Vilken säkring till slutsteget?

antonohman
30 juli 2016 · 19 Inlägg

Hej!

Har köpt ett GM-D9601 som har tre 40A säkringar inbyggda.
http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/ … s/GM-D9601

Det sitter även ett MDS Fanatic series F-2600 Power i som har två 40A säkringar inbyggda.

Behöver jag köpa en till säkring?
Inkopplat nära batteriet?
Isåfall vad ska den ligga på?

Tack,

Anton

gutfucker Norrlänning
30 juli 2016 · 643 Inlägg

Om grejorna är avsäkrade i sig självt, så behöver du inte säkra av det ytterligare på vägen, om du inte vill förstås.

TurbOla Reservdansk
30 juli 2016 · 6 271 Inlägg

Alla slutsteg är väl avsäkrade, men att säkra av själva strömkabeln gör att om du skulle skava hål på kabeln så smäller ju den säkringen innan något börjar brinna.

Varför skulle alla kabelkit annars innehålla en extra säkring till strömkabeln?
Normen säger säkra av maximalt 30cm från batteriet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MickeEng
30 juli 2016 · 476 Inlägg

Du bör säkra av matar kabeln till slutsteget så nära batteriet du kan, för skulle det hända något så brinner kabeln genom hela bilen annars.https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192599/192599-10715fa77f6cc9eaa9160915f1a98174.jpg

Senast redigerat av MickeEng (30 juli 2016)

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
gutfucker Norrlänning
30 juli 2016 · 643 Inlägg

Det håller jag absolut med om, kanske missuppfattade frågan, men verkade som att han ville ha svar på med vilken strömstyrka han skulle avsäkra med tanke på stegens säkringar.

Den säkring du avsäkrar kabeln med beror på kabelns area, och har inget med slutstegen att göra, köper man kit så antar jag att säkringen man får med är anpassad efter arean på den medföljande kabeln, annars finns det tabeller för det också.

antonohman
30 juli 2016 · 19 Inlägg

Tack så mycket boys! Behöver alltså endast säkra strömkablen för "säkerhetsskull".

Edit: Man plussar alltså ihop antal ampere från varje säkring? Alltså 40A x 5 i det här fallet, så sammanlagt 200A? Enligt min polare som är elektriker så är det endast 40A man går efter, inte alla fem. Så i det här fallet så drar de 80A tillsammans, enligt honom.

Senast redigerat av antonohman (30 juli 2016)

gutfucker Norrlänning
31 juli 2016 · 643 Inlägg

Kollar man instruktionsboken till slutsteget du länkade så vill dom att du avsäkrar med 150A från batteriet, gissningsvis då för att steget ska kunna dra 40x3, så där verkar det ju stämma, gissningsvis samma på det andra, men det kan jag inte hitta något om.

Jag har för dålig koll för att veta om alla steg brukar vara avsäkrade på det viset, men det verkar ju vara åt det hållet. Isåfall så kan dina 2 steg dra 200A tillsammans.

TeknikToken
31 juli 2016 · 26 Inlägg

MickeEng skrev:
Du bör säkra av matar kabeln till slutsteget så nära batteriet du kan, för skulle det hända något så brinner kabeln genom hela bilen annars.http://www1.garaget.org/gallery/images/193/192599/192599-10715fa77f6cc9eaa9160915f1a98174.jpg

Hur sätter ni fast en stor fet ANL Hållare under huven ??

Var själv på väg att sätta fast min i skuffen men när jag läser detta att kabeln kan brinna fram till säkerhetshållaren så känns det väldigt osäkert faktiskt.

gutfucker Norrlänning
31 juli 2016 · 643 Inlägg

Jag har aldrig haft en bil där det varit så tajt under huven att jag inte fått plats med en säkring.
Sen har jag aldrig haft något monsterljud som krävt hundratals ampere heller i  och för sig.

antonohman
31 juli 2016 · 19 Inlägg

gutfucker skrev:
Kollar man instruktionsboken till slutsteget du länkade så vill dom att du avsäkrar med 150A från batteriet, gissningsvis då för att steget ska kunna dra 40x3, så där verkar det ju stämma, gissningsvis samma på det andra, men det kan jag inte hitta något om.

Jag har för dålig koll för att veta om alla steg brukar vara avsäkrade på det viset, men det verkar ju vara åt det hållet. Isåfall så kan dina 2 steg dra 200A tillsammans.

Innan skrev du att det hade med kabelns area att göra och inte hur kraftigt slutsteget är?

gutfucker Norrlänning
31 juli 2016 · 643 Inlägg

Absolut!
Men om steget kan dra 120W, så bör du ha en kabel som klarar det, och en säkring på den kabeln som gör detsamma.

Det är därför dom tycker att du ska ha 150A säkring på kabeln, för att steget kan dra 120 (om steget drar max så ska ju inte säkringen gå), men då måste du också ha en kabelarea som klarar 150A eller mer.

Tanken är ju:

Nåt går fel i steget så det drar över 40A på nån av säkringarna: säkringen på steget går, du får byta säkring för 2:50kr istället för steg för flera tusenlappar.
Nåt går fel med kabeln, att isoleringen går sönder och går mot kaross eller dylikt: säkringen på kabeln går, så du får byta säkring för 5kr, istället för att köpa ny bil då den gamla brann upp.

säkringen ska alltid vara den svagaste länken, för att du ska få byta den istället för nån av de dyra grejorna.

Säg gärna till om jag är otydlig så får jag försöka vara mer pedagogisk wink

Bassiehof
31 juli 2016 · 1 777 Inlägg

antonohman skrev:

gutfucker skrev:
Kollar man instruktionsboken till slutsteget du länkade så vill dom att du avsäkrar med 150A från batteriet, gissningsvis då för att steget ska kunna dra 40x3, så där verkar det ju stämma, gissningsvis samma på det andra, men det kan jag inte hitta något om.

Jag har för dålig koll för att veta om alla steg brukar vara avsäkrade på det viset, men det verkar ju vara åt det hållet. Isåfall så kan dina 2 steg dra 200A tillsammans.

Innan skrev du att det hade med kabelns area att göra och inte hur kraftigt slutsteget är?

Det är både och för om du har en för klen kabel som bara klarar 80A i styället för de 200A (eller så) du behöver blir kabeln varm och isoleringen smälter innan säkringen går och bilen riskerar att börja brinna. Var det inte någon som länkade till en sida med kabelarea och minsta tillåtna säkring? Följ den anvisningen så blir det bra.

antonohman
31 juli 2016 · 19 Inlägg

Tack boys! Blir till att köpa bättre kablar och större säkring då! smile

antonohman
31 juli 2016 · 19 Inlägg

Enligt manualen till slutsteget behöver jag 150A säkring och det är (enligt denna sida http://www.pmshopen.se/egensida/kabe...ax-sakring/510) 30mm2, 2 AWG. Däremot, kollar man i manualen igen står det:

"Less than 3.6m - 6AWG
Less than 6.4m - 4AWG"

Förtydligande: http://imgur.com/mzoyWBg
Hela manualen: https://www.pioneerelectronics.com/S...nual062716.pdf

Så, tillbaka till AWG. Jag kommer ha en kabel längre än 3.6m och kortare än 6.4m, alltså 4AWG. Kollar vi då i tabellen så står det 100A på 4AWG. Detta gör mig lite förvirrad, vad ska jag lita på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang