenter idag tongue) som låg precis bakom, på MOTORVÄG, mao. Hade han/hon alla möjligheter att köra om. Men icke. Så jag passade på att testa ett trick jag fått berättat för mig, nämnligen en lååååååång och ihållande spolning av vindrutan. Och ser man på, bilen bakom, som hamnade i dimman av min spolarvätska satte på vindrutetorkarna och backade av och höll avståndet resten av resan. + Att jag fick en skinande ren vindruta.

Effektivt och riskfritt big_smile

Jo, det knepet brukar funka. I alla fall tillfälligt. Men nu hade jag slut på spolarvätska, och rätt surt att jag (med risk att låta snål) ska behöva slösa spolarvätska för att folk ska fatta hur man kör på ett säkert sätt.

Man kanske skulle montera ett extra spolarmunstycke på bakrutan, riktat bakåt, med typ spillolja i behållaren. Less! mad roll

Jokabsson
30 juli 2016 · 1 177 Inlägg

Ibland blir man ordentligt sugen på att montera riktiga strålkastare bak på bilen likt de polisbilarna har. Det hade ju blivit effekt om man körde igång dem om någon ligger 2 meter bakom och trycker.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang