BMW M30 överhettas

noFunction
11 augusti 2016 · 50 Inlägg

Hej. Jag har en bmw e32, 735 med M30B34 motorn. Här om dagen när jag körde steg värmemätaren till rött och motorn började koka. Det fanns tillräckligt med kylarvätska. Jag misstänkte termostaten så jag plockade bort den så vattnet skulle få flöda fritt, det hade ingen betydelse, motorn blev för varm ändå.

Det kom ingen varmluft in i kupen så jag började misstänka vattenpumpen. Skruvade loss vattenpumpen men den kändes och såg helt och hållet frisk ut. Skruvade tillbaka den. Luftade även systemet.

Om motorn är kall kan jag alltså köra ca 1km förrän den börjar koka..
Misstänkte nu topplockspackningen så tog bort topplocket men packningen såg rätt så bra ut, alltså inga större fel.

Då jag körde försvann även en del kylarvätska men vet inte om den sprutade ut pga av att motorn kokade eller om den försvann någon annanstans. Inga synliga läckage under bilen.

Vad kan detta bero på att motorn blir kokande??

Tacksam för svar smile

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
Taunuus
11 augusti 2016 · 263 Inlägg

läckage i värmepaketet inne i bilen som gör att luft kommer in i systemet? kan vara värt att kontrollera.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Micoway
11 augusti 2016 · 296 Inlägg

Så gjorde jag...

Min BMW var nästan omöjlig att lufta och därför fyllde jag glykolblandat vatten direkt i den grova slangen.

noFunction
12 augusti 2016 · 50 Inlägg

WurstingErik skrev:
läckage i värmepaketet inne i bilen som gör att luft kommer in i systemet? kan vara värt att kontrollera.

Okej, ska kontrollera, men det borde väl märkas ganska tydligt fukt eller vatten då inne i bilen?

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
Richtenb
17 augusti 2016 · 1 359 Inlägg

Som Micoway säger, när du plockade bort termostaten så fick du luft i systemet... så även om Termostaten nu var problemet så överhettas den med all luft. De allra flesta äldre BMW måste man lufta i en uppförsbacke för att få ur skiten. Motorn uppåt i backen (luft stiger)

Biltema har ju kompressionstestare för en ganska billig peng. Kan vara värt att investera i en sån efter du luftat systemet rejält, att "kolla" topplockspackningen brukar inte funka så bra. Dessutom ska du hellst köpa en ny packning om du plockar bort toppen men det märker du ju på kompressionen när du testat.

Senast redigerat av Richtenb (17 augusti 2016)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
noFunction
17 augusti 2016 · 50 Inlägg

Jag planade topplocket och bytte topplockspackning samt topplocksbultar, luftade (efter en del besvär) kylsystemet, och nu funkar allting som det ska. Tack ändå!

Richtenb skrev:
Som Micoway säger, när du plockade bort termostaten så fick du luft i systemet... så även om Termostaten nu var problemet så överhettas den med all luft. De allra flesta äldre BMW måste man lufta i en uppförsbacke för att få ur skiten. Motorn uppåt i backen (luft stiger)

Biltema har ju kompressionstestare för en ganska billig peng. Kan vara värt att investera i en sån efter du luftat systemet rejält, att "kolla" topplockspackningen brukar inte funka så bra. Dessutom ska du hellst köpa en ny packning om du plockar bort toppen men det märker du ju på kompressionen när du testat.

-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang