ABS hydraulblock strul(?)

Thomasx
14 augusti 2016 · 19 Inlägg

Hejsan

Har under en längre tid haft problem med bromsarna på vår Chrysler Grand Voyager 2008. Det händer ibland att bromsarna på alla fyra hjulen blir överhettade, och ibland bara något hjul. Jag har kollat oken upprepade gånger utan att det varit något problem där. Har nu haft isär hela systemet och huvudcylinder och rör verkar helt ok, återstår i stort set bara ABS hydraulblocket. Provade att blåsa genom portarna och det gick, men var rejält tungt. Jag hade förväntat mig att det skulle gå helt utan motstånd, för att bromsarna inte skall ligga på. Men det kanske är normalt?

När jag skulle lufta ett av oken, med en vacuum-avluftare, kom ingen bromsvätska ut alls. Det var sent på kvällen så jag lät det vara till nästa dag, och då funkade det att avlufta helt utan problem. Så bara av att stå över natten hade felet rättat till sig. Jag får känslan av att det är magnetventilerna i ABS-modulen som kärvar.

Någon som har något att tillföra här, hur stort motstånd ska det vara i kanalerna i ABS-blocket, vad problemet kan vara, etc?

/Thomasx

Senast redigerat av Thomasx (14 augusti 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang