ABS strular, ingen felkod med pedalen i botten, backventil?

Peter_Nacka
7 augusti 2016 · 40 Inlägg

Sökt på nätet. Verkar vara en backventil som hängt sig. De som renoverar donar med elektroniken. Har ingen felkod eller lampa som lyser. Bytte huvudcylinder i onödan... Var lite snabb där. Pedalen sjunker till botten. (Finns två skolor, de som hävdar att den sjunker med motorn igång å utan för att ABS skall vara trasig. Andra säger att det är ovidkommande, sjunker pedalen med motor på eller av så är det ABS enheten förutsatt att inget läckage på systemet i övrigt finns).

Har nya bromsar å rör runt om. Hände innan detta när jag kom överlastad in i en rondell. Höll på köra rakt fram å välta hmm

Fyra frågor;

1). Kan dessa backventiler hänga sig för att sedan lossna å återfå funktionen?

2). Finns det något trick för att hjälpa en backventil att hoppa åter om den fastnat pga skräp eller ärgning? ALltså utan å ta loss i isär det. Typ, trycksätta enheten på något sätt smile

3).Är det något man kan göra själv, öppna, rengöra å återmontera?

4). Läste någonstans att det berors på ärgning invändigt i godset å att det därmed inte går att laga. Någon mer som kan bekräfta detta?

Iofs kan jag öppna, för lämna in den kräver de oöppnade men inget fel på elektroniken, så den bör gå sälja till någon med trasig sådan. Öppna för å kika.

Mkt tacksam för svar!!!

Lasse62
7 augusti 2016 · 292 Inlägg

Vad är det för bil :-)

Peter_Nacka
7 augusti 2016 · 40 Inlägg

En VW LT 35, 2006 med 2,5TDI motorn. Bosch system allt jag vet. (0 265 220 488 är artikel nr men hittar inte info om vilken ABS version det avser)  Det mekaniska är grejen. Lär se lika dant ut i alla abs system, de oäkta gällande just mekaniken, skulle jag tro.

Lasse62
8 augusti 2016 · 292 Inlägg

Det finns några av firmorna som repar ABS som hanterar både elektronikenheten och hydralblocket.

Din beskrivning låter som att du har en luftficka i det senare, prova att lufta hela systemet m h a VCDS (som även kör ventiler och pumpmotorn)

Har du redan gjort detta så är det nog läge att lämna in prylarna för rep.

Peter_Nacka
8 augusti 2016 · 40 Inlägg

Ahh, super svar, inte läst om den möjligheten. Bytte iofs några bromsrör å luftade någon vecka innan.

Vet att en del bara luftar vid ABS enheten på bilar med den funktionen. På min måste fronten å kylaren bort. Men förstått det som att luften alltid pressas längst bort i ett systems ände/ändar, så luftning fungerar, inte tänkt på det direkt.

VCDS, hm, de tar hutlöst för användning av dem. I alla fall, du nämner kör motorn, kör den bilens motor å pumpar själv bromssystemet eller? Minns inte hur det fungerar, därför jag hoppades på länk för ABS funktion. Den har nog en egen motor tror jag mig minna svagt...

SÅ kul å lära sig nytt å mera smile Oerhört tacksam!!!

Senast redigerat av Peter_Nacka (8 augusti 2016)

Lasse62
8 augusti 2016 · 292 Inlägg

I hydralblocket finns det en pump, dataprogrammet använder den i intervaller i samband med luftningen för att få väck all luft, om du har jobbat med bromsarna innan detta hände så har du nästan garanterat en luftficka i hydralblocket, det bör inte vara några problem att hitta någon med VCDS som kan fixa detta för några få hundringar.
Tyvärr är du lite långt bort för min del :-)

Peter_Nacka
8 augusti 2016 · 40 Inlägg

Men var på en verkstad för 5 år sedan å ha sa han alltid luftar abs vid abs enheten. Räcker det? Var en Auktoriserad stor verkstad för FORD, OPEL Å SAAB. Bara org verktyg å datorer.

Min LT 35 -06 har annan obd kontakt oxå. Unik för just LT.

Ringde 2 verkstäder, Autoexperten å Mekonomen. Ingen kunde ge fast pris utan man skulle börja med göra ett totalt byte av oljan. Räcker detta samt lufta vid enheten?

OM Man luftar vid enheten, någon som vet vad som gäller då? (Fö rmig det var 6 in/utgångar där alla hade en förkortning vid sig. Vet ej vad de betyder. Köpte all data till den från VW Erwin databasen men ligger på andra datorn som kraschat. Bord finnas instruktioner i den annars).

Mkt tacksam!!!

PS. Visby, går väl an att du kommer hit. Är inte sådan tongue DS.

Peter_Nacka
10 augusti 2016 · 40 Inlägg

Ringde 2 verkstäder, Mekonomen å Autoexpertens verkstäder. Första sa inte hur de skulle lösa luftfickan. Sistnämnda sa de skulle byta bromsoljan å hoppas det löste problemet. Tycker det är en konstig lösning. En hemmalösning på min nivå. Borde de inte bara köra abs systemet via datorn å lufta det som ni beskrivit i denna tråd? Eller klarar inte deras datorer av det???

Ang vilka datorer klarar av en sådan sak på VW LT 35 -06??? (VCDS med högre mjukvaruversion förstår jag. Så jag vet vad jag skall leta efter då jag är i akut behov av full funktion i bromsarna då jag behöver lasta den rejält närmsta tiden vid en resa a 60 mil dessutom).

OM någon känner någon i Kalmar eller Ölandstrakten så betalar jag gärna 500kr för att den skall lösa programet via datorn gällande luftningen. Så tipsa gärna. Försökt å söka här men galet svårt å finna ut.

Mkt tacksam smile Kommer å rapportera hur å vad de gjorde för andras vetskap vid likvärdigt problem framgent, så klart.

Senast redigerat av Peter_Nacka (10 augusti 2016)

Peter_Nacka
17 augusti 2016 · 40 Inlägg

Ingen som vet?? VCDS kan inte komma åt ABS på LT modellerna hmm De har även egen obd kontakt. Så bara verkstad som gäller där för å köra bort luften med ABS motorn.

Fråga; På Mekonomen verkstad skulle de tömma systemet å byta olja. Det skulle räcka sa de om inte någon komponent var trasig fast allt är nytt, t.om huvudbromscylindern då jag högg på det tipset å bytte. (Kostade bara 550kr i tyskland, samma som mekonomen säljer för 1800kr. Så inte hela världen).

Peter_Nacka
31 augusti 2016 · 40 Inlägg

Då vart den besiktad igår med luft i systemet varför pedalen sjunker långsamt när man försöker hålla den i botten. Bilen drog inget när jag bromsade in hårt. Någon menade att det känner man inte.

Resultat:

Fram Vänster 4,0 Höger 4,0
Bak  Vänster 3.0 Höger 2,8

Så den vart godkänd smile Skall åtgärdas när jag fått tag i en starkare kompressor då min inte klarar av luftverktyget som suger igenom bromsvätskan vid luftning. (300l/min räcker visst inte).

FRÅGA; Borde inte luftningsverktyget nipplar med backventil duga? (Hade iofs dem sist å det gick ej men där bygger man inte upp trycket utan just bara trycker igenom luften tills den kommer ut. Går åt mkt bromsolja, precis som vid luftningsverktyget men är man själv så är man).

Tacksam!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang