Försäkring för bil med turbo

totte1015
15 augusti 2016 · 463 Inlägg

Så, jag är under 24, vilket gör ägande av turbobil mycket dyrt, jag har just nu folksam för jag har samlingsrabatt och gud mer vet vad som drar ner priset.

Det jag betalar per månad är 1148kr

Det ICA har på sin halvförsäkring är 908kr i månaden om jag lägger till självrisksskyddet

Men jag har svårt att 100% förstå vad som är skillnaden och vad som är dåligt/bra och varför det blir så mycket skillnad i priset

Hoppas att någon här kan upplysa mig om jag borde göra det eller inte

zleepy Trucker
15 augusti 2016 · 1 391 Inlägg

Finns säkert billigare priser på försäkring om du kollar runt bland alla andra bolag, dock är det viktigt att kolla vad som ingår i dom olika försäkringarna, gäller och ha rätt skydd när det väl behövs..

Så du undrar vad om är skillnad mellan din försäkring du betalar 1148 hos folksam just nu och halvförsäkringen ICA har för 908kr, med deras pluspaket som ha självriskskydd (•Självriskskydd som eliminerar självrisken vid skadegörelse och kollision utomlands)

Har du halv eller helförsäkring hos folksam?

Läs vad som ingår i din nuvarande försäkring och ICA's, så märker du skillnaden, att alltid ta det billigaste är inte bäst...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
totte1015
15 augusti 2016 · 463 Inlägg

zleepy skrev:
Finns säkert billigare priser på försäkring om du kollar runt bland alla andra bolag, dock är det viktigt att kolla vad som ingår i dom olika försäkringarna, gäller och ha rätt skydd när det väl behövs..

Så du undrar vad om är skillnad mellan din försäkring du betalar 1148 hos folksam just nu och halvförsäkringen ICA har för 908kr, med deras pluspaket som ha självriskskydd (•Självriskskydd som eliminerar självrisken vid skadegörelse och kollision utomlands)

Har du halv eller helförsäkring hos folksam?

Läs vad som ingår i din nuvarande försäkring och ICA's, så märker du skillnaden, att alltid ta det billigaste är inte bäst...

Jag har halv hos folksam, just därför jag är fundersam då helförsäkring i princip är lika billigt som halv hos folksam

caromania Forummoderator
15 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

totte1015 skrev:

zleepy skrev:
Finns säkert billigare priser på försäkring om du kollar runt bland alla andra bolag, dock är det viktigt att kolla vad som ingår i dom olika försäkringarna, gäller och ha rätt skydd när det väl behövs..

Så du undrar vad om är skillnad mellan din försäkring du betalar 1148 hos folksam just nu och halvförsäkringen ICA har för 908kr, med deras pluspaket som ha självriskskydd (•Självriskskydd som eliminerar självrisken vid skadegörelse och kollision utomlands)

Har du halv eller helförsäkring hos folksam?

Läs vad som ingår i din nuvarande försäkring och ICA's, så märker du skillnaden, att alltid ta det billigaste är inte bäst...

Jag har halv hos folksam, just därför jag är fundersam då helförsäkring i princip är lika billigt som halv hos folksam

Kanske är det så att Folksam är oskäligt dyra? Min erfarenhet av Folksam är att de inte försäkrar något jag äger.

Har du kontaktat Insplanet?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
15 augusti 2016 ·

Folksam och IF är dyra för mig, de kunde vara dubbelt så dyrt att anlita de.  När jag var 21 köpte jag en volvo 2.0t och hel + Merförsäkringar kostade mig 6000 kronor totalt.

Men sen bor du i Göteborg så de blir lite dyrare.  Ring runt till fler bolag, tex länsförsäkringar kan vara billigare om du samlar allt du har.

Jokabsson
15 augusti 2016 · 1 177 Inlägg

Kollat på Länsförsäkringar? Min BMW kostar strax över 6000kr/år halvförsäkring för mig. Trygg Hansa och Folksam ska ha dubbla det. Minst.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Low
15 augusti 2016 · 3 311 Inlägg

Jag har haft min saab på länsförsäkringar helförsäkring 479 kr månad. Vilket är helt okej!:-) haft dem sen jag var 22 är 24 idag.

spillolja
15 augusti 2016 · 4 025 Inlägg

man kan börja med https://www.compricer.se/forsakring/bil/

sedan går man vidare till dom olika bolagens hemsidor
där man kan välja flera parametrar  tex. nivå på själrisk m.m

när jag bytte bolag för hemförsäkringen   valde jag trygg hansa  med 5000:- i självrisk och lösöre max 200.000:-
och premien stannar på 420:-/helår

den nuvarnade VW golf 09 kostar knappt 4000:- helår för en helförsäkring, trygg-hansa försäkrar för några 100:-dringar billigare  men har bara maskiskada till 12.000 mil

medan nuvarnade har 15.000mil som gräns, bilen blir dock över 8 år gammal nästa huvudförfallodag  och då faller maskinskadan ur ändå och kanske då väljer trygg hansa

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Soulman
15 augusti 2016 · 1 271 Inlägg

totte1015 skrev:
Så, jag är under 24, vilket gör ägande av turbobil mycket dyrt, jag har just nu folksam för jag har samlingsrabatt och gud mer vet vad som drar ner priset.

Det jag betalar per månad är 1148kr

Det ICA har på sin halvförsäkring är 908kr i månaden om jag lägger till självrisksskyddet

Men jag har svårt att 100% förstå vad som är skillnaden och vad som är dåligt/bra och varför det blir så mycket skillnad i priset

Hoppas att någon här kan upplysa mig om jag borde göra det eller inte

Vad har turbo med saken att göra? Jag har en 105hk Golf med turbo. Den kostar nästan ingenting i försäkring.

Premien handlar helt och hållet om hur gammal du är, var du bor, hur du bor, vilken självrisk du väljer och vilken bil det handlar om, vilken årlig körsträcka du har och hur din historik ser ut med eventuellt tidigare reglerade skador. Alla bolag kommer värdera detta helt olika helt beroende på vad deras statistik säger med din profil och hur skaderegleringarna ser ut för den bilmodellen du frågar på kopplat till området där du bor och verkstadspriser för olika typer av reparationer.

Insplanet är sist jag kollade ett riktigt skojarföretag för de jämför bara priser på de försäkringsbolag de samarbetar med och täcker därför inte alla bolag. Men de är som man förstår väldigt dåliga på att informera om det.

Dessa förutsättningar gör att det är så olika premier för samma bil så det är helt ointressant att läsa vad andra betalar. Alla moderna bolag har webformulär, gör din läxa och skicka in din offertförfrågan till dem allihop.

Senast redigerat av Soulman (15 augusti 2016)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
15 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:
Insplanet är sist jag kollade ett riktigt skojarföretag för de jämför bara priser på de försäkringsbolag de samarbetar med och täcker därför inte alla bolag. Men de är som man förstår väldigt dåliga på att informera om det.

Dessa förutsättningar gör att det är så olika premier för samma bil så det är helt ointressant att läsa vad andra betalar. Alla moderna bolag har webformulär, gör din läxa och skicka in din offertförfrågan till dem allihop.

Säkert är det så att de är knutna till vissa bolag, men jag skulle inte dra det så långt att kalla dem skojare. Jag har tjänat tiotusentals kr på att slå dem en signal när premien förfaller på mina bilar. Senast på vår Lexus, 2 minuter i telefon så hade vi tjänat 6.000kr för ett år. Men med det sagt så är det säkert så att man själv kan göra samma efterforskningar och skicka offerter och ringa in och tjäna ytterligare en hundring eller två. Men min erfarenhet av tjänsten är god och jag har inga problem med att de såklart tjänar någon procent här eller där när jag själv tjänar 25%. Jag tycker man är dum om man inte ringer och frågar. "Hej, vad skulle det kosta att försäkra ABC123?". Svar inom 1 minut, en bra fingervisning kring hur billigt det kan bli. Men måste ju inte hoppa på erbjudandet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
15 augusti 2016 ·

spillolja skrev:
man kan börja med https://www.compricer.se/forsakring/bil/

sedan går man vidare till dom olika bolagens hemsidor
där man kan välja flera parametrar  tex. nivå på själrisk m.m

när jag bytte bolag för hemförsäkringen   valde jag trygg hansa  med 5000:- i självrisk och lösöre max 200.000:-
och premien stannar på 420:-/helår

den nuvarnade VW golf 09 kostar knappt 4000:- helår för en helförsäkring, trygg-hansa försäkrar för några 100:-dringar billigare  men har bara maskiskada till 12.000 mil

medan nuvarnade har 15.000mil som gräns, bilen blir dock över 8 år gammal nästa huvudförfallodag  och då faller maskinskadan ur ändå och kanske då väljer trygg hansa

Compricer var inte bra.  Fick inte fram LF, IF, Trygg hansa, Folksam med mera alltså de stora bolagen. Fick fram en massa bolag jag aldrig hade velat försäkra i :p    De är alltså bättre att fortfarande gå in på respektives sidor och jämföra.

Soulman
15 augusti 2016 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:
Insplanet är sist jag kollade ett riktigt skojarföretag för de jämför bara priser på de försäkringsbolag de samarbetar med och täcker därför inte alla bolag. Men de är som man förstår väldigt dåliga på att informera om det.

Dessa förutsättningar gör att det är så olika premier för samma bil så det är helt ointressant att läsa vad andra betalar. Alla moderna bolag har webformulär, gör din läxa och skicka in din offertförfrågan till dem allihop.

Säkert är det så att de är knutna till vissa bolag, men jag skulle inte dra det så långt att kalla dem skojare. Jag har tjänat tiotusentals kr på att slå dem en signal när premien förfaller på mina bilar. Senast på vår Lexus, 2 minuter i telefon så hade vi tjänat 6.000kr för ett år. Men med det sagt så är det säkert så att man själv kan göra samma efterforskningar och skicka offerter och ringa in och tjäna ytterligare en hundring eller två. Men min erfarenhet av tjänsten är god och jag har inga problem med att de såklart tjänar någon procent här eller där när jag själv tjänar 25%. Jag tycker man är dum om man inte ringer och frågar. "Hej, vad skulle det kosta att försäkra ABC123?". Svar inom 1 minut, en bra fingervisning kring hur billigt det kan bli. Men måste ju inte hoppa på erbjudandet.

Det viktigaste är ju att göra nånting. Men de jämför ju inte försäkringarna som faktiskt finns, precis som Compricer. De jämför vissa försäkringar men det framgår verkligen inte med tydlighet.

Viktigt att komma ihåg är att man som regel alltid får ett erbjudande som ny kund. Med autogiro t.ex är det jävligt lätt att glömma bort att hålla koll på vad premien blir år två. Det kan skilja tusenlappar på samma bil om man bara låter försäkringen rulla på.

Senast redigerat av Soulman (15 augusti 2016)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
15 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:

caromania skrev:

Soulman skrev:
Insplanet är sist jag kollade ett riktigt skojarföretag för de jämför bara priser på de försäkringsbolag de samarbetar med och täcker därför inte alla bolag. Men de är som man förstår väldigt dåliga på att informera om det.

Dessa förutsättningar gör att det är så olika premier för samma bil så det är helt ointressant att läsa vad andra betalar. Alla moderna bolag har webformulär, gör din läxa och skicka in din offertförfrågan till dem allihop.

Säkert är det så att de är knutna till vissa bolag, men jag skulle inte dra det så långt att kalla dem skojare. Jag har tjänat tiotusentals kr på att slå dem en signal när premien förfaller på mina bilar. Senast på vår Lexus, 2 minuter i telefon så hade vi tjänat 6.000kr för ett år. Men med det sagt så är det säkert så att man själv kan göra samma efterforskningar och skicka offerter och ringa in och tjäna ytterligare en hundring eller två. Men min erfarenhet av tjänsten är god och jag har inga problem med att de såklart tjänar någon procent här eller där när jag själv tjänar 25%. Jag tycker man är dum om man inte ringer och frågar. "Hej, vad skulle det kosta att försäkra ABC123?". Svar inom 1 minut, en bra fingervisning kring hur billigt det kan bli. Men måste ju inte hoppa på erbjudandet.

Det viktigaste är ju att göra nånting. Men de jämför ju inte försäkringarna som faktiskt finns, precis som Compricer. De jämför vissa försäkringar men det framgår verkligen inte med tydlighet.

Viktigt att komma ihåg är att man som regel alltid får ett erbjudande som ny kund. Med autogiro t.ex är det jävligt lätt att glömma bort att hålla koll på vad premien blir år två. Det kan skilja tusenlappar på samma bil om man bara låter försäkringen rulla på.

Sant. Det lönar sig aldrig att vara trogen ett försäkringsbolag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

Compricer osv ska givetvis undvikas. Av uppenbara orsaker.

Vi har varit trogna Länsförsäkringar. Det har lönat sig. När premien hoppar upp på något ringer jag och frågar vem som rökt svamp... Vänligt men hot om byte.

Yaris hel, 132kr
Prius hel, 250 ca
Hem och båt finns med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Blyfot_Racing
16 augusti 2016 · 904 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:

caromania skrev:

Säkert är det så att de är knutna till vissa bolag, men jag skulle inte dra det så långt att kalla dem skojare. Jag har tjänat tiotusentals kr på att slå dem en signal när premien förfaller på mina bilar. Senast på vår Lexus, 2 minuter i telefon så hade vi tjänat 6.000kr för ett år. Men med det sagt så är det säkert så att man själv kan göra samma efterforskningar och skicka offerter och ringa in och tjäna ytterligare en hundring eller två. Men min erfarenhet av tjänsten är god och jag har inga problem med att de såklart tjänar någon procent här eller där när jag själv tjänar 25%. Jag tycker man är dum om man inte ringer och frågar. "Hej, vad skulle det kosta att försäkra ABC123?". Svar inom 1 minut, en bra fingervisning kring hur billigt det kan bli. Men måste ju inte hoppa på erbjudandet.

Det viktigaste är ju att göra nånting. Men de jämför ju inte försäkringarna som faktiskt finns, precis som Compricer. De jämför vissa försäkringar men det framgår verkligen inte med tydlighet.

Viktigt att komma ihåg är att man som regel alltid får ett erbjudande som ny kund. Med autogiro t.ex är det jävligt lätt att glömma bort att hålla koll på vad premien blir år två. Det kan skilja tusenlappar på samma bil om man bara låter försäkringen rulla på.

Sant. Det lönar sig aldrig att vara trogen ett försäkringsbolag.

Det vet ja inte om det stämmer faktiskt, jag har alltid haft Volvia å nu sist så när ja skulle försäkra s60in så fick ja ett pris, det va ju högt sa jag kolla i datorn sa jag "har haft Volvia i 17 år å aldrig använt den" han tittade å sänkte sänk mer sa jag, nä men du får alla tillägsförsäkringar. Så jag är trogen Volvia. Mor hade en likadan s60 hon bor i hus på landet garage ect etc. Men hon betalade 250kr mer per månad än mig som bor inne i samhället lägenhet å inget garage. Men jag har stått på alla mina bilar min första 850 turbo en 94 med 5000mil köpte ja 01 helförsäkring Volvia 1700kr per månad. Så va trogen dina försäkrings bolag skulle ja säga.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Soulman
16 augusti 2016 · 1 271 Inlägg

Och du gjorde ju precis rätt. Hade du inte ringt och förhandlat hade du fått ett för högt pris. Och hade du ringt något annat bolag hade du kanske fått ett ännu lägre pris? Så du kan i 17 år ha fått betala ett för högt pris eftersom det verkae varit väääldigt lätt att sänka din premie.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
16 augusti 2016 ·

Blyfot_Racing skrev:

caromania skrev:

Soulman skrev:

Det viktigaste är ju att göra nånting. Men de jämför ju inte försäkringarna som faktiskt finns, precis som Compricer. De jämför vissa försäkringar men det framgår verkligen inte med tydlighet.

Viktigt att komma ihåg är att man som regel alltid får ett erbjudande som ny kund. Med autogiro t.ex är det jävligt lätt att glömma bort att hålla koll på vad premien blir år två. Det kan skilja tusenlappar på samma bil om man bara låter försäkringen rulla på.

Sant. Det lönar sig aldrig att vara trogen ett försäkringsbolag.

Det vet ja inte om det stämmer faktiskt, jag har alltid haft Volvia å nu sist så när ja skulle försäkra s60in så fick ja ett pris, det va ju högt sa jag kolla i datorn sa jag "har haft Volvia i 17 år å aldrig använt den" han tittade å sänkte sänk mer sa jag, nä men du får alla tillägsförsäkringar. Så jag är trogen Volvia. Mor hade en likadan s60 hon bor i hus på landet garage ect etc. Men hon betalade 250kr mer per månad än mig som bor inne i samhället lägenhet å inget garage. Men jag har stått på alla mina bilar min första 850 turbo en 94 med 5000mil köpte ja 01 helförsäkring Volvia 1700kr per månad. Så va trogen dina försäkrings bolag skulle ja säga.

Men du skulle ju förhandlat med ett annat försäkringbolag samtidigt.  Volvia låter väldigt dyrt måste jag säga :p
Har själv haft de förr som sagt men aldrig haft en premie i närheten av 1000 kr månaden.  En av mina förra bilar Cadillac cts kostade mig 260 kr månaden för halv.  Min volvo v40 kostade 6000 om året.   

De lönar sig att vara otrogen här.

Blyfot_Racing
16 augusti 2016 · 904 Inlägg

tkd_rille skrev:

Blyfot_Racing skrev:

caromania skrev:

Sant. Det lönar sig aldrig att vara trogen ett försäkringsbolag.

Det vet ja inte om det stämmer faktiskt, jag har alltid haft Volvia å nu sist så när ja skulle försäkra s60in så fick ja ett pris, det va ju högt sa jag kolla i datorn sa jag "har haft Volvia i 17 år å aldrig använt den" han tittade å sänkte sänk mer sa jag, nä men du får alla tillägsförsäkringar. Så jag är trogen Volvia. Mor hade en likadan s60 hon bor i hus på landet garage ect etc. Men hon betalade 250kr mer per månad än mig som bor inne i samhället lägenhet å inget garage. Men jag har stått på alla mina bilar min första 850 turbo en 94 med 5000mil köpte ja 01 helförsäkring Volvia 1700kr per månad. Så va trogen dina försäkrings bolag skulle ja säga.

Men du skulle ju förhandlat med ett annat försäkringbolag samtidigt.  Volvia låter väldigt dyrt måste jag säga :p
Har själv haft de förr som sagt men aldrig haft en premie i närheten av 1000 kr månaden.  En av mina förra bilar Cadillac cts kostade mig 260 kr månaden för halv.  Min volvo v40 kostade 6000 om året.   

De lönar sig att vara otrogen här.

Nja tittar ju inte bara va det kostar, utan servicen man får också Volvo har ju egna försäkrings gubbar å kan göra mycket på plats å spara tid. Utan å behöva ringa å greja skicka papper osv. Just nu så betalar ja 300kr för helförsäkring plus alla tillägg och den minsta självrisken. Betalar gärna mer för å få bra snabb service å trevliga gubbar, dom ställer upp å hjälper till i mån dom kan om man har frågor.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang