Få slutsteg, baslåd och bas att fungera ihop

antonohman
26 juli 2016 · 19 Inlägg

Hej!

Jag är ganska ny på det här med ljud i bilar. Jag kan verkligen inte mycket alls. Bilen jag köpte hade ett ganska bra ljudsystem men efter 1 vecka ungefär började basen pulsera ett slags muller så fort man startade stereon, lite som en trombon. Fick då reda på av förra ägaren att slutsteget var mycket kraftigare än själva basen och basjusteraren som är till slutsteget hade jag då tydligen haft på för hög volym, och förmodligen skadat basen.

Därför har jag nu tänkt köpa ny baslåda och bas för att förhoppningsvis lösa mitt problem.

Detta är det jag har planer på att köpa:

Bas:
GAS GPXXL12D1 - http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gpxxl12.html
EFFEKT (RMS): 2000W RMS
MAXEFFEKT: 5000W max
IMPEDANS: 2 x 1 ohm
STORLEK: 12 tum
MONTERINGSDJUP: 204mm
MONTERINGSHÅL: 295mm

Baslåda:
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gv112 … slada.html
Mått
Port mått 55x360mm portlängd 390mm. Yttermått låda: Bredd, höjd, djup övre/nedre 485 x 400 x 445/500mm. Hålmått för basen 285mm, med dubbelbaffel försänknings ytterdiameter i baffeln 340mm, inbyggnads djup 19mm. Vikt på lådan 19kg.

Slutsteget som redan sitter i bilen:
http://www.sonicelectronix.com/item_986 … 0D-v2.html
RMS Power @ 4 ohms 1200 watts x 1 channels
RMS Power @ 2 ohms 1800 watts x 1 channels
RMS Power @ 1 ohm 3000 watts x 1 channels

Peak Power @ 4 ohm 2400 watts x 1 channels
Peak Power @ 2 ohms 3600 watts x 1 channels
Peak Power @ 1 ohm 5000 watts x 1 channels

Frågor:
1. Kommer allt fungera som det ska eller finns det något uppenbart fel här?
2. Ser att hålmåtten för baslådan är 285mm medans monteringshålen för basen är 295mm, problem där?
3. Vad innebär 2 x 1 ohm på basspecifikationerna?
4. Klarar slutsteget av det här och borde jag tänka på något särskilt om det är för kraftigt för basen?
5. Borde baslådan vara riktad inåt mot baksätet? Som på sida 3 här: http://www.dls.se/econtent/files/4/tipssv.pdf

Blev mycket text nu, tack för att du läste och uppskattar alla tankar och svar!

/Anton-ganska-dålig-på-det-här

octan
26 juli 2016 · 372 Inlägg

Börja inte med att köpa ny baslåda. Försök kolla upp vad som är fel.

Jag hade börjat med att kolla över kablarna. Ström + jordningen. Viktigt att den är korrekt.
Inga klämda kablar eller suspekta kopplingar?

Pressa in konen rakt på basen. Skrapar den emot eller går den fritt ?
Skrapar den inte emot, testa baslådan i en kompis bil.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
antonohman
26 juli 2016 · 19 Inlägg

octan skrev:
Börja inte med att köpa ny baslåda. Försök kolla upp vad som är fel.

Jag hade börjat med att kolla över kablarna. Ström + jordningen. Viktigt att den är korrekt.
Inga klämda kablar eller suspekta kopplingar?

Pressa in konen rakt på basen. Skrapar den emot eller går den fritt ?
Skrapar den inte emot, testa baslådan i en kompis bil.

Får väl göra testa lite mer. Strömkablarna och jordningen fungerar som det ska. Inga klämda kablar eller suspekta kopplingar heller.

Vad menar du med "pressa in konen"?

Jag ska försöka felsöka lite till och se om det är steget eller basen det är fel på. smile

octan
26 juli 2016 · 372 Inlägg

antonohman skrev:
Vad menar du med "pressa in konen"?

Jag ska försöka felsöka lite till och se om det är steget eller basen det är fel på. smile

Man trycker konen inåt med hjälp av handen/händerna. Viktig att pressa så centrerat som möjligt och inte bara på ena sidan

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
antonohman
30 juli 2016 · 19 Inlägg

Vad får man reda på när man pressar in konen? Har inte testat än. Ska den "skrapa" (vad du nu menar med det?) e ller inte?

Finns det fler sätt att felsöka basen på?

gutfucker Norrlänning
30 juli 2016 · 643 Inlägg

Du kan sätta likström på basen (alltså koppla ett batteri direkt till basens), då ska den ju gå ut när den får ström, och tillbaka när du tar bort kopplingen till batteriet, då ser du ju till att börja med om den rör sig alls (vilket den verkar göra eftersom du får missljud), och kan kanske märka om det skrapar något på in eller utvägen.

https://youtu.be/u8S5Z496AzI?t=37 ungefär som han gör därifrån, fast du vill ju bara se att det rör sig och inte låter konstigt. Gissar på att du kan ha missljud ändå, även om du inte märker det vid liknande test, för jag tror inte din bas kommer röra sig lika mycket som den gör när du kör hög volym i stereon.

Linudollar
31 juli 2016 · 102 Inlägg

Bruset som kommer kan vara på grund av störningar mellan ström och lågnivå kabel. Om dem är dragna på samma ställe i bilen alltså. Låter dock lite orimligt om det har uppkommit helt plötsligt.

octan
1 augusti 2016 · 372 Inlägg

antonohman skrev:
Vad får man reda på när man pressar in konen? Har inte testat än. Ska den "skrapa" (vad du nu menar med det?) e ller inte?

Finns det fler sätt att felsöka basen på?

Skrapar den inte så är basen mest troligt hel. Och är den hel så ligger felet antingen i kopplingarna/sladdarna eller slutsteget.

Skrapar den så är den bränd = trasig.

Senast redigerat av octan (1 augusti 2016)

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang