Oljeläkage Volvo 855R?

Sonnback
16 augusti 2016 · 502 Inlägg

Hej, det har droppat endel från min 855R med automatlåda och efter lite felsökning så hittade jag att det kommer från ett hål som ser ut som att vara där från fabrik (någon typ av dränering??) och ju gasar jag och ligger på höga varv så droppar det lite mer. Frågan är om det är vevhusventilationen som är igentäppt? det var lite olja i tryckröret, men det är väl helt normalt att det är lite olja där?
Finns det andra faktorer som gör att oljan kommer ut här?

http://forumbilder.se/FAOMM/14067845-10154001245329005-6345337212475404472-o.jpg

Mack Forum- och sitemoderator
16 augusti 2016 · 26 149 Inlägg

Inte så att det är slangarna till oljekylaren som läcker?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
simlar
17 augusti 2016 · 5 525 Inlägg

Droppar det från vad som ser ut att vara kylaren eller från hålet i balken i närheten av slangarna?

Ser ju fuktigt ut av olja på den grova slangen med pressad anslutning och med tanke på hur den ser ut så kan jag tänka mig att det är en av slangarna till styrservon.
Läckage därifrån eller har det droppat ner på slangen?

Upp till någon enstaka deciliter olja i laddtrycksrören är normalt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
BornZombie
17 augusti 2016 · 193 Inlägg

Sonnback skrev:
Hej, det har droppat endel från min 855R med automatlåda och efter lite felsökning så hittade jag att det kommer från ett hål som ser ut som att vara där från fabrik (någon typ av dränering??) och ju gasar jag och ligger på höga varv så droppar det lite mer. Frågan är om det är vevhusventilationen som är igentäppt? det var lite olja i tryckröret, men det är väl helt normalt att det är lite olja där?
Finns det andra faktorer som gör att oljan kommer ut här?

http://forumbilder.se/FAOMM/14067845-10154001245329005-6345337212475404472-o.jpg

Kan komma även från oringen till oljestickan, på min manuella såg det ut så efter köpet, motorn var ren i princip, men det var oljigt undertill och slangar. Kolla där, några minuters jobb som kostar dig 10-20kr. smile


//EDIT// Var lite för snabb där jag, såg nu att även kylaren på din är lite oljig, i sådana fall borde inte oringen till oljestickan vara problemet. smile

Senast redigerat av BornZombie (17 augusti 2016)

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
Christian S
17 augusti 2016 · 4 816 Inlägg

Sonnback skrev:
från ett hål som ser ut som att vara där från fabrik (någon typ av dränering??)

ja det är det.

simlar skrev:
Droppar det från vad som ser ut att vara kylaren eller från hålet i balken i närheten av slangarna?

det är laddluftkylet(ic) och det andra är subframen och i den går det ingen olja.
att det är oljigt på slangarna beror garanterat på vinddraget

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Sonnback
18 augusti 2016 · 502 Inlägg

Det kommer direkt ifrån det där hålet, när jag torkar runt allt så tar det någon sekund innan det blir en droppe vid det där hålet igen, så det är ingen slang utan måste vara något som gör att oljan vill ut där istället 😊 det är ganska oljiga under hela motorn pga att det stänkt när jag har kört 😊

Sonnback
18 augusti 2016 · 502 Inlägg

Har fått tipset att ha motorn igång och öppna oljelocket, då ska man kunna höra ett blåsande ljud om vv är igensatt, stämmer det? Jag provade och det var ingenting att anmärka på. Ur oljesticka röret så ryker det lite när bilen är igång, men det gör det även på mina två andra 850.
Kan det vara turbon som läcker och tar med sig olja til intercoolern?

Om det nu är vevhusventilationen som behövs göras rent, hur bökigt är det att göra det? Läste någonstans att man kan köra med tryckluft för att göra rent det någorlunda (givetvis så är det väl bättre att ta ner hela alltet och göra det grundligt)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang