Frågor angående nya däck passat 4-motion

SsS
9 augusti 2016 · 83 Inlägg

Hej.
Har fått punktering på ett av mina däck på bilen så har lite funderingar.
Då det är ca 6mm kvar på de tre däck som är hela så undrar jag om det räcker att byta 2 av däcken?
Om det går att endast byta två av däcken så är nästa fundering om det måste vara samma fabrikat och märke på dom.

Bilen är en passat 4-motion från 2010.

Tacksam för svar.
Mvh

FLindgren
9 augusti 2016 · 5 089 Inlägg

Ingen fara att byta två på en såpass ny bil.
Tror bara bilar före 2005(?) rekomenderas att byta alla fyra. Efter det så blev mellandiffarna bättre smile

Byter ofta på jobbet med olika märken fram och bak och aldrig varit några klagomål.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
SsS
9 augusti 2016 · 83 Inlägg

FLindgren skrev:
Ingen fara att byta två på en såpass ny bil.
Tror bara bilar före 2005(?) rekomenderas att byta alla fyra. Efter det så blev mellandiffarna bättre smile

Byter ofta på jobbet med olika märken fram och bak och aldrig varit några klagomål.

Okej det lät väldigt skönt för både mig och plånboken nu efter semestern :-)

Tack för svar.  Mvh

AdamDahlstrom Fotograf
10 augusti 2016 · 155 Inlägg

Jobbar själv på däckfirma, och som det är sagt tidigare så räcker det med att byta två st i din situation!
Givetvis ska det helst vara av samma däckmärke, men inget måste! Dock måste det vara samma hastighetsindex och belastningsindex.

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
torsen
10 augusti 2016 · 7 198 Inlägg

Vet inte om din bil har visco eller annat 4x4-system.
Men med visco är det viktigt att alla 4 däcken har samma omkrets.
Fabrikatet på däcken spelar mindre roll.
Om inte så lämnar systemet "Full Tíme" och blir i stället "Part Time" = olämpligt utom i låg fart vid sidan av vägen. lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang