Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

Morrran
2 augusti 2016 · 3 Inlägg

Hej!
Hoppas nån förbarma sig över en vilsen volvoägare...
Jag har köpt en Volvo 855 -95. Passar mina däck från förra bilen, V70, som är  205/55R16? Jag har även satt spacers mellan, men det är nåt som skrapar i...
Det som satt på var 195/65R15 men jag är inte bilkunnig, fattar ju inte skillnad.. Går det att fixa på nåt jäkla sätt eller måst jag köpa nya däck?? sad

Mvh Mårran

Mack Forum- och sitemoderator
2 augusti 2016 · 26 136 Inlägg

Morrran skrev:
Hej!
Hoppas nån förbarma sig över en vilsen volvoägare...
Jag har köpt en Volvo 855 -95. Passar mina däck från förra bilen, V70, som är  205/55R16? Jag har även satt spacers mellan, men det är nåt som skrapar i...
Det som satt på var 195/65R15 men jag är inte bilkunnig, fattar ju inte skillnad.. Går det att fixa på nåt jäkla sätt eller måst jag köpa nya däck?? sad

Mvh Mårran

Vad hade du för V70 tidigare mer exakt..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Christian S
3 augusti 2016 · 4 816 Inlägg

och sen en annan fråga är hur tjocka är spacersen? och av vilken anledning är dom monterade?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Morrran
3 augusti 2016 · 3 Inlägg

Hej!
Tack för svar.
Jag hade en V70 -01. Som jag krockade. Köpte en 940 -92, och köpte spacers för att kunna använda däcken på den. Nu rasade 940n så köpte en 855 -95, så nu vill jag ha däcken på den tongue vet ej strl på spacersen men kanske 200mm.

it_mutt Avstängd
3 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Morrran skrev:
Hej!
Tack för svar.
Jag hade en V70 -01. Som jag krockade. Köpte en 940 -92, och köpte spacers för att kunna använda däcken på den. Nu rasade 940n så köpte en 855 -95, så nu vill jag ha däcken på den tongue vet ej strl på spacersen men kanske 200mm.

Nej....du har inte 20cm tjocka spacers...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Christian S
3 augusti 2016 · 4 816 Inlägg

Morrran skrev:
Hej!
Tack för svar.
Jag hade en V70 -01. Som jag krockade. Köpte en 940 -92, och köpte spacers för att kunna använda däcken på den. Nu rasade 940n så köpte en 855 -95, så nu vill jag ha däcken på den tongue vet ej strl på spacersen men kanske 200mm.

om fälgarna passade på din V70 utan spacers så ska du inte ha spacers nu så min gissning är att det tar i skärmkanten eftersom fälgarna hamnar alldeles för långt ut.

it_mutt skrev:

Morrran skrev:
Hej!
Tack för svar.
Jag hade en V70 -01. Som jag krockade. Köpte en 940 -92, och köpte spacers för att kunna använda däcken på den. Nu rasade 940n så köpte en 855 -95, så nu vill jag ha däcken på den tongue vet ej strl på spacersen men kanske 200mm.

Nej....du har inte 20cm tjocka spacers...

jag tror han har skrivit fel och det ska vara 20mm vilket stämmer för att han skulle kunna montera fälgarna på den 940 han hade.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Morrran
3 augusti 2016 · 3 Inlägg

Haha! Vad vet du. Kanske är nån sorts monstertruck? Nä skämtåsido, såklart skulle det stå 20 mm.
Jaså.. Så jag bara plockar bort spacers. Gud så skönt att höra, orkar inte med att köpa nya däck igen.. De är splitt nya, på snygga alufälgar både sov, därför jag så gärna vill ha dem på bilskrället.. smile
Tusen tack för hjälpen, Christian!

Har en till fråga.
Bakluckan på 855 är bytt. Den går inte att låsa för det finns ingen nyckel. Går det att fixa på nå sätt så det går på c-låset?
Går det även att fixa en dörr som c-låset slutat funka på?

PS: jag är en brud, kan köra, försöker lära mig fixa lite små mek..

bokrygg
19 september 2016 · 22 Inlägg

Lägger till en länk på en bra kalkylator för färgar/däck om dom passar..

http://www.willtheyfit.com/index.php?wi … 5#isPage=1

ilaali
3 oktober 2016 · 167 Inlägg

Hejsan!

Det är så att jag har köpt en släpkärra(obromsat) reko trailer 850( - 98) men det följde ej med några vinterdäck.
Hittar ingen sida som kan berätta vilken bultdiameter jag ska ha på fälgarna

Någon som vet?

mvh

be0402
5 oktober 2016 · 1 Inlägg

Hej!

Har en Opel Astra årsmodell 2008 och ska nu börja leta vinterdäck. Enligt tabellerna som finns på nätet bytte Opel Astra ET-värde (Offset/inpressning) från 48 till 36 några år tidigare.

Är det någon som vet om jag kan sätta på gamla sortens fälgar med ET48 på en bil där ET 36 är standard? Dimensionerna i övrigt verkar vara desamma.

zemet
6 oktober 2016 · 4 036 Inlägg

be0402 skrev:
Hej!

Har en Opel Astra årsmodell 2008 och ska nu börja leta vinterdäck. Enligt tabellerna som finns på nätet bytte Opel Astra ET-värde (Offset/inpressning) från 48 till 36 några år tidigare.

Är det någon som vet om jag kan sätta på gamla sortens fälgar med ET48 på en bil där ET 36 är standard? Dimensionerna i övrigt verkar vara desamma.

Mät hur mycket frigång du har till fjäderben mm nu så får du svaret:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Juggen1988
18 november 2016 · 161 Inlägg

Hejsan! Var tvungen att köpa en ny fälg då jag fick bakvagnssladd och smällde hårt i ett gatuhörn.

Har beställt en sån här fälg: https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … d=26000315

Fälgen ser annorlunda ut mot mina andra sommar/vinterfälgar och jag har alltid "innan" fått med muttrar så jag har inte behövt tänka på om de passar eller inte. Vill ogärna chansa på att mina gamla muttrar passar och sen märka att däcket trillar av när man kör i hundra knyck med fru och barn...

Känner mig grovt handikappad nu, som sagt är jag van vid att få "allt i ett", undrar om jag också behöver köpa en centrumring till fälgen? 

Original nr på Toyota är: 42611-47400

Senast redigerat av Juggen1988 (18 november 2016)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2016 · 17 465 Inlägg

Juggen1988 skrev:
Hejsan! Var tvungen att köpa en ny fälg då jag fick bakvagnssladd och smällde hårt i ett gatuhörn.

Har beställt en sån här fälg: https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … d=26000315

Fälgen ser annorlunda ut mot mina andra sommar/vinterfälgar och jag har alltid "innan" fått med muttrar så jag har inte behövt tänka på om de passar eller inte. Vill ogärna chansa på att mina gamla muttrar passar och sen märka att däcket trillar av när man kör i hundra knyck med fru och barn...

Känner mig grovt handikappad nu, som sagt är jag van vid att få "allt i ett", undrar om jag också behöver köpa en centrumring till fälgen? 

Original nr på Toyota är: 42611-47400

Har sådana med som sommarhjul. Ser exakt likadan ut. 16" Använder samma muttrar till våra "Ronal alu" v-däck.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Juggen1988
18 november 2016 · 161 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Har sådana med som sommarhjul. Ser exakt likadan ut. 16" Använder samma muttrar till våra "Ronal alu" v-däck.

Gött! Behövde du en centrumring också? Kanske inte behövs då dessa fälger ska vara gjorda just för Prius?

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2016 · 17 465 Inlägg

Juggen1988 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Har sådana med som sommarhjul. Ser exakt likadan ut. 16" Använder samma muttrar till våra "Ronal alu" v-däck.

Gött! Behövde du en centrumring också? Kanske inte behövs då dessa fälger ska vara gjorda just för Prius?

Nej. Ingen centrum. Har du navkapslarna? De förändrar utseendet en del.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Juggen1988
18 november 2016 · 161 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Nej. Ingen centrum. Har du navkapslarna? De förändrar utseendet en del.

Nä, är bara fälg och däck jag har köpt. Har googlat runt och de gamla muttrarna borde fungera och jag borde inte behöva en centrumring. Får se i morgon helt enkelt när jag hämtar och skruvar på det nya däcket big_smile

Ska bara behöva köpa till en centrumkåpa, förhoppningsvis.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
18 november 2016 · 999 Inlägg

Finns det någon bra iphone app som man kan räkna rullomkrets med?

Jonnee
23 december 2016 · 34 Inlägg

Går det att köra med 19" 9.5" breda fälgar runtom på en Volvo S60 -03 utan att det tar i fjäderben eller liknande?

Senast redigerat av Jonnee (23 december 2016)

Volvo V70 "D4" (2016)
Chevrolet Corvette C5 "Cabriolet" (2002)
linus4
31 december 2016 · 1 Inlägg

Undrar om man kan ha abs355 18" utan spacers eller om man måste ha de på 944 o om man behöver spacers hur många mm?

_XeoN_ Drive It Like You Hate It
31 december 2016 · 334 Inlägg

linus4 skrev:
Undrar om man kan ha abs355 18" utan spacers eller om man måste ha de på 944 o om man behöver spacers hur många mm?

De beror ju på vad du har för ET på fälgarna, men troligen behöver du ha 25mm spacers

___ Life´s A Bitch Then You Die ____
BMW 320 Diesel "Familjeåket" (2007)
Volvo 945 Tdic "Knacket" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang