Smallblock cheva kamkedja

kakanbro
31 juli 2016 · 89 Inlägg

Tjena. Har googlat men blir mest mer förvirrad av engelska fackliga ord och förkortningar. Vill veta så jag inte sätter det 180 grader fel, eftersom veven snurrar 2 varv när kammen snurrat 1.

Om jag sätter dreven så att märkningar pekar mot varandra så är nu 1ans cylinder i ÖD på avgastakten. Men snurrar jag däremot på veven ett varv och sätter dreven med märkningar mot varandra så är 1ans cylinder i ÖD på komprissionstakten

Jag har haft isär motorn helt så har inget att utgå ifrån hur det va från början.

Vilket läge är rätt? Ska man ha 1ans cylinder i ÖD på komprissionstakten eller avgastakten när märkningar pekar mot varandra, dvs när kamens märkning är på kl 6 och vevens på kl 12

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 juli 2016 · 14 040 Inlägg

kakanbro skrev:
Tjena. Har googlat men blir mest mer förvirrad av engelska fackliga ord och förkortningar. Vill veta så jag inte sätter det 180 grader fel, eftersom veven snurrar 2 varv när kammen snurrat 1.

Om jag sätter dreven så att märkningar pekar mot varandra så är nu 1ans cylinder i ÖD på avgastakten. Men snurrar jag däremot på veven ett varv och sätter dreven med märkningar mot varandra så är 1ans cylinder i ÖD på komprissionstakten

Jag har haft isär motorn helt så har inget att utgå ifrån hur det va från början.

Vilket läge är rätt? Ska man ha 1ans cylinder i ÖD på komprissionstakten eller avgastakten när märkningar pekar mot varandra, dvs när kamens märkning är på kl 6 och vevens på kl 12

99% tror jag att märkningarna stå mot varandra i ÖD vid kompressionstakten. Nästan säker alltså!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
andreasgustavsson
31 juli 2016 · 819 Inlägg

Lättaste du kan göra är att stoppa ner en skruvmejsel i tändstiftshålet i cylinder 1.
När denna kolv är i topp är du rätt.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 juli 2016 · 14 040 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Lättaste du kan göra är att stoppa ner en skruvmejsel i tändstiftshålet i cylinder 1.
När denna kolv är i topp är du rätt.

Men denna kolv kan ju vara i utblåsfasen oxå och då blir det fel.

https://www.youtube.com/watch?v=hfvyxPr2K4Q

När insugsventilen öppnat och sugit in den blå gasen och kolven går i topp då skall märkningarna matcha varann.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (31 juli 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kakanbro
31 juli 2016 · 89 Inlägg

okej, tack. Då var det som jag misstänkte då, men googlade och fick det inte bekräftat riktigt, vore ju synd att göra fel på nått sånt smile

LeMans
31 juli 2016 · 12 Inlägg

Brukar vara emot varandra. Med det spelar ju ingen roll. Bara att du sätter dom lodrätt. Kl 6 el 12.
Som du själv säger: veven snurrar 2 varv när kammen snurrat 1
Det är sen när du ska i med fördelaren det kan bli ett halvt varv fel på den.
Men det märker du ju om den inte startar...

Pontiac Le Mans "Kompressor" (1965)
Ford Galaxie "Galaxie 63 fastback" (1963)
kakanbro
11 augusti 2016 · 89 Inlägg

Läste runt lite på forum mer och verkar som båda kl 12 brukar folk sätta när 1:ans cyl är i ÖD på komptakten. Så det gjorde jag. Men som sagt spelar kanske ingen roll. startar den inte är det väll bara vrida fördelaren halvt varv så blir det ju rätt ändå smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang