KÖPRÅD toyota Supra

julle50
17 augusti 2016 · 36 Inlägg

Hejsan!

Letar efter en supra MKIV och såg denna.

https://www.blocket.se/kalix/Toyota_Sup … 10&w=3

Vad tycker ni om bilen? Det faktum att den har gått 16k mil, är det ett problem? Hur verkar eftermarknadsdelarna?

Bilen har även inte blivit besiktigad på 2 år och det verkar lite konstigt. Han vill även inte besikta den innan han säljer den? Eftersom den är singelturbo, hur besiktar man den då?

Vad bör man kolla efter när man ska köpa en supra? Skulle uppskatta råd av alla slag.

Kan även tillägga att jag inte är en såkallad ''mekkare'' så jag är inte så kunning när det kommer till det mekaniska men jag är väldigt på att köra bilar smile.

Tack på förhand. //Julle50

Richtenb
17 augusti 2016 · 1 365 Inlägg

Vi kan ju börja med det allra viktigaste och det är att du vill besikta bilen och köra lagligt vad jag förstår det.

Det är nog mer eller mindre helt omöjligt med andra kammar pga avgaskravet

Etanol i sig underlättar inte extremt mycket heller vid besiktningen eftersom HC värdet ökar.

Det kan ju vara anledningen till oviljan att besikta, omöjligt med avgasvärdena

Senast redigerat av Richtenb (17 augusti 2016)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
CC72
17 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Den kommer inte att gå att besikta med den setupen så sök vidare efter ett annat objekt med tanke på att du inte är någon mek-kille.

julle50
17 augusti 2016 · 36 Inlägg

Inga problem. Hur går bilen igenom besiktningen eftersom den är singel turbo?  MVH J


Måndag 23:23
Det gick då bra sist, det enda jag fick på var avgasvärderna men hade inte på katalysatorn då och inte ställt ner allting på datorn men hade jag gjort set hade den gått igenom.  Mvh

Ljuger han?

Tack för svaren smile

julle50
17 augusti 2016 · 36 Inlägg

Beställde ett registerutdrag och fick fööljande

Fordonets besiktningsförhållande
Senast godkända besiktning
2014-08-05
Nästa besiktning senast
2015-05-31
Körförbud
2015-07-07
Körförbudsorsak
Utgånget föreläggande
Följande brister finns konstaterade för åtgärd
CO-HALT TOMGÅNG (8.2.1.2) FÖR HÖG
CO-HALT FÖRHÖJD TOMGÅNG (8.2.1.2) FÖR HÖG
LAMBDA-VÄRDE FÖRHÖJD TOMGÅNG (8.2.1.2) FELAKTIGT
AVGASRENING KATALYSATOR (8.2.1.1) SAKNAS
Föreläggande om kontrollbesiktning
2015-06-05
Noterad mätarställning
162164

Som ni sade, var de fel med avgasvärdena.

//julle50

CC72
17 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Självklart KAN det vara att katten inte var monterad men i o m att det är monterat en singelturbo så ska den ändå inte gå igenom.

Sen är det faktiskt vanliga människor som jobbar på bilprovningen och ibland går saker igenom, ibland inte.

Nu har jag inte full koll på vad dom eftermonterade sakerna ger men det var rätt hög effekt dom tryckt ut med originalstakar och kolvar. Men har som sagt dålig koll på Suprornas motorer och vad vissa grejer ger.

Senast redigerat av CC72 (17 augusti 2016)

FLindgren
17 augusti 2016 · 5 089 Inlägg

"Nu är det dags att sälja min drömbil i förmån till annat."

Om man nu har sin drömbil så behåller man den väl?

Och har han inte "haft tid" att besikta bilen men "i min ägo väl omhändertagen och välskött" så går det inte ihop..
"Det är givetvis ingen ny bil så ni som har synpunkter och inte vet bättre kan hålla påståenden och frågor borta. "
Den var väll omhändertagen och väskött?........

Nä det finns någon gömd anledning till varför han säljer den. Och troligtvis är anledningen att han inte kan besikta den.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
julle50
17 augusti 2016 · 36 Inlägg

Haha ja, tackar för råden, avstår att ens åka att kolla på denna bil. Får väl bli en TT som jag får arbeta mig upp sakta men säkert med.

https://www.blocket.se/Sodermanland/Toy … 298852.htm

Vad tycker ni om denna? Har pratad med honom också och motorn är rätt så orörd, enda problemet jag märkte var att bilen var reggad som en NA istället för TT, kan detta skapa problem, menar den är ju felreggad. Sen finns de lite kosmetiska fel på interiören som att det inte finns en ordentlig växelspak.

//julle50

Tobzter
17 augusti 2016 · 3 145 Inlägg

Känns bara som framtida problem när den är felreggad.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
julle50
17 augusti 2016 · 36 Inlägg

Precis det jag tänkte..

CC72
17 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

julle50 skrev:
Sen finns de lite kosmetiska fel på interiören som att det inte finns en ordentlig växelspak.


//julle50

En utbytt växelspak är nog ditt minsta problem om du ska köpa en Supra wink

julle50
17 augusti 2016 · 36 Inlägg

CC72 skrev:

julle50 skrev:
Sen finns de lite kosmetiska fel på interiören som att det inte finns en ordentlig växelspak.


//julle50

En utbytt växelspak är nog ditt minsta problem om du ska köpa en Supra wink

Haha ja jag vet, tänkte mest på felreggningen. Vad tycker du om att importera en supra via Superiorimports? har pratat med dom och de verkar vara väldigt trevliga och seriösa.

Molna
17 augusti 2016 · 87 Inlägg

den första supran lär du ju få meka med en del senare. original i motordelar och kör över 600häst.. Inget jag skulle köpa om man inte vill/kan meka.

Andra supran står den har 220hk i register?? supra med tt har 280, utan 220. så snubben lär ju ha bytt ut motor/byggt om? Hur han fått den genom bess är en annan fråga isf.. Sen att spakstället är utbytt är väll inget negativt? Stumt monterat och korta växlingar är ju inte fel.. smile

Senast redigerat av Molna (17 augusti 2016)

Richtenb
18 augusti 2016 · 1 365 Inlägg

Känns som 2 objekt du ska hoppa över helt. Kan inte påstå att jag hittade en enda vettig supra, manuell till ett någorlunda vettigt pris i hela Sverige.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
18 augusti 2016 · 1 365 Inlägg

Den först bilen är också felmappad, antagligen för fett, eftersom lambdavärdet ligger helt galet. Skulle tro att det är ganska stora toleranser på en så gammal bil. Möjligt att den kanske kan gå igenom med en vettig katalysator, typ 200-300 cells. Men då får du mappa om bilen också eftersom den kommer gå som skit när katten monteras på.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang