Är min s40 t4 Chippad?

Tazk3n
16 augusti 2016 · 68 Inlägg

Hej!  Köpte en s40 t4 för lite mer än ett år sedan och har tyckt att den går som ett skott!  Köpte en OBD2 nyss för min BOOST gauge ställer sig på 1.2 bar vid växel 3,4,5 fullgas vid ca 3000 varv.

Åkte ut idag och jovisst. OBD2 mätaren ställer sig på 17,**** PSI! Vanligt är väll 0.9bar /13psi?

Känns som att bilen är steg 2 chippad eftersom det satt på ett simons halvsystem som BSR säljer tillsammans med steg 2.

Har jag fel? smile  Tänkte steg 2 chippa men känns ju onödigt om den redan är det haha!

Är en S40 T4 01 fas 2  SPORT med 2.0L  INTE 1.9L

Volvo V70n T5 "Barents Pearl T5" (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
16 augusti 2016 · 26 149 Inlägg

Sa inte förra ägaren något?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Tazk3n
16 augusti 2016 · 68 Inlägg

Mack skrev:
Sa inte förra ägaren något?

Sa att han Funderade på att chippa, men kan ju bara va för att man ska tro att den inte är slutkörd?

Volvo V70n T5 "Barents Pearl T5" (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
16 augusti 2016 · 26 149 Inlägg

Tazk3n skrev:

Mack skrev:
Sa inte förra ägaren något?

Sa att han Funderade på att chippa, men kan ju bara va för att man ska tro att den inte är slutkörd?

Ja vem vet..
Inga kvitton följde med då heller antar jag?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Tazk3n
16 augusti 2016 · 68 Inlägg

Mack skrev:

Tazk3n skrev:

Mack skrev:
Sa inte förra ägaren något?

Sa att han Funderade på att chippa, men kan ju bara va för att man ska tro att den inte är slutkörd?

Ja vem vet..
Inga kvitton följde med då heller antar jag?

Inte om Chippning iaf.

Volvo V70n T5 "Barents Pearl T5" (2005)
Toris
16 augusti 2016 · 88 Inlägg

Nu är jag helt ärlig här! Jag köpte bilen från en dam som hade den som pendlarbil mellan kiruna och haparanda. Jag köpte bilen av henne när hon flyttade ner till Hudiksvall (hon behövde den ej längre då)
och i detta läge var bilen 100% original.
Det var jag som gjorde om bilen samt lackade sidolister, satte på turbomätaren, satte på Simons halvsats, böt alla lampor till led och det.
Men att den laddar upp emot 1,2 gjorde den redan då, men endast när man laddar på fullt på hög växel innan motorn kommer upp i varv. Annars gjorde den 0,8 som den skall. I min ägo chippades den aldrig, utan det enda "trim" som gjordes var Simons catback. (visst, jag funderade på att chippa den såklart, men jag var ändå nöjd med effekten som den hade)

Ägaren som köpte den av mig är samma som du köpte den av. Är inte säker på om han gjorde något extra med bilen förutom att tona baklyktorna. Han pratade om att trimma, men är inte säker på om det ens blev av.
Hans namn här på garaget är: zchelin smile

Edit:
BSR säljer Simons avgassystem. Tänkte köpa av dem först, men köpte det från ett annat ställe då det var typ 500kr billigare utan BSRs logga. Tror fan jag köpte det av Mekonomen faktiskt.

Senast redigerat av Toris (16 augusti 2016)

Honda S2000 (2000)
Tazk3n
17 augusti 2016 · 68 Inlägg

Toris skrev:
Nu är jag helt ärlig här! Jag köpte bilen från en dam som hade den som pendlarbil mellan kiruna och haparanda. Jag köpte bilen av henne när hon flyttade ner till Hudiksvall (hon behövde den ej längre då)
och i detta läge var bilen 100% original.
Det var jag som gjorde om bilen samt lackade sidolister, satte på turbomätaren, satte på Simons halvsats, böt alla lampor till led och det.
Men att den laddar upp emot 1,2 gjorde den redan då, men endast när man laddar på fullt på hög växel innan motorn kommer upp i varv. Annars gjorde den 0,8 som den skall. I min ägo chippades den aldrig, utan det enda "trim" som gjordes var Simons catback. (visst, jag funderade på att chippa den såklart, men jag var ändå nöjd med effekten som den hade)

Ägaren som köpte den av mig är samma som du köpte den av. Är inte säker på om han gjorde något extra med bilen förutom att tona baklyktorna. Han pratade om att trimma, men är inte säker på om det ens blev av.
Hans namn här på garaget är: zchelin smile

Edit:
BSR säljer Simons avgassystem. Tänkte köpa av dem först, men köpte det från ett annat ställe då det var typ 500kr billigare utan BSRs logga. Tror fan jag köpte det av Mekonomen faktiskt.

Jo det va Zchellin jag tänkte på haha. Han snacka om att chippa så därför jag börja fundera ^^
Turbomätaren hade han tagit bort när jag köpte den så fick bli en från Biltema för stunden  smile

Volvo V70n T5 "Barents Pearl T5" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang