Clio B 1,6 går länge på starten när den stått ett tag

KenZo
7 augusti 2016 · 155 Inlägg

Lite hjälp uppskattas med en småkinkig Clio .

När den har stått och blivit kall så får man nöta längre än vanligt på starten.
Sen när den precis kommit igång så tar det några sekunder innan tomgången stabiliserats.

Efter första starten så går den hur fint som helst att starta.

Reläna och "plattan har jag varit på och rengjort och dragit om lite då det var super ärgat för några månader sen.

Det jag kunde komma på var att byta temp-givaren , sagt och gjort.. men problemet kvarstår.

Det konstiga är... när man väl startat bilen och stänger av den direkt efter att den startat ordentligt ,,så startar den hur fint som helst. med andra ord motorn fortfarande kall.

Kanske TDC-givaren?

Clio 1,6 Si -99

Utmarks-Loke
7 augusti 2016 · 5 836 Inlägg

När du grejade med reläena, öppnade du då upp de och kollade så de var okej inuti? Det kan vara dåliga lödningar eller andra problem med reläet till bensinpumpen, värmen kan få metallen att utvidga sig och skapa kontakt.

KenZo
7 augusti 2016 · 155 Inlägg

De gamla reläna var så ärgade så jag beställde likadana men beggade från bildelsbasen.

Utmarks-Loke
7 augusti 2016 · 5 836 Inlägg

Men de kan vara kass ändå. Eller fanns felet innan du bytte?

Senast redigerat av Svarte_Orm (7 augusti 2016)

KenZo
7 augusti 2016 · 155 Inlägg

kärran har startat fint med dom reläna.
Jag funderar på tändlägesgivare,,, kan de ge sådanna symptomer?

CC72
8 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Låter ju nästan som att det är bränslet som inte riktigt kommer fram. Om du vrider på tändningen, hör du pumpen köra igång då? Den ska surra några sekunde

Nån backventil som krånglar kan det förståss också vara som gör att bränslet rinner tillbaka och du får därför nöta lite mer än normalt då bilen stått ett litet tag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2016 · 17 477 Inlägg

CC72 skrev:
Låter ju nästan som att det är bränslet som inte riktigt kommer fram. Om du vrider på tändningen, hör du pumpen köra igång då? Den ska surra några sekunde

Nån backventil som krånglar kan det förståss också vara som gör att bränslet rinner tillbaka och du får därför nöta lite mer än normalt då bilen stått ett litet tag.

Håller med här. Hade en bil med samma problem. En liten plastig backventil för under 50kr var det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
8 augusti 2016 ·

En Clio 1.2 8v 60hk -98 jag ägde för evigheter sedan betedde sig på liknande vis, fyra nya tändstift av bra kvalitet (NGK) senare gick den som en dröm.
http://www.garaget.org/?car=263121&image=2491802

Senast redigerat av Evildan (8 augusti 2016)

fontheking5
8 augusti 2016 · 825 Inlägg

En Renault Scenic 97a, som fanns på mitt förra jobb var likadan, när den var kall, fick man nöta några sekunder på starten innan den startade, sommar som vinter, sen när den var varm startade den direkt.
Var troligen inställd så, eller att bränslet tar lång tid att komma fram när motorn är kall.

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
KenZo
13 augusti 2016 · 155 Inlägg

Nu när jag kört bilen en längre sträcka med nya tempgivaren så stiger tempen till max rätt så fort,
Jag bytte tillbaka till gamla tempgivaren och tempen la sig normalt . 

Jag tror inte nya givaren är till denna bil eller så är den defekt, jag handlade från res*rvdelar*4.se

Jag ska testa att plocka en givare från en befintlig bil på skroten och testa. <

Sedan fick jag tipset om tändlägesgivaren...

spillolja
17 augusti 2016 · 4 024 Inlägg

Mätaren ska sälla sig på det sista fältet med 2 punkter

men vid hård körning eller kökörning när kylfläkten går kan den komma in 
fältet med 4 punkter

man kan även kolla så jordflätan har god kontakt  då spänningfall kan göra att mätaren gör högre utslag

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang