Volvo 740 Turbo Intercooler - Surrande bränslepump

jkrz
12 augusti 2016 · 19 Inlägg

Hejsan!

Bränslepumpen på min Volvo 740 TIC -88 har surrat sedan jag skaffade bilen för ungefär ett år sedan. Den har fört ett sådant liv att jag nästan blivit tvungen att stänga av den när jag står på tomgång pga ljudet. I veckan nu så fick jag äntligen fingrarna ur och beställde en ny ersättningspump från KL Racing och monterade den igår kväll. Monteringen gick hyffsat smärtfritt för att vara första gången, pumpen sitter nu där den ska och bilen startar och går som normalt.

Nu till problemet, pumpen surrar fortfarande men mycket lägre än förut. Vet inte om jag är överkänslig efter att ha lyssnat på den förra pumpen men jag tycker ändå den borde vara lite tystare. Någon som vet vad felet kan vara eller ska den helt enkelt låta sådär? När jag bytte pumpen igår märkte jag även att slangen som går mellan pumpen och filtret gick att böja, ska det vara så eller ska den vara hård? Ska även byta filtret till veckan och undrar om jag då bör beställa en ny slang/koppling.

Alla tips uppskattas! smile

Senast redigerat av jkrz (12 augusti 2016)

Arly165 Bakhjulsdriven
12 augusti 2016 · 334 Inlägg

Den där slangen har varit hård på alla 700 serie jag hållit på med. Men den är inte billig som ny del om den fortfarande finns att köpa. Låg på över 1000-lappen hos Volvo när jag kollade för flera år sedan. Bästa är nog att plocka ner en hel pump/filtervagga på skroten och ta slangen därifrån. Brukar inte kosta mer än ett par 100.
Glöm inte nya kopparpackningar till banjoskruvarna.

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
jkrz
12 augusti 2016 · 19 Inlägg

Arly165 skrev:
Den där slangen har varit hård på alla 700 serie jag hållit på med. Men den är inte billig som ny del om den fortfarande finns att köpa. Låg på över 1000-lappen hos Volvo när jag kollade för flera år sedan. Bästa är nog att plocka ner en hel pump/filtervagga på skroten och ta slangen därifrån. Brukar inte kosta mer än ett par 100.
Glöm inte nya kopparpackningar till banjoskruvarna.

Okej då ska jag försöka få tag på en ny sådan, tack så mycket!

Senast redigerat av jkrz (12 augusti 2016)

jkrz
12 augusti 2016 · 19 Inlägg

Nu sitter det nytt filter, ny koppling och nya packningar. Pumpen låter lite fortfarande men jag antar att det bara är att acceptera, vad jag har fått höra så är pumparna inte knäpptysta. Tack för tipset Arly165!

Arly165 Bakhjulsdriven
12 augusti 2016 · 334 Inlägg

Kan bara inflika att om jag sitter med öppen dörr när man vrider på tändningen, så hörs pumpen rätt så tydligt de där 2-3 sekunderna som den "primar". Med motorn igång måste jag verkligen anstränga mej för att kunna urskilja bränslepumpens ljud från under bilen. Gäller båda mina 700.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
jkrz
13 augusti 2016 · 19 Inlägg

Arly165 skrev:
Kan bara inflika att om jag sitter med öppen dörr när man vrider på tändningen, så hörs pumpen rätt så tydligt de där 2-3 sekunderna som den "primar". Med motorn igång måste jag verkligen anstränga mej för att kunna urskilja bränslepumpens ljud från under bilen. Gäller båda mina 700.

Okej, jag kan höra min om jag står bredvid förardörren eller sitter med öppen dörr, inte jättehögt men ändå så pass tydligt att den hörs. Tror du det beror på pumpen eller någonting annat? Allting som sitter därunder är nybytt nu nämligen. Kan det bero på att pumpen i tanken har dåligt tryck kanske?

Arly165 Bakhjulsdriven
13 augusti 2016 · 334 Inlägg

Inte helt omöjligt att tankpumpen börjar bli dålig. Vet du om den är bytt? Den ska höras "tydligt" surrande om du lägger örat och lyssnar ner i tankröret med locket borttaget. Bästa är att bygla bränslepumpsreläet med motorn avstängd så får man bort motorljudet.
På min 760 fick jag även ett ansträngt ljud från huvudpumpen när det var ett veck på påfyllningsslangen mellan röret och tanken efter att jag bytt armaturen..
Är väl de grejer jag kan komma på nu..

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
jkrz
13 augusti 2016 · 19 Inlägg

Arly165 skrev:
Inte helt omöjligt att tankpumpen börjar bli dålig. Vet du om den är bytt? Den ska höras "tydligt" surrande om du lägger örat och lyssnar ner i tankröret med locket borttaget. Bästa är att bygla bränslepumpsreläet med motorn avstängd så får man bort motorljudet.
På min 760 fick jag även ett ansträngt ljud från huvudpumpen när det var ett veck på påfyllningsslangen mellan röret och tanken efter att jag bytt armaturen..
Är väl de grejer jag kan komma på nu..

Okej tack för tipsen, ska ta en närmare titt på det där då. Testade att köra i lite tvåtaktsolja i tanken efter att ha fått det tipset men tycker fan nästan den låter mer nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang