Hantera frekvensdelning framsystem?

Janneutanb
3 augusti 2016 · 7 267 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brains skrev:
Min tanke är diskant på front högnivå m på stereon med hp filter.
Mid och mellan på rear lågnivå som y splittras till ett 4 kanaligt steg. Sen sköter man filtret på steget.
Och slutligen sub på sub kanalen.

Ja, men han behöver inte splitta någonting om han köper en stereo med 3-vägs filter och 6 lågnivå. Det enda han behöver då är ett fyrkanalssteg och han kan strunta i dess filter som ofta är rätt begränsade, bara 12 dB branthet m m, och det är svårare att nivåjustera de olika kanalerna på steget i stället för direkt i stereon när han sitter på plats i förarsätet.

Jo men han vill ju ha en sub också utöver 3 vägs kitet.

Dwa
3 augusti 2016 · 37 Inlägg

Brains skrev:

Bassiehof skrev:

Brains skrev:
Min tanke är diskant på front högnivå m på stereon med hp filter.
Mid och mellan på rear lågnivå som y splittras till ett 4 kanaligt steg. Sen sköter man filtret på steget.
Och slutligen sub på sub kanalen.

Ja, men han behöver inte splitta någonting om han köper en stereo med 3-vägs filter och 6 lågnivå. Det enda han behöver då är ett fyrkanalssteg och han kan strunta i dess filter som ofta är rätt begränsade, bara 12 dB branthet m m, och det är svårare att nivåjustera de olika kanalerna på steget i stället för direkt i stereon när han sitter på plats i förarsätet.

Jo men han vill ju ha en sub också utöver 3 vägs kitet.

Precis! Jag ska ha en sub utöver 3-vägskittet. Så då måste jag väl splitta en kanal, alternativt ha en stereo med fler än 6 lågnivå?

Hursomhelst, just nu lutar jag nog mot ställbara aktiva filter istället, som jag hittat begagnat. Har skrivit modellnamn högre upp i tråden. Hoppas att dessa skall ge tillräckligt med inställningsmöjligheter (då behöver jag inte leta steg som klarar bandpassfiltrering heller). Köper troligtvis även samtidigt begagnat 2st 4-kanalsteg. Då kan jag köra samtliga högtalare på stegen. Tror att detta blir billigaste lösningen, vilket viccoA skrev högre upp också.

Om nån tror att detta är en dum idé får ni gärna hojta till! Är väldigt tacksam för att ni orkat engagera er och hjälpa mig i denna tråd! smile

Senast redigerat av Dwa (3 augusti 2016)

Bassiehof
3 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

Brains skrev:

Bassiehof skrev:

Brains skrev:
Min tanke är diskant på front högnivå m på stereon med hp filter.
Mid och mellan på rear lågnivå som y splittras till ett 4 kanaligt steg. Sen sköter man filtret på steget.
Och slutligen sub på sub kanalen.

Ja, men han behöver inte splitta någonting om han köper en stereo med 3-vägs filter och 6 lågnivå. Det enda han behöver då är ett fyrkanalssteg och han kan strunta i dess filter som ofta är rätt begränsade, bara 12 dB branthet m m, och det är svårare att nivåjustera de olika kanalerna på steget i stället för direkt i stereon när han sitter på plats i förarsätet.

Jo men han vill ju ha en sub också utöver 3 vägs kitet.

Det går att lösa genom att köra en subsignal från fyrkanals- till ett monosteg till subben för jag anser att det är viktigare att ha filter och nivåjustering till framsystemet än till subben. Funkar nog vilket som.

Dwa
21 september 2016 · 37 Inlägg

Jag väcker liv i den här tråden igen för lite input om frekvenser. Det blev aktiva delningsfilter till slut. Jag har ingen erfarenhet av det sedan tidigare, har bara kört passivt tidigare, med "kit-filter". Så har dålig koll på vad som är lämpliga frekvenser. Förstår att jag får prova mig fram men vill gärna ha tips om vart jag ska starta. Diskanter, 3,5" mellanregister i liten sluten låda och 6,5" midbasar i dörrsidorna, samt 8" sub i bagagen. Har googlat en del och läst nånstans om denna startsetup, vad tros om det?:
Diskant: 8khz/12db och uppåt
Mellanregister: 200hz/12db - 7,8khz/12db
Midbas: 50hz/12db - 180hz/12db
Sub: 30hz/12db - 50hz/36db

Är det för högt på diskanterna? Bassiehof skrev som tips tidigare i tråden att inte dela mellan och diskant vid samma frekvens, är ovan för nära varandra?

En annan viktig fråga eftersom jag inte alls har koll på detta - är det risk att spela sönder något med setupen ovan? Har förstått att man inte får gå för lågt med diskanterna ex.vis? Vad tros om mellanregister, kan det va för lågt med 200?

Bassiehof
22 september 2016 · 1 777 Inlägg

Först måste du berätta vilken möjlig branthet filtren har. 6 till 24 db t ex. Sen får du lära dig att med 6 db menas branthet PER OKTAV. Så en oktav är exempelvis mellan 1000 och 2000 hz. En annan mellan 100 och 200 hz. Exempel, inga verkliga siffror, bara för att förklara. Om du har 6 db branthet LP faller alltså frekvensen mellan 1000 och 2000 hz med 6 db. vid 2000 hz spelar alltså elementet 6 db lägre än vid 1000 hz. Om du då har ett 6 db HP filter till diskanten vid 2000 hz spelar den 6db lägre vid 1000 hz, och eftersom då 2 element spelar i samma frekvensområde får du en höjning med 3 db mellan 1000 och 2000 hz och det förstör en annars ( i teorin) rak frekvensgång. Därför måste du ha delningen vid 10 khz för diskanten och 6 khz för mellanregister NÄR DU ANVÄNDER ETT 6 DB FILTER. Om du använder 24 db PER OKTAV branthet kan de ligga närmare varandra i frekvens. Så mycket beror på filtrets branthet. En annan sak du inte har nämnt är nivå. Diskanten bör sänkas med ett antal db för att de brukar ha högre känslighet i förhållande till bas/mellanregister.

På kvalitetsdiskanter från Scan-Speak, Dynaudio osv ligger fs på 1500-2000 hz , dvs de kan spela långt ner i mellanregistret. Kolla data för dina element. Alternativt ta reda på delningsfrekvensen som tillverkaren har på sitt filter i kitet du köpte. Om det är typ 3,5 khz ska du inte gå under det. 

HP på midbasen ska vara så brant som möjligt. Anser jag. Men lyssna dig fram.

Dwa
22 september 2016 · 37 Inlägg

Jag inser att jag har ännu sämre koll än den dåliga koll jag trodde jag hade... Så är mycket tacksam för hjälp och att du orkar skriva så utförligt! Tack!smile Vet faktiskt inte vilka branthetsmöjligheter som finns, skall kolla detta på filtrena när jag är i garaget. Har köpt högtalarna begagnat, samtliga av märket impact. Men de tillhör inte ett färdigt kit, så det finns inget kitfilter att titta på. Diskanterna vet jag tyvärr inte fs på, men på mellanregistret ligger det på 69,2hz Ang nivån så hade jag tänkt att ställa detta via stegen, kommer att ha en kanal till varje element.

Jag återkommer med mer info!

BigMack
23 september 2016 · 80 Inlägg

Den vanligaste filtertypen är butterworth och då går att beräkna hur mycket du behöver dra isär delningen och metoden är enkel.
Multiplicera lågpassfiltrets delningsfrekvens med 0,7692 och multiplicera högpassfiltrets delningsfrekvens med 1,3.
Exempel:
Önskad delningsfrekvens: 3000 Hz
Lågpass = 3000 x 0,7692 = 2307 Hz
Högpass = 3000 x 1,3 = 3900 Hz
Denna info kommer från http://www.drkrupp.se/hifi/index.html där det finns en del matnyttigt att läsa.
Men det som behandlas där gäller hemhifi, något som skiljer sig en del från bilhifi. Det är tex inte alltid man uppnår bäst resultat med att dra isär delningar utan ibland kan det vara bättre med överlappning.
Själv kör jag med överlapp mellan diskant och midd medans mellan midd och sub så går delningen isär.

Dwa
24 september 2016 · 37 Inlägg

Aha, tack så mycket för den informationen! Jag har kollat närmre på mina filter nu och inser att jag kraftigt överskattat vad man kan göra med dem... Till att börja med är det två filter, visst måste jag kunna gå från det ena filtret direkt till nästa filter? Dvs ex.vis köra ett lågpass på första och sedan ett högpass på nästa och sen vidare till steget? Varje kanal ut från filter har en nivå-ratt, om jag då går från ett filter till nästa, är det bättre att köra nästan maxnivå på första level-ratten och sen justera in från det sista filtret? Eller finns den nån nackdel med att ha för hög nivå på någon? (blir ju ytterligare en nivåratt sen på steget också).

Filter 1, jag kallar det XM-3, har tre ingångar och tre utgångar - front, rear och sub. Front och rear har endast HP-filter och sub har endast LP-filter. Samtliga med fast branthet, 12dB för HP och 18dB för LP.

Filter 2, jag kallar det CR-76, har två ingångar - "sub" och "line". Sub går direkt till en utgång. "Line" går till tre utgångar: low, mid och high. Low har endast lågpass, mid har både LP och HP och high har endast HP. Low har två val av branthet, 12 och 18dB. High har också två val: 12dB och 8dB. Mid har inte valbart och jag vet inte vad den fasta brantheten ligger på.

Dessutom har jag viss filtreringsmöjlighet på HU:n - LP på sub:en och HP på resten (inte ställbar branthet och vet inte vad den fasta ligger på).

Har funderat fram och tillbaka på hur detta går att kombinera. Helst så att viss nivåjustering kan göras direkt i HU:n också, dvs använda alla 3 lågnivåutgångarna därifrån.

En möjlig start setup skulle kunna bli:
Diskant: HP 6kHz (8 eller 12 dB)
Mellan: HP 200Hz (12 dB); LP 6kHz (vet ej dB)
Mid-bas: HP 50Hz (vet ej dB); LP 180 Hz (18dB)
Sub: HP 32Hz (12dB); LP 50Hz (vet ej dB)

Låter det som en möjlig start? Visst överlapp kommer det att bli.
I ovan tänkta kommer diskant och mellan gå på samma kanal från HU:n, Midbas kommer gå på en egen och Sub:en kommer också att gå på en egen.

Undra om någon orkade läsa allt! wink

Bassiehof
24 september 2016 · 1 777 Inlägg

Varför inte bara göra det enkelt för dig och köpa en DSP?

Dwa
24 september 2016 · 37 Inlägg

Jo, borde väl ha gjort det från början kanske. Snålheten som bedrog visheten i vanlig ordning. Jag ska testa med detta först när jag ändå har grejerna. Om det låter katastrofalt får jag väl bita i det sura och köpa en dsp i alla fall...

calle gsi Mek
25 september 2016 · 78 Inlägg

Köp en Pioneer DEH-8prs, då får du hög, mellan och låg med separata filter. Suben kör du på samma lågnivå som middbasarna och delar passivt på stegen. Den har även tidskomp och ställbara filter mm för varje kanal.

Har kört denna setupen själv och det funkar hur bra som helst. Det enda som kan ställa till det lite är att du kan få ett litet problem med tidskompen på suben men det kommer du inte märka så mycket

http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-deh-80prs.html

Audi A4 B7 tdi Quattro
BigMack
26 september 2016 · 80 Inlägg

Varför välja en halvbra lösning när det går att köpa dsp för i stort sett samma pengar?
Den här tex:

http://www.bilstereohornan.se/esx-x-dsp:1858

Dwa
26 september 2016 · 37 Inlägg

Tack så mycket för tipsen! Hade jag inte haft en HU redan så hade det absolut varit ett alternativ. Men nu har jag redan skaffat en HU och ska försöka få ihop ett test med grejerna jag redan har. Upptäckte att det saknades specialkontakt också, så måste försöka få ihop det med nån hemmafixad lösning. Blev verkligen ett snålköp som bet mig i baken det här. Hursomhelst får jag inte det här att fungera så blir det en DSP. Tack för all hjälp i alla fall!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang