Vibrerande tomgång / självdör: Opel Astra G 1.6L -02

VTEx
13 augusti 2016 · 107 Inlägg

Hej.
Har en Opel Astra 1.6L 02:a. Motorkod:  Z16XE ( Automatlåda )

FEL 1:
På senare tid har den var lustig vid "kallstart" om man nu kan kalla det så när det vart som varmast ute.
Låter jag bilen stå 3-4 timmar och ska starta så varvar den upp till 2000-2500Rpm i 2 sekund för att sen sakta gå ned till normal tomgång, så här är den varje gång jag startar när den stått still en stund, så det är inget som bara händer ibland.

FEL 2:
Den har börjat pipa/tjuta "elektriskt ljud" från gasspjälet.
Samt att det börjat ticka / knacka från spjället ibland mer ibland mindre, men när det tickar som mest är det ganska ordentligt.

FEL 3:
Nu de senaste 2 veckorna har jag märkt att bilen är svårstartad om det regnar ute, om den stått någon timme?
Likaså senast idag "det regnar" så åkte jag ca: 2mil på en motorled, och när jag släpper av och ska svänga av leden så dör bilen.
Startar bilen igen och den startar men rycker och hostar och sen dör efter några sekunder.
Startar igen och varvar upp den en aning och då funkar den igen typ 2km så händer samma sak igen.
Sen efter det så startar den och går felfritt 2mil hem igen?
Märker dock att motorn vibrerar på tomgång. Den rycker inte eller hostar utan bara ett konstant vibrerande.

- - - - - -
Motorlampan tändes för ungefär ett halvår sedan, med varning för EGR-Ventilen. Koden togs då bort och motorlampan har inte lyst sedan dess.

Nu idag kopplade jag in en AUTOCOM dator och följande felkod visas:
P0400
-Avgasrecirkulationskrets område/prestanda, stängd ventil
-Intermittent


Det är alltså ungefär samma felkod som jag för ett halvår sedan släckte, men den ligger kvar men motorlampan lyser ej?

Det jag har gjort är:
*Borttagning och rengöring av spjällhus.
*Borttagning och rengöring av egr ventil.
Bilen servades med ny olja och filter samt tändstift för ungefär 2 månader sedan.

Vad kan tänkas vara fel?

MvH

Senast redigerat av VTEx (13 augusti 2016)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Ford Cmax "Smaxen" (2012)
Chevrolet Impala "BTK" (1968)
Volkswagen 1600 TL "SextonHundran" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang