Köpråd: 80k

Barren12
17 augusti 2016 · 1 Inlägg

Tjenare. Jag är en 20åring som ska byta bil. Jag har länge kollat på en a3 2.0TFSI(05-07)  men många avråder mig, de säger att den är så jäkla dyr att äga. Jag har också kollat endel på skoda octavia RS. Men jag har börjat vela så jäkla mycket och just nu så har jag verkligen ingen aning om vad jag ska köpa.

Jag vill ha en rolig bil, som samtidigt inte är allt för dyr att äga. Inte slukar soppa och ändå är relativt driftsäker.
Ifall ni var i mina skor, vad hade ni köpt? Min budget ligger på 80tusen. Tipsa gärna om andra bilar än audi och skoda oxå!

Jokabsson
17 augusti 2016 · 1 176 Inlägg

Barren12 skrev:
Tjenare. Jag är en 20åring som ska byta bil. Jag har länge kollat på en a3 2.0TFSI(05-07)  men många avråder mig, de säger att den är så jäkla dyr att äga. Jag har också kollat endel på skoda octavia RS. Men jag har börjat vela så jäkla mycket och just nu så har jag verkligen ingen aning om vad jag ska köpa.

Jag vill ha en rolig bil, som samtidigt inte är allt för dyr att äga. Inte slukar soppa och ändå är relativt driftsäker.
Ifall ni var i mina skor, vad hade ni köpt? Min budget ligger på 80tusen. Tipsa gärna om andra bilar än audi och skoda oxå!

Kan hända att Audi har några kronor dyrare delar jämfört med Skodan, just pga att det är en Audi. Undvik märkesverkstad när det är dags att laga bilen bara så kommer man oftast undan någorlunda billigt. Skoda Octavia RS är annars en trevlig bil, som jag själv absolut skulle kunnat äga.

Är man lite som jag och tycker om att gambla så kan man ju prova en gammal BMW wink
1 serien (E87) har sportbilskaraktär som man bara kan drömma om i en Audi A3 och Skoda Octavia. Jag köpte en diesel främst för att jag kör ganska mycket men också för att det går att trimma upp dessa härliga maskiner.
https://www.blocket.se/skaraborg/BMW_11 … 21&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_11 … 21&w=3
1 serie eller 3 serie spelar inte så stor roll men jag tycker om 1an för att den är liten och ändå praktisk.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Molna
18 augusti 2016 · 87 Inlägg

honda civic type r

yoppe
18 augusti 2016 · 388 Inlägg

Måste hålla med föregående talare en civic type r så gott som skottsäker busbil som är otroligt rolig att köra inga effektmonster men snabba och har en helt underbar motorsång, redan som originalbil funkar dom att leka lite på banan med. Lätt den roligaste bil jag ägt även om det inte är den snabbaste.
Väl värt att provköra gamla modellen 2001-2005 (EP3) är lite mer hardcore (i min mening) än den nyare FN2:an 2007- som du också kan få för under 80k den är lite mer ombonad och trevligare vid vardagskörning även om den gamla funkar fin fint,men välj då med fördel en 04-05 helst lågmilare (alltså närmare 10k än 20k) 04-05 har lättare svänghjul och är på pappret lite snabbare 0-100. FN2 2007- har samma motor men har yttligare 1hk smile

Evildan
18 augusti 2016 ·

Corolla t-sport är inte heller någon dum bil.

IceEyes Varningar: För många..
18 augusti 2016 · 2 552 Inlägg

A3 kanske generellt är en smula dyrare än vissa konkurrenter, men så där förbaskat dyr i drift tvivlar jag på att en 2,0 TFSI är.

Prestandaversioner som Civic Type R och Skoda RS är säkerligen inte billigare att äga, men ställer mig nog också i skaran som rekommenderar Civic Type R. Det är en riktigt körglad och hållbar skapelse, men se upp för exemplar som har blivit allt för misshandlade.

Toyota Celica, Ford Fiesta ST, BMW 120 och Peugeot 206 RC finns ju också. Vet dock inte hur driftsäkerheten är på den sistnämnda.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Evildan
18 augusti 2016 ·

IceEyes skrev:
A3 kanske generellt är en smula dyrare än vissa konkurrenter, men så där förbaskat dyr i drift tvivlar jag på att en 2,0 TFSI är.

Prestandaversioner som Civic Type R och Skoda RS är säkerligen inte billigare att äga, men ställer mig nog också i skaran som rekommenderar Civic Type R. Det är en riktigt körglad och hållbar skapelse, men se upp för exemplar som har blivit allt för misshandlade.

Toyota Celica, Ford Fiesta ST, BMW 120 och Peugeot 206 RC finns ju också. Vet dock inte hur driftsäkerheten är på den sistnämnda.

Prius.

Mew
18 augusti 2016 · 2 160 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Jag får hålla med Evil. Prius är perfekt, han vill ha en rolig bil, o de som kan hålla sig för skratt när man ser (och hör) en Prius brumma iväg med "plattan i mattan" är nog lätträknade big_smile

Hör blir det väl, för syns gör det då inte. roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang