Hur funger Awd systemet på en V70R 1997-00 ?

ComeAtMeBro
12 augusti 2016 · 20 Inlägg

tjena, funderar lite på en V70R awd men har hört deras awd system inte är så bra ? att de är mäst framhjulsdrift ? Och en till fråga, går de och byta diffen eller nått som gör att den driver typ lika mycket på alla 4 hela tiden eller driver mera bak än fram utan att de blir super avancerat eller dyrt ? tacksam för svar smile

TurbOla Reservdansk
12 augusti 2016 · 6 271 Inlägg

AWDn bygger på framhjulsdrift till 90% och bakhjulen får 10% (inte säker på siffrorna, men huvudsakligen driver bilen fram).
Sitter en vinkelväxel efter växellådan som skickar kraft bakåt via mellandiff och kardan.

AWDn kopplas in av sig självt när framhjulen spinner och bakhjulen står stilla (t.ex på snö eller is), då mellandiffen ser ut som en lamellkoppling som badar i silikonolja, vilken blir trögare när den hettas upp.
Då låser den och upp till 50% av kraften skickas bakåt, om jag har rätt.

Bakaxeln är väl i princip densamma som på 960 och har en slungdiff, vilket gör framkomligheten rätt bra.

Det man brukar påpeka är att ha samma rullomkrets fram och bak på däcken, annars kommer viscon att ligga och småjobba hela tiden, vilket den inte tål i längden.

Sen gillar väl inte vinkelväxeln några ryckiga starter och så, men ihop med en automatlåda trivs väl drivlinan rätt bra.
Burnouts är inte att tänka på.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ComeAtMeBro
12 augusti 2016 · 20 Inlägg

gåre å byta på nå sätt så man har mera 50/50 hela tiden eller typ 70bak 30fram ? med annan diff eller nått ? och vadå tål inte bilen att man sprättar kopplingen ?

Marlboroman
12 augusti 2016 · 8 229 Inlägg

ComeAtMeBro skrev:
och vadå tål inte bilen att man sprättar kopplingen ?

Vinkelväxeln tycker inte om misshandel. Det sitter en hylsa som ska skydda den som går sönder om belastningen blir för hög. Det har kommit en ny hylsa som är bättre, men den går ändå sönder...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ComeAtMeBro
12 augusti 2016 · 20 Inlägg

Marlboroman skrev:

ComeAtMeBro skrev:
och vadå tål inte bilen att man sprättar kopplingen ?

Vinkelväxeln tycker inte om misshandel. Det sitter en hylsa som ska skydda den som går sönder om belastningen blir för hög. Det har kommit en ny hylsa som är bättre, men den går ändå sönder...

kan man förstärka den på nå sätt? tänkte man vill ju leka i en bil med 250+ hästar tongue

Marlboroman
12 augusti 2016 · 8 229 Inlägg

Det finns förstärkta vinkelväxlar att köpa, sen hur bra dem håller vid enbart bakhjulsdrift är det nog få som vet svaret på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
12 augusti 2016 · 6 271 Inlägg

ComeAtMeBro skrev:
gåre å byta på nå sätt så man har mera 50/50 hela tiden eller typ 70bak 30fram ? med annan diff eller nått ? och vadå tål inte bilen att man sprättar kopplingen ?

Har inte sett någon annan mellandiff till gamla AWDn än den som sitter där, så det är vad som finns att välja på, om du inte vill bygga om något väldigt.

Och ska du bygga om till 70/30 bak/fram så får du börja bygga om en hel del också, ändra utväxlingar o.s.v.

Men när mellandiffens olja blir överhettad kommer den ändå slå ifrån.
Systemet är byggt för FWD normalt, med assistans från RWD vid halt underlag. Så enkelt är det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang