Köpråd Audi s4

denk3
15 augusti 2016 · 10 Inlägg

Tjenare, av alla audi s4 modeller före 00, vilken är stabilast/driftsäkrast med oöppnad motor? Tänkt mig att chippa men vill inte riskera turboras, endast 2.2 och 2.7 biturbon som gäller, och vilken modell skulle vara bäst att bygga vidare på om jag skulle få för mig det i framtiden? Har hört att block och grenrör förstärktes vid nån viss årsmodell, men har ingen aning när, lite hjälp på traven om vilken årsmodell och motor jag bör välja skulle uppskattas!smile tack på förhand

it_mutt Avstängd
15 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Endast 2.2 o 2.7?

Då är du alltså både intresserad av C4 och B5? (två i sig ganska olika bilar...eller ja, plattformar, men det blir ju i sin tur väldigt olika bilar).

Om nu C4:an är av intresse...varför är V8:an ointressant om man får vara nyfiken?

Är det bara B5:an som är av intresse har du ju i sin tur bara 98 och 99 att välja på före 00. Tveksam till att det skiljer så mycket dessa två årgångar emellan (kan givetvis ha fel).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
denk3
15 augusti 2016 · 10 Inlägg

it_mutt skrev:
Endast 2.2 o 2.7?

Då är du alltså både intresserad av C4 och B5? (två i sig ganska olika bilar...eller ja, plattformar, men det blir ju i sin tur väldigt olika bilar).

Om nu C4:an är av intresse...varför är V8:an ointressant om man får vara nyfiken?

Är det bara B5:an som är av intresse har du ju i sin tur bara 98 och 99 att välja på före 00. Tveksam till att det skiljer så mycket dessa två årgångar emellan (kan givetvis ha fel).

Vill ha turbo;) så 2.2 kallas för c4? Vad är denna urs4 man har hört talas om då?

it_mutt Avstängd
15 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

denk3 skrev:

it_mutt skrev:
Endast 2.2 o 2.7?

Då är du alltså både intresserad av C4 och B5? (två i sig ganska olika bilar...eller ja, plattformar, men det blir ju i sin tur väldigt olika bilar).

Om nu C4:an är av intresse...varför är V8:an ointressant om man får vara nyfiken?

Är det bara B5:an som är av intresse har du ju i sin tur bara 98 och 99 att välja på före 00. Tveksam till att det skiljer så mycket dessa två årgångar emellan (kan givetvis ha fel).

Vill ha turbo;) så 2.2 kallas för c4? Vad är denna urs4 man har hört talas om då?

V8:an har fler hästar och mer vrid (åtminstone original).

Ja, 2.2-motorn satt i C4:orna;

http://germancarsforsaleblog.com/wp-content/uploads/2014/06/URS41.jpg


2.7:an kom ju sen i B5:an;

http://cdn.pinthiscars.com/images/audi-s4-b5-black-wallpaper-7.jpg



UrS4:an är då alltså C4:an och fanns...om mitt minne inte sviker mig; 92-95 (sen tog få B5:an vid).

C4:an är alltså Audi 100's plattform. En UrS4:a är alltså "samma bil" (nej, det skiljer, men mer eller mindre utseendemässigt och givetvis utrustningsmässigt) som Audi 100. Som i sin tur är lika stor som en A6:a.

När man sen bytte namn från "Audi 100" till "Audi A6" (S4 B5 är i storleksklass med gamla Audi 80), så fick då följaktligen den hete S6 (senare även RS6)

- - Edit - -

S6:an fick då senare även den uppgraderade motorn (AEC tror jag den hade som motorkod) med typ 10hk till

Senast redigerat av it_mutt (15 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
denk3
15 augusti 2016 · 10 Inlägg

it_mutt skrev:

denk3 skrev:

it_mutt skrev:
Endast 2.2 o 2.7?

Då är du alltså både intresserad av C4 och B5? (två i sig ganska olika bilar...eller ja, plattformar, men det blir ju i sin tur väldigt olika bilar).

Om nu C4:an är av intresse...varför är V8:an ointressant om man får vara nyfiken?

Är det bara B5:an som är av intresse har du ju i sin tur bara 98 och 99 att välja på före 00. Tveksam till att det skiljer så mycket dessa två årgångar emellan (kan givetvis ha fel).

Vill ha turbo;) så 2.2 kallas för c4? Vad är denna urs4 man har hört talas om då?

V8:an har fler hästar och mer vrid (åtminstone original).

Ja, 2.2-motorn satt i C4:orna;

http://germancarsforsaleblog.com/wp-con … /URS41.jpg


2.7:an kom ju sen i B5:an;

http://cdn.pinthiscars.com/images/audi- … aper-7.jpg



UrS4:an är då alltså C4:an och fanns...om mitt minne inte sviker mig; 92-95 (sen tog få B5:an vid).

C4:an är alltså Audi 100's plattform. En UrS4:a är alltså "samma bil" (nej, det skiljer, men mer eller mindre utseendemässigt och givetvis utrustningsmässigt) som Audi 100. Som i sin tur är lika stor som en A6:a.

När man sen bytte namn från "Audi 100" till "Audi A6" (S4 B5 är i storleksklass med gamla Audi 80), så fick då följaktligen den hete S6 (senare även RS6)

- - Edit - -

S6:an fick då senare även den uppgraderade motorn (AEC tror jag den hade som motorkod) med typ 10hk till

Tack för svar, jag antar att v8an inte har samma sportiga motorkaraktär som jag föredrar, eller har jag fel? Men vilken plattform skulle du reckomendera att bygga på? Om man tänker på både kostnader och hållbarhet, vilket chassie/motor? Verkar som de flesta väljer att bygga på 2.2an av nån anledning, eller har jag fel?

it_mutt Avstängd
15 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

denk3 skrev:

it_mutt skrev:

denk3 skrev:
Vill ha turbo;) så 2.2 kallas för c4? Vad är denna urs4 man har hört talas om då?

V8:an har fler hästar och mer vrid (åtminstone original).

Ja, 2.2-motorn satt i C4:orna;

http://germancarsforsaleblog.com/wp-con … /URS41.jpg


2.7:an kom ju sen i B5:an;

http://cdn.pinthiscars.com/images/audi- … aper-7.jpg



UrS4:an är då alltså C4:an och fanns...om mitt minne inte sviker mig; 92-95 (sen tog få B5:an vid).

C4:an är alltså Audi 100's plattform. En UrS4:a är alltså "samma bil" (nej, det skiljer, men mer eller mindre utseendemässigt och givetvis utrustningsmässigt) som Audi 100. Som i sin tur är lika stor som en A6:a.

När man sen bytte namn från "Audi 100" till "Audi A6" (S4 B5 är i storleksklass med gamla Audi 80), så fick då följaktligen den hete S6 (senare även RS6)

- - Edit - -

S6:an fick då senare även den uppgraderade motorn (AEC tror jag den hade som motorkod) med typ 10hk till

Tack för svar, jag antar att v8an inte har samma sportiga motorkaraktär som jag föredrar, eller har jag fel? Men vilken plattform skulle du reckomendera att bygga på? Om man tänker på både kostnader och hållbarhet, vilket chassie/motor? Verkar som de flesta väljer att bygga på 2.2an av nån anledning, eller har jag fel?

Där är väl iofs rätt bra stamp i 4.2:an också.

PERSONLIGEN skulle jag gå på en S6 av nästa modell (c5);

http://static.cargurus.com/images/site/2010/05/06/11/47/1999_audi_a6_avant-pic-8807449016457967172.jpeg

Alternativt en 4.2 (som då har samma motor, men inte är en S6...nåja).

Det av den enkla anledning att jag tycker den är betydligt snyggare. Inredningsmässigt känns den långt mycket modernare än C4:orna och den vinner även där mot B5:an (enligt mig iaf).

Byggandet på 2.2:an kan bero på flera saker; det är ex.vis den sista 5 cylindriga, det är "urs4:an" och så vidare. Sen -kan- det givetvis vara så att den helt enkelt är bättre som utgångspunkt (tål mer effekt osv), men det får jag överlåta till någon annan att besvara.

I slutet handlar det väl även till viss del om vad man "kommer över" och till vilken peng. Om det nu inte är så att man redan från start är helt på det klara med vad man ska ha.



Värt att påpeka är att C5:an finns som "vanlig a6:a" (dvs då inte A6) med 2.7 biturbo. S6:an av "C5:an" är då V8:an. I min värld finns det inte heller att köpa en sedan av C5:an. Vet inte vad designergänget dragit i sig när de designade äschlet på sedanen, men det ser enligt mig inte klokt ut.

4.2:an fanns (hur länge vet jag inte) bara som automatare; 0-100 - Sedan: 6.9 . Avant; 7.1 - 300hk - 400Nm
S6:an fanns som både och; 0-100; Sedan: 5.7 (6.7 auto) . Avant: 5.8 (6.8 auto) - 340hk - 420Nm
2.7bit fanns även den som både och;  0-100; Sedan; 7.2 (8.3 automat) . Avant; 7.3 (8.4 automat) - 230hk - 310Nm

Automatarna i dessa fall är då Tiptroniclådor. Du har alltså möjlighet att när som helst "ta över" växlingen och växla manuellt.

Men med C5:an är du uppe på årsmodell 00

Senast redigerat av it_mutt (15 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
VecTranan
16 augusti 2016 · 1 Inlägg

Min rekomendation blir lätt S4, alltså C4an med 2.2T. Fin karaktär när du stressat upp den lite och den tål stryk smile

Har själv en S4 SMS REVO från -92.

MrVain
17 augusti 2016 · 904 Inlägg

gamla s4an med 2.2T är ju väldigt lätt trimmad precis som S2orna då det är samma motor.

En S4 biturbo 98 - 01 har grymt vrid men inte samma goa ljud som femman. De tidiga modellerna hade problem med grenrör som tappade metalbitar och slog sönder turbosar. Detta gäller 98 och tidiga 99or. Men så här många år senare bör samtliga dessa vara åtgärdade.

Att hitta en fräsh URS4 91-94 är nästan omöjligt idag, och kostar en slant om du gör det.
Lite lättare att hitta en S4 biturbo men sedanerna börjar gå upp lite i pris igen.

Försök hitta en som är lite påkostad med RS4 prylar så har du en grymt rolig bil för bra kurs.

De ska va gött å leva
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang