Tjuvström Saab 9-5 05

Kimura3589
17 augusti 2016 · 3 Inlägg

Har en Saab 95 från 05 som drar tjuvström då batteriet är dött efter en vecka efter laddning ungefär. Har köpt ett nytt batteri men samma sak där.

Nu till det märkliga. När jag mäter med multimeter på batteriet så visar det inget resultat utan står bara 0.00. Har efter att ha googlat mig fram lite ställt in multimetern på 10a, röd kabel längst till vänster på 10a och svart kabel längst till höger på V/ohm/ma och sedan mätt med en på + batteriepolen och en på kabelskon.

Är detta inte rätt inställning?

Måste ju få nåt värde för att kunna spåra vad det är som drar. Generatorn är det inget fel på då vi kablat igång bilen kört 10-15 mil och då har batteriet hållt en vecka.

Tack på förhand

it_mutt Avstängd
17 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Kimura3589 skrev:
Har en Saab 95 från 05 som drar tjuvström då batteriet är dött efter en vecka efter laddning ungefär. Har köpt ett nytt batteri men samma sak där.

Nu till det märkliga. När jag mäter med multimeter på batteriet så visar det inget resultat utan står bara 0.00. Har efter att ha googlat mig fram lite ställt in multimetern på 10a, röd kabel längst till vänster på 10a och svart kabel längst till höger på V/ohm/ma och sedan mätt med en på + batteriepolen och en på kabelskon.

Är detta inte rätt inställning?

Måste ju få nåt värde för att kunna spåra vad det är som drar. Generatorn är det inget fel på då vi kablat igång bilen kört 10-15 mil och då har batteriet hållt en vecka.

Tack på förhand

Ingalunda menat att dumförklara dig, utan mest bara för att försäkra; du plockar av kabelskon från batteriet antar jag?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Kimura3589
17 augusti 2016 · 3 Inlägg

Jajamen

it_mutt Avstängd
17 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Kimura3589 skrev:
Jajamen

Fast...den svarta kabeln ska du ha på "com" eller liknande.

Ofta har man tre uttag på en multimeter


1; 10ADC
2; V  Ω mA
3; COM


Så; röd kabel i "1" (i mitt exempel), Svart kabel i "3".

Röd kabel på batteriets +, Svart kabel till den lösa +batteri/kabelskon


- - Edit - -

Man kan givetvis ha fler, eller färre, än 3 uttag också

- - Edit 2 - -

I princip har man alltid en (svart är väl lämpligt) på COM, och sen flyttar man den andra (vilket då blir röd) beroende på vad man ska mäta.

Ska man mäta större strömstyrkor, ja då är det i "1" som gäller, för att mäta lägre (står ofta vid det uttaget vad som är max) strömstyrkor, spänning eller motstånd, så har man då den röda i "2"

Senast redigerat av it_mutt (17 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Kimura3589
17 augusti 2016 · 3 Inlägg

Tack ska prova detta

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang